Як зробити б’юті-звички більш екологічними: 5 простих порад
Як почати екосвідомий догляд за волоссям і тілом та сприяти зниженню негативного впливу на планету й довкілля? Разом з Yves Rocher розповідаємо, чому це досить просто, щоб розпочати просто зараз.
За підтримки Yves Rocher та з нагоди запуску новинок #Екогерої ми підготували гід з екологічних б’юті-звичок. Експерт матеріалу — засновниця соціального проєкту "Україна Без Сміття" Євгенія Аратовська. Отже, п’ять екологічних звичок, які допоможуть розпочати шлях до екологічного догляду за волоссям і тілом.
Найпростіший спосіб дбати про екологію — зменшити споживання пластику. Чи не найбільше довкілля потерпає саме від його виробництва, а звичка купувати й починату нову пляшку засобу, не закінчивши старої, трапляється і серед тих, хто практикує сортування сміття.
"Можна розрізати паковання та дістати залишки крему або змішати з водою залишки шампуню в пляшці, — радить Євгенія. — Часто, коли люди приносять на сортування паковання від косметичних засобів, на стінках пляшок і тюбиків залишається багато невикористаного засобу", — продовжує вона. Це питання ощадливості та свідомого ставлення до якості життя. Зазвичай на стінках паковання залишається чи не тижневий запас косметичного засобу, який не принесе користі ні вам, ні довкіллю, якщо не використати його до останньої краплі.
Ще одна порада для свідомого споживання — використовувати один засіб для кількох потреб і вимикати воду під час намилювання або чищення зубів. Використовуйте одне мило для миття рук і тіла, твердий шампунь, який зручно використовувати вдома та брати в подорож.
Маючи змогу й бажання, треба вибирати косметичні засоби у якомога екологічнішому пакованні, серед якого скло й папір. Скористайтеся гідом марковань від "Україна Без Сміття", щоб навчитися купувати засоби в максимально нешкідливому для екології пакованні. Український мобільний застосунок Сортуй має чітку інструкцію з того, які паковання піддаються переробленню, а які — утилізації. Також у застосунку є мапа, де позначено пункти приймання вторсировини та правила її підготування і сортування.
За словами Євгенії, підготування паковання до сортування та утилізації складається з кількох етапів: "Паковання має бути повністю порожнє та чисте. Далі його треба розібрати на складники, тобто відокремити пластикову пляшку від паперової наліпки й дозатора, скляну банку від фольги й корка. Це треба зробити, щоб сортувальна станція прийняла паковання на перероблення чи утилізацію, адже різні типи пластику переробляються чи утилізуються по-різному".
"Якщо це пластик з маркованням 2, то паковання треба максимально розібрати, усі наліпки зняти", — пояснює Євгенія. Водночас так звані туби від зубної пасти та інших засобів з відповідним маркованням підлягають тільки спалюванню, так само як пластик під номером 1. Натомість переробленню підлягає паковання від косметичних засобів з маркованням 2, 4, 7, 40—44 (для металевого паковання) та 71—73 (для скляних слоїків). Уникати треба паковань із позначками 3 та 7 OTHER — склад такого пластику небезпечний для здоров’я людини та довкілля.
Навіть сортуючи порожні пляшки від косметичних засобів, треба пам’ятати, що пластик — це все одно пластик, який шкодить довкіллю і під час виготовлення, і в результаті утилізації. Тому краще купувати косметичні засоби в пакованні з переробленого пластику, яке підлягає вторинному переробленню, — саме таке виробляє Yves Rocher.
Якщо екологічне паковання робить купівлю косметичного засобу приємнішою, то натуральний склад засобу — це додатковий внесок у здорове довкілля. "Важливо, щоб засіб складався з біорозкладних інгредієнтів, — наголошує Аратовська. — Після потрапляння в навколишнє середовище біорозкладні інгредієнти не призводять до росту зелених водоростей". Відповідно полегшується здатність річок до самоочищення.
Також шукайте засоби, до складу яких не входить мікропластик і похідні нафти. Мікропластик не підлягає вторинному переробленню і може забруднювати океан та потрапляти в організми морських мешканців. Свідомі косметичні бренди відмовляються від використання у своїх формулах небезпечних для довкілля інгредієнтів. До похідних нафти також належить парафінова олія, пропіленгліколь та етилен. Натомість спробуйте засоби з альтернативними інгредієнтами, як-от бджолиний віск, паста какао та рослинні олії. Морські екстракти й водорості корисні як для людини, так і довкілля — вони перетворюють вуглекислий газ на кисень.
Шукаючи засоби для догляду, покладайтеся на прозорість і позицію брендів: багато сучасних б’юті-компаній дотримуються правила компенсації можливої шкоди довкіллю екологічними ініціативами. Наприклад, Yves Rocher мають словник інгредієнтів, паковання для засобів бренд виготовляє з деревини підвідомчих лісів, а культові рослинні інгредієнти вирощуються органічним способом на полях бренду в Ла-Гасії.
Також компанія має власний Фонд, який опікується озелененням планети в межах проєкту Plant For Life: у 2020 році було висаджено 100 мільйонів дерев у всьому світі. Нова мета проєкту — висадити ще 35 мільйонів дерев до 2025 року. До грандіозної мети може долучитися кожен: за кожен куплений екозасіб бренд висаджує одне дерево.
Однією з відмінностей екологічного догляду за тілом є формат і формула засобів, які використовує споживач. Серед повсякденних речей, наявних у щоденній б’юті-рутині, що відповідають принципам сталого розвитку: багаторазові ватні диски та вушні палички, дерев’яні зубні щітки, зубний порошок, тверде або концентроване мило, гель для душу й шампунь. Такі формати засобів означають формулу з мінімальним умістом води, ощадливість у вжитку та меншу кількість пластику для виробництва флаконів.
Проте, навіть маючи велике бажання повністю адаптувати свій догляд до zero waste-вимог, передусім орієнтуватися треба на потреби шкіри й волосся, підбираючи гігієнічні засоби згідно з індивідуальними особливостями. Нова гама твердих шампунів для волосся Yves Rocher відповідає кільком запитам: екологічне паковання, натуральні інгредієнти, максимальна безпека для планети.
До нової гами засобів увійшли три різновиди твердих шампунів: Твердий Шампунь Ніжність для Волосся з Ромашкою БІО, Твердий Шампунь Живлення для Волосся з Квітковими Оліями БІО та Твердий Шампунь Блиск для Волосся з Календулою БІО. Важить такий шампунь 60 грамів і є заміною двом флаконам рідкого шампуню Yves Rocher ємністю 300 мл. Залежно від довжини волосся, можливе суттєве заощадження цього косметичного засобу.
Косметичні властивості цих шампунів не поступаються рідким аналогам: вони створюють природну піну, огортають волосся свіжим ароматом, пом’якшують кучері та надають їм блиску, відновлюють сяяння і пружність. Відчуття чистоти та свіжості триває кілька днів, водночас веганська натуральна формула засобу не містить сульфатів і консервантів та піддається біологічному розпаду. Активні інгредієнти кожного засобу гами вирощено на власних органічних полях бренду в Ла-Гасії у Франції, де підтримуються екологічні принципи у вирощуванні сировини.
Дедалі більше компаній на світовій б’юті-арені пропагують принципи сталого розвитку, тому відповідність бренду переконанням споживача часто стає вирішальним кроком у виборі косметичного засобу. Хтось зменшує кількість пластику в пакованні засобів, хтось рухається в бік натурального складу, хтось підтримує екологічні ініціативи, які сприяють поліпшенню екологічного стану довкілля. "Кожен маленький крок на шляху до свідомішого виробництва завжди є ліпшим варіантом, ніж бездіяльність", — каже активістка.
Завдяки такій тенденції споживач має можливість вибирати продукт того бренду, який піклується про майбутнє планети. Формування певної спільноти навколо корисної ідеї дає змогу кожному впливати на екологічний стан довкілля навіть через мінімальну купівлю у свідомого бренду.
"Це додатковий плюс для споживача, коли вибираєте потрібний вам засіб, ґрунтуючись на знаннях, пов’язаних з особливостями паковання, інгредієнтами та можливістю утилізувати порожню пляшку чи банку від засобу", — наголошує Євгенія. "Yves Rocher дбає про це від самого заснування. Бренд має історію з правильною позицією. Приємно і важливо бути свідками ініціатив та позиції бренду, які максимально відображаються у складі та якості його продуктів".
Кожну гаму засобів Yves Rocher зроблено з турботою про планету. #Екогерої — це гама засобів, які розроблено без пластику або з удвічі меншим його використанням, що дає змогу скоротити викиди СО2 в атмосферу. Екогероями Yves Rocher є: Концентрований Гель для Душу, Концентрований Екошампунь для Блиску Волосся та новинка Тверді Шампуні для волосся. Тверді шампуні гами продаються в картонному пакованні, що на 60% складається з переробленого картону й підлягає вторинному переробленню. За кожен придбаний продукт гами #Екогерої Фонд Yves Rocher висадить одне дерево, а заощадження води на власних угіддях у Ла-Гасії — свідома позиція бренду.
Це один з прикладів, який допомагає нам турбуватися про планету, не позбавляючи себе задоволення купувати нові б’юті-засоби.
У питаннях і правилах екологічного трибу життя легко заплутатися і ще легше відмовитися від ідеї свідомого споживання. Порада Євгенії звучить так: "Орієнтуватися треба на власні потреби, не ставитися до будь-чого фанатично. Треба адекватно сприймати те, що ми маємо, і намагатися максимально контролювати наслідки власного споживання"
Окрім вибору придатного для перероблення чи утилізації паковання та використання засобів із безпечними для довкілля інгредієнтами, підтримуйте власну мотивацію допоміжними джерелами інформації та наснажливими історіями.
На сторінках "Україна Без Сміття"3 у фейсбуці та інстаграмі можна знайти корисну інформацію, дізнатися режим роботи та адреси сортувальних станцій і найцікавіші ініціативи проєкту, до яких можна долучитися.
На Eco Label Index4 можна ознайомитися із значенням екологічних позначок на косметичних засобах. Із цим також допоможе мобільний застосунок Ecolabel Guide5, яким легко користуватися, перебуваючи в крамниці чи в дорозі.
За останніми новинами, цінностями й поясненнями вирушайте на міжнародну сторінку Greenpeace. Напевно, важко знайти ґрунтовніше та всеосяжніше джерело інформації, здатне надихнути на великі зміни.
У пошуках візуального контенту допоможе Netflix, де можна переглянути документальні фільми та серіали "Наша планета", A Plastic Ocean, Rotten.
Серед книжок радимо звернути увагу на The Ecology Book: Big Ideas Simply Explained, яка допоможе зрозуміти зміни клімату й залежність навколишнього середовища від дій людини. Щоб надихнутися на особистий челендж, радимо прочитати "Дім — нуль відходів" Беї Джонсон та "104 дні без поліетилену" Маріанни Бойко. Контролювати бажання купувати нові речі й косметику допоможе книга від Ребекки Рокефеллер і Лісл Кларк "Не купуй нічого, май усе", а книжка "Жити із „зеленим серцем"" Ґеї Браун надихне розпочати екологічний шлях у щоденному житті.
Також у вільному доступі є дослідження 2016 року Чен Фенг про екологічні інновації та їхній вплив на індустрію краси. Ця магістерська дипломна робота випускника Університету Міннесоти — досить актуальне джерело інформації стосовно того, що сьогодні переживає довкілля.
Насправді свідоме ставлення до споживання косметичних продуктів — один з багатьох заходів щодо підтримання екологічного стилю життя, від якого залежить майбутнє всієї планети. Тому цього треба не боятися, а починати шлях до свідомого споживання з легких і зручних звичок. Як відомо, "ліпше робити один маленький крок уперед, ніж не робити нічого".
Ілюстрації: Наталія Тюленева
1 Більше про дослідження Zero Waste Week дізнайтеся за посиланням
2 Більше про роботу фірми LCA Centre дізнайтеся за посиланням
3 Більше про ініціативи організації "Україна Без Сміття" дізнайтеся за посиланням
4 Значення екологічних позначок на Eco Label Index шукайте за посиланням
5 Мобільний застосунок Ecolabel Guide ви знайдете за посиланням