Мода дійсно циклічна: одяг, який був актуальним три десятиліття тому, наново здобуває популярність, оскільки нові покоління, які не застали старих тенденцій, додають колись модну естетику у своє сьогодення. І ось на перехресті "тихої розкоші" та нормкору чоловіча мода переходить на наступний етап: "сучасний япі".
Спершу розберімося, хто такі япі. Термін "япі" (англ. yuppie, від Young Urban Professional Person + суфікс -ie) з'явився на початку 1980-х. Він описує молодих людей, які працюють у великих містах. На відміну від "золотої молоді", япі не просто витрачають гроші заможних батьків на розваги, а роблять корпоративну кар'єру чи будують власний бізнес. Япі мають високооплачувану роботу, в одязі віддають перевагу діловому стилю, стежать за модою, слідкують за власним здоров'ям та зовнішнім виглядом.
Покоління тому молоді гіпі змінили свої сорочки-туніки на костюми, а вицвілі Levi's — на лофери. В США це була епоха Рейгана — гроші текли рікою, американці приміряли на себе бізнес-ролі. Поточна світова економічна криза спричинила появу естетичних дуелей: навмисно недбалий та простий нормкор — та "тиха розкіш", яка сповідує концепцію "непомітної" демонстрації свого багатства.
Япі опинилися посередині цих естетик. Тренчі, лофери, смугасті сорочки у стилі брокерів Волл-стріт — всі ці речі притаманні стилю неояпі, адже покоління зумерів марить днями, про які розповідали їхні батьки, коли гроші не були проблемою. Нині вони вибирають цей одяг свідомо іронічно. Сучасні япі носять піджаки та краватки, щоб імітувати зовнішній вигляд заможних людей, але водночас вони одягають і прості сорочки та повсякденні джинси, тому що не намагаються хизуватися своїм статусом. Гучні модні заяви обмежуються ювелірними виробами та годинниками, тоді як одяг залишається вишуканим та стриманим настільки, що складно сказати, чи він новий дизайнерський, чи вінтажний. У своїй філософії япі уособлюють впевненість, задоволеність і комфорт.
Повернення япі-кору має сенс. До 2019 року мода переживала романтичний період з легкими блузами та розслабленими силуетами. Пандемія COVID-19 започаткувала зростання горпкор (gorpcore). Звичайно, всі тренди знаходяться в постійному діалозі — але річ у тім, що кожен новий етап у моді спирається на попередній, а часто й походить від нього. Таким чином, причини повернення япі-кору можна знайти в недавньому поверненні класичного чоловічого одягу: розкішні костюми, прямі джинси, лофери, досконало пошиті піджаки, час від часу краватки та об'ємні штани чінос.
Сучасні япі випромінюють безтурботність, розповідаючи про минулу епоху, коли молоді люди мали все: гроші, роботу, можливість володіти нерухомістю. У наш час принаймні їхній одяг має крутий вигляд. Показовий приклад — A$AP Rocky, якого можна назвати барометром чоловічої моди. Репер регулярно змінює звичний денім, кросівки та футболки на костюми та краватки. Однак він не сам. Впевнено можна заявити, що його колега Tyler, The Creator мав певний вплив на A$AP Rocky. Тайлер грає в япі-кор роками. Лофери зі шкарпетками та шорти, в'язані жилети поверх футболок: його стиль — це еталон естетики япі. Ми всі його лише наздоганяємо.
Окрім того, знову згадаємо легендарну теорію моди про 20-річний цикл. Двадцять років томувийшов кінематографічний шедевр "Американський психопат". Виявилося, що користувачі тіктоку щойно заново відкрили для себе вбивчу (буквально) гру Крістіана Бейла в цій чорній комедії й навіть намагаються імітувати його сцену Sigma Face і знаменитий захід в офіс під Walking On Sunshine.