18 січня день народження відсвяткувала примабалерина Національної опери України Катерина Кухар. Розповідаємо про колаборації Катерини з українськими дизайнерами, які, надихаючись пластикою балерини, створили для її вистав яскраві образи з історією.
"Жизель", "Дон Кіхот", "Спляча Красуня", "Ромео і Джульєтта" — в репертуарі однієї з найвідоміших балерин країни — класичні вистави, які знає весь світ. Але Катерина Кухар ніколи не підходить до них традиційно. Зокрема, балерина відома своєю любов'ю до світу моди, тож над ключовими прем'єрами Катерина Кухар часто працює в колаборації з дизайнерами, об'єднуючи два красиві мистецькі світи — балет і моду, які історично завжди були пов'язані між собою.
Балетні костюми – це окремий витвір мистецтва, емоція, висловлена в танці, поєднання тонкої ручної роботи з сучасними технологіями. Створити балетний костюм для Катерини Кухар – непроста задача, адже він має витримувати динамічні танці й водночас бути музейним експонатом. До дня народження Катерини згадуємо її балетні образи, що для неї створили українські дизайнери до вистав "Лісова пісня", "Кармен-сюїта", "Жизель".
Образ пристрасної Кармен, бренд GUDU
Бренд GUDU вже кілька разів співпрацював з Катериною Кухар, створюючи для неї сценічні образи. Вперше це відбулося 2017 року (балет "Лускунчик"), а у 2020-му дизайнер та його муза створили сучасні образи для балету "Кармен-Сюїта"".
GUDU — український бренд, створений у 2015 році. Креативним дизайнером марки є Лаша Мдинарадзе, який переїхав до Києва з Тбілісі. Бренд GUDU відомий своїми складними та водночас жіночними образами. Лаша Мдинарадзе активно працює з чорним кольором та деконструкцією, любить експериментувати з формою та кольором. Жінка для GUDU — завжди у центрі уваги, в його речах вдало розкривається її сила, саме це й потрібно було показати в образі нестримної Кармен.
Лаша Мдинарадзе: "Під час роботи над цими костюмами я, природно, відштовхувався від змісту балету. Іспанська тематика сильна сама по собі та має чіткі асоціації, з якими мені потрібно було працювати, — розповідає Лаша Мдинарадзе. – Тут і характерні для фламенко лінії, і канонічне поєднання червоного та чорного відтінків. Але водночас щосекунди мені потрібно було думати про те, що в цих образах люди танцюватимуть, а значить ніщо не повинно обмежувати їхніх рухів. Балетні костюми мають бути максимально гладкими, щоб у разі підтримки партнерові нічого не заважало, особливо в зоні талії, тому весь декор здебільшого розміщують безпосередньо на пачці та в зоні декольте".
У цій роботі Лаші Мдинарадзе вдалося настрій "Кармен" поєднати з елементами бренду GUDU, що вже впізнаються. Так, лінія декольте на костюмі Катерини Кухар мала хвилеподібну форму, відсилаючи до колекції весна-літо 2021, а багатошарова червона спідниця, яку її героїня скидає на самому початку, виконана з плісованої органзи.
Лаша Мдинарадзе: "В образі для Каті мені хотілося попрацювати із силуетом, адже Кармен була тютюнницею, і її гардероб мав бути простим. Тому цікава лінія декольте, підкреслена талія та виділені стегна стали основою образу".
За словами дизайнера, образ Кармен мав бути "простим", утім, він створив непросте, а дуже стильне й водночас сексуальне вбрання, а завдяки чорному оксамиту Кармен Катерина Кухар наче отримала дворянські коріння.
Образ Жизель, бренд MALVA Florea
Український бренд одягу MALVA Florea відомий своїми фантазійними образами. Надихаючись силою природи та казковими персонажами, дизайнерка Мальва Вербицька створює ідеально скроєні вироби із несподіваними поєднаннями матеріалів.
Мальва Вербицька створила два образи для для Катерини в балеті "Жизель" до символічної ювілейної дати – 180 років легендарному французькому балету. У цих костюмах дуже багато уваги було приділено саме деталям, ручній унікальній вишивці…
Мальва Вербицька розповідає: "Перед нашим чудовим проєктом мені всі казали, що Катерина Кухар дуже непроста і вимоглива. Я подумала: "Напевно, це буде цікаво"... І справді, наш проєкт "Жизель" — це не лише про костюми, це симбіоз, довіра, мистецтво і вкладення душі та бачення двох світів: моди і балету. Катя — талант і великий трудоголік. Я була готова до цього, тому що дуже ціную такі якості, і вони мені близькі".
Підготовка тривала 5 місяців, оскільки готувались образи для всієї вистави, а це приблизно 40 костюмів. Це ескізи, ідеї, розробки, макети. Сам процес виготовлення тривав півтора місяця. Для пошиття всіх костюмів витратили приблизно 300 метрів тканини.
"Ми прагнули зробити сучасні костюми, чисту й комфортну конструкцію, дуже сучасну та здатну витримати великі навантаження та рухи тіла. Балетні костюми – симбіоз двох глибоких артісторій. Це емоція в русі та динаміці людського тіла, донесення ідеї твору та загострення почуттів. В момент досягнення результату були сльози в очах і вдячність", — розповідає Мальва Вербицька.
Образ Мавки, бренд L.SOKOL
У 2015 році українська дизайнерка Любава Сокол створила спеціально до відкриття ювілейного 150-го сезону Національної опери України новий хітон для Катерини Кухар в образі Мавки ("Лісова пісня"). В цьому образі прима з’явилась у першому акті.
"Коли ми познайомились із Катериною, вона вразила мене своєю справжністю, чуйністю, — згадує дизайнерка Любава Сокол. — Пам’ятаю, що для неї ця партія була особливою, вона з якимсь трепетом до неї готувалась. Вона описувала Мавку як міфічну лісову істоту, що прийшла до нас із давніх українських легенд з чистотою бажань, дій та думок.
У створенні костюма Мавки я надихалася красою природи і тому використовувала малюнок гілок дерева, який перенесла на хітон. Створювалася сукня з двох відтінків шифону зеленого кольору. Зелений колір невипадковий, в цій виставі 4 образи й кожен – несе свій сенс та символізм".
Символіка кольору – це особлива мова в костюмах Мавки. У "Лісовій пісні" етапи розвитку стосунків між Лукашем та Мавкою збігаються з певною порою року, тому Мавка виходить упродовж вистави у 4 образах. Весна – закоханість героїв, другий костюм – літній, схожий на той, що носять люди у повсякденному житті, оскільки Мавка вирішує жити серед людей та бути поруч з коханим. Осінь — зрада Лукаша, колір хітона сіро-червоний. Взимку душі Мавки та Лукаша зустрічаються в іншому світі – колір хітону білий.
Любава Сокол згадує, що образ Мавки створили за тиждень, але працювали і вночі. На ніжній тілесній сіточці викладали оксамитові листочки в композицію на срібні гілочки. Гілочки росли по руках Мавки. "Вдалося це завдяки ручному розпису срібними ниточками. Кожен листок – це ручна робота, ми тонували їх, розписували та розшивали камінням".