Червоний — новий чорний, смужки в моді, романтичні сукні вже не актуальні, подвійний денім повертається… Десятиліттями модні тенденції визначалися тим, що дизайнери виставляють на подіум, а також тим, що носять знаменитості, а віднедавна — вуличними образами та інфлюенсерами. Однак ідея швидкоплинних сезонних трендів була справедливо піддана сумніву останніми роками.
У той чи інший момент останнього десятиліття стався сейсмічний культурний зсув. Індустрія моди, яка колись повністю залежала від трендів, послабила контроль над цією концепцією. Дизайнери, знаменитості та журнали функціонували, так би мовити, як сторожі, щосезону встановлювався новий набір трендів — і всім це подобалося. Однак сьогодні, якщо запитати практично будь-яку людину, яка її улюблена тенденція, вона вірогідно відповість, що не стежить за тенденціями.
Перехід від суспільства, яке підтримує цю концепцію, до суспільства, що прирівнює термін "тренд" до швидкої моди чи відсутності особистого стилю — це сигнал про контркультурний момент, який, без сумніву, є результатом розвитку соціальних медіа та технологій. Та екологічної кризи. Індустрія моди колись працювала за моделлю "зверху вниз", коли бренди класу "люкс" та інсайдери галузі визначали, що модно. Люди зверталися до подіумів, журналів і знаменитостей у пошуках наступного великого тренду. Окрім того, потрібен був деякий час, щоб тенденції просочилися до брендів масового ринку.
Знаменитості особливо вплинули на трендову культуру. Рішення помістити знаменитостей на обкладинки таких журналів, як Vogue, мало прямий зв’язок із тим, що вони сприймалися модними авторитетами. Але сьогодні тенденції більше не диктуються обраними; це явище стало демократизованим, і такий зсув можна загалом пояснити розвитком соціальних медіа і появою інфлюенсерів.
Технологічний бум у 2010-х роках змінив модний ландшафт та те, як впроваджуються та засвоюються тенденції. Необмежений доступ до соціальних медіа дає будь-кому можливість впливати на маси, оскільки люди дізнаються про останні тенденції, прокручуючи стрічки в Instagram і TikTok. Історично, коли я думаю про швидкість, з якою тенденції моди та стилю поширювалися стосовно того, де ми є сьогодні, цифрова арена повністю змінила правила. Бізнес із встановлення трендів зараз більше орієнтований на впливовців усіх ступенів. Незалежно від того, чи є у них мільйон підписників, чи тисяча, люди отримують свою дозу натхнення з соціальних мереж.
Отже, засоби, за допомогою яких створюються та споживаються тренди, змінилися. Але чи змінився сам термін? Фактично "тренд" визначає те, що зараз є популярним. Хоча це визначення не змінювалося протягом багатьох років, використання слова еволюціонувало. Раніше це слово описувало певний стиль чи рух, який залишався популярним протягом багатьох років. Тепер воно говорить про предмет, популярність якого різко зросла в соціальних мережах і який, ймовірно, залишатиметься актуальним лише кілька місяців. Тенденції тепер розглядаються як швидкоплинні моменти масової популярності, які зникають, звільняючи місце для наступних.
Слово "тенденція" може мати негативну конотацію, коли вживається в строгому значенні, оскільки воно може звучати осудливо. Ви в моді, тому що ви купили цю сумку, або ви стильний, тому що ви носите актуальний силует. Такий підхід залишає мало місця для самовираження. Тому важливо не бути настільки прив’язаним до тенденцій, щоб не втратити власне відчуття індивідуалізму. Важливо формувати власний модний простір і унікальну ідентичність, яка не здаватиметься надто надуманою чи надто модною.
Тож, що це все означає? Навряд чи модні тенденції колись зникнуть; людській природі властиво колективно захоплюватися об’єктом чи ідеєю. Врешті, у трендах немає нічого поганого, якщо люди вдумливо до них ставляться. Замість того, щоб сліпо слідувати останнім тенденціям, ми маємо зосередитися на розвитку власного стилю, інвестуючи в речі, які нам щиро подобаються, незалежно від того, наскільки вони популярні.
Це одна з причин, чому тенденції завжди будуть цінними — вони орієнтують нас. Бо що таке насправді тренди, крім ідей? Вони просто інформація. Вони надають моді структуру. Слово "тренд" спіткає та ж доля, що й термін "фемінізм". Згодом обидва були просякнуті всілякими негативними конотаціями та асоціаціями. Але обидва мають цінність і контекст у житті, якщо ми розуміємо, як сприймати та інтерпретувати їх.