Одна з найперспективніших ідей екологічно свідомої моди – виростити, а не виробити гардероб.
У Парижі паралельно з Тижнем моди відбувся альтернативний показ. У Центрі Помпіду відкрили виставку "Виробництво життя" – у межах щорічного проекту Mutations/Créations. У третьому випуску цього року 100 об'єктів створені із застосуванням біотехнологій – наприклад, люмінесцентна лампа з генетично модифікованого матеріалу, або цемент, на якому можуть рости мохи та лишайники. Виставка тільки на перший погляд здається науково-фантастичним проектом. У модній індустрії головні відкриття і "покази" відбуваються якраз в таких міждисциплінарних проектах.
Уявіть. На чаювання в саду одягнути мереживну сукню, яку виростили разом з полуницею з підвищеним вмістом вітаміну С. Варення зробили з тих же ягід. Автор цієї фантазії Кароль Коллет переконана, що вона стане реальністю до 2050 року.
Кароль – професор і викладач курсу Design for Sustainable Futures у коледжі Central Saint Martins, а з 2017-го – ще й директор партнерської програми коледжу і компанії LVMH з розвитку і просування проектів сталого розвитку в сфері моди. Найвідоміший її проект – представлений 2012 року Biolace: генетично-модифіковані полуниця, базилік, томати і шпинат. Кореневища ростуть у формі мережива (його можна їсти і носити), з базиліка можна виробляти противірусні препарати. Зараз справа за малим – масштабувати відкриття під індустріальне виробництво.
Кароль не втомлюється повторювати: амбіція її експериментів – не просто пошук альтернативної тканини. Вона переконана, що модну індустрію потрібно перебудовувати. Замість того, щоб добувати природні ресурси (наприклад, нафту – для виробництва поліестеру), потрібно імітувати природні механізми виробництва життя – генерувати тканини і працювати разом з природою. Зараз вона "співпрацює" з грибницями. Результати поки тримає у таємниці, хіба що показує незапрограмований симпатичний досвід: використана мелена кава у грибниці виросла в об'ємні квіти, схожі на камеї з каучуку.
"Вирощуванням гардероба з бактерій" займається Сьюзан Лі. Її проект BioCouture – це отримання віскозної тканини на основі целюлози (зокрема, з зеленого чаю, цукру і дріжджів). За три тижні при стабільній температурі 30°C формується тканина, яка після сушіння нагадує тонку шкіру. Вона набуває необхідної форми, легко забарвлюється натуральними барвниками – сорочка кольору індиго має дивовижний вигляд. Мінус – Сьюзан поки не придумала, як зробити таку тканину водостійкою: під дощем вона розбухає.
Однак заснована 2011 року компанія Modern Meadow з інвестиціями 54 млн доларів, в якій вона працює креативним директором, демонструє більш практичні речі. 2018 року компанія представила Zoa – матеріал, який називають "біошкірою". На базі дріжджових клітин генерують колаген, ключовий компонент шкіри тварин, – і отримують з нього волокно майбутнього матеріалу. Проекти співпраці з fashion-брендами обіцяють представити скоро.
Ринок альтернативної шкіри, отриманої ненасильницьким шляхом, – один з найперспективніших у текстильній галузі. Згідно з дослідженнями фірми MarketsandMarkets, яка займається маркетинг-прогнозами у сфері використання нових технологій, до 2012 року обороти цього ринку виростуть до 34 млрд доларів (у порівнянні з 22 млрд 2015-го). Шкіру вирощують з виноградної макухи (італійська компанія VEGEA планує довести на практиці свої розрахунки: з 7 млрд кг виноградної макухи можна виробляти 3 млрд кв.м. шкіри), на основі стовбурових клітин (Vitro Labs), а також з грибів і органічних відходів (MycoWorks).
Дві останні компанії – з портфоліо Future Tech Lab, проекту Мирослави Думи, "гібрида венчурного фонду, акселератора і лабораторії", який займається розвитком технологій для модної індустрії. У Аманди Паркс, глави департаменту інновацій компанії Future Tech Lab, своє уявлення про майбутнє моди. Вона вважає, що fashion-бізнес повинен "поглинути" і підпорядкувати собі ринок wearables. І мова не про браслети для вимірювання пульсу або смарт-годинники, а про технологічні "розумні тканини", створені із застосуванням наукових розробок. Future Tech Lab підтримує не тільки проекти з виробництва нових тканин як Bolt Threads – шовку, що генерується на основі павутиння (першою його протестувала піонер етичної моди Стелла Маккартні, яка зробила сукню для виставки в нью-йоркському MоMA "Речі: чи мода сучасна?" 2017 року – тепер вона планує впроваджувати цей матеріал у регулярні колекції). Вони також фокусуються на стартапи з переробки бавовни або з екологічної обробки натуральних тканин, що мають поліпшити їх показники.
Італійська компанія Orange Fiber, яка виробляє тканини з відходів переробки цитрусових, з'явилася у портфоліо FTL першою. У сезоні весна-літо 2017 представили першу спільну колекцію Salvatore Ferragamo і Orange Fiber. Світшоти, хустки та футболки не поступалися речам зі звичних тканин. Ця разова співпраця стала початком переосмислення історії бренду. 12 квітня в музеї Salvatore Ferragamo у Флоренції відкривається річна виставка-ретроспектива, присвячена рішенням бренду у сфері екологічно свідомої моди (серед іншого – використання дерева та конопель в роки післявоєнного дефіциту), і слоган Sustainable Thinking запропонований замість звичного "взуттьовик зірок".
"Свідома мода повинна бути доступною. Якщо вона буде дорогою – програє вся індустрія, – говорить керівник напрямку свідомої моди H&M Анна Геда. – До 2025 року на нашій планеті буде 8,5 млрд людей. Ми повинні забезпечити їх одягом, виробленим за стандартами сталого виробництва".
H&M – одна з перших компаній у світі, яка почала створювати колекції з перероблених продуктів, – до 2030 року планує повністю перейти на використання перероблених і етичних матеріалів, а до 2040-го – налагодити виробництво без вихлопів парникового газу. Кожного сезону H&M представляє колекції Conscious Exclusive, яку створюють у межах замкнутого циклу виробництва. У квітні 2019 року виходить весняна колекція, в якій використані яскраві принти і нові матеріали: вперше представлена штучна шкіра Pinatex з целюлозних волокон, видобутих із листя ананаса, схожий на каучук Bloom Foam, виготовлений з використанням біомаси водоростей, і шовк з цитрусових Orange Fiber.
З Orange Fiber у H&M вдалася блискуча кільцева композиція. 2016 року компанія запустила проект Global Change Award – і з тих пір кожного року виділяє мільйон євро на гранти для стартапів, які займаються перезавантаженням індустрії, – від виробників, що створюють нові тканини, до онлайн-платформ, які оптимізують ринок обміну відходів fashion-виробництва. Марка Orange Fiber була переможцем першого конкурсу (потім під опіку їх взяли Future Tech Lab) – і тепер, через три роки, результат з'являється в масовому ритейлі.
Текст: Тетяна Соловей