Усвідомлений підхід: в гостях у топмоделі Марте Мей ван Хаастер

Нідерландська топмодель і предметна дизайнерка Марте Мей ван Хаастер запрошує до свого амстердамського будинку, де практикує мистецтво повільного й усвідомленого життя.

Бавовняна сукня. Jil Sander by Lucie and Luke Meier, підвісок, кераміка, шкіряний шнур, Marte Mei x Charlotte Chesnais

"Корів наразі не видно, але зазвичай у цей час вони повертаються в наш бік", — розповідає Марте Мей ван Хаастер, роздивляючись зелений луг, перехрещений зрошувальними каналами, що розкинувся попереду. Висока, боса, з копицею кучерявого коротко стриженого волосся, вона проводить екскурсію домашнім садом: живописно хаотичне зелене розмаїття, крісла поруч із вогнищем та мобільна скульптура Will Water Want її авторства у вигляді прозорої скляної колби, що "стікає" з залізної підставки-рогача. "Зазвичай мої роботи народжуються в результаті тривалих пошуків та досліджень, — коментує вона. — Але я мало уваги приділяю тому, щоб надавати їм імʼя".

Шовкова блуза, штани з поліестеру, усе – Lemaire, підвісок, скло, родоване срібло, Marte Mei x Charlotte Chesnais

Двоповерховий будинок 1920-х років із панорамним краєвидом на сад, де вона вирощує трави й овочі, ван Хаастер придбала у 2016-му. Перші півтора року намагалася відчути ритм будівлі та зрозуміти навігацію. Під час реновації за її власним проєктом розшили другий поверх і додали вікна, щоб впустити в оселю більше світла: велике вітринне, на всю стіну, у вітальні, а також у стелях кухні й ванної кімнати. Для фотографки Даніелль Сіобан це режисерська знахідка — впродовж дня ми пересуваємося домівкою вслід за сонцем. У його лагідних променях обличчя Марти Мей нагадує портрети фламандської школи.

Бавовняний топ, Flore Flore, бавовняні штани, вінтаж (Brut Clothing), підвісок, кераміка, родоване срібло, шкіряний шнур, Marte Mei x Charlotte Chesnais, скульптура Will Water Want, Marte Mei

33-річна ван Хаастер відмовляється від гриму й лишає недоторканною свою фірмову зачіску. Навіть не дивлячись на екран монітора, який ми використовуємо як плейбек, вона феноменально відчуває кадр. Я спостерігаю за майже балетними рухами тонких рук і босих ніг та розумію, чому ця дівчина — зірка індустрії.

Її модельна карʼєра почалася у 2010 році: під час перерви між навчанням модного й текстильного дизайну та подальшим курсом у профільній академії вона потрапила на Тиждень моди в Лондоні, в Мілані отримала ексклюзив на показі Prada – фактично перепустку в першу лігу моделінгу. У дебютний сезон Марте Мей увійшла до першої десятки нових імен індустрії та швидко почала працювати з її головними зірками: Ніколя Жеск’єром у Balenciaga, Марком Джейкобсом у Louis Vuitton та Фібі Файло в Celine. "Вони були моїми кумирами. Це надзвичайний привілей – працювати з ними й бути частиною їхнього творчого процесу," — згадує Марте Мей. 36 сезонів по тому вона все ще у великій грі – каже: зараз відчуває повну свободу обирати, що і коли робити. В останній раунд показів вона брала участь у шоу Jil Sander, The Row, Duran Lantink та Sacai.

Стіл Off-Cut Puzzle, SolidNature x Marte Mei, шкіряний брелок, Loewe, брелок, латунь, позолота, шкіра, Charlotte Chesnais, керамічні тарілка та чашка, усе – Marte Mei

Підвісок, родоване срібло, шкіряний шнур, Marte Mei x Charlotte Chesnais

За кілька днів після знімання ми зустрічаємося в зумі. Ван Хаастер виходить на зв’язок зі студії на півночі міста. На екрані можна роздивитися кольоровий пантон на стіні та індустріальні стелажі, заставлені коробками й офісними теками. Вона ділить цей простір з одинадцятьма іншими креаторами: художниками, архітекторами, відеографами та стилістами. "Я дуже пишаюся тим, що ми зібралися в єдину спільноту, – каже ван Хаастер. — Це доказ того, що навіть у наш час, отруєний соціальними медіа, творчі люди можуть підтримувати одне одного й ставати магнітом для інших".

"Навіть у наш час, отруєний соціальними медіа, творчі люди можуть підтримувати одне одного й ставати магнітом для інших"

Питаю Марте Мей про її дитинство в Амстердамі. "Я була абсолютно звичайною дитиною — нерідко ми з друзями гралися з жабами та вимазувалися в багнюці", — з усмішкою згадує вона. Батьки ван Хаастер працювали в креативному секторі; мати була театральною директоркою. Щоб зайняти дочку, зазвичай давали їй альбоми для малювання й матеріали для ліплення. Під час візиту до місцевого зоопарку мати запропонувала їй намалювати тигра — натомість дівчинка зобразила архітектурний план клітки.

Бавовняне пальто, колготки з бавовни та вовни, усе – Prada

В академії в Ейндговені ван Хаастер вивчала соціальний дизайн – дисципліну, що досліджує, як мистецтво може створювати позитивні зміни в суспільстві. У полі її інтересу – регенеративні практики, завдяки яким людська діяльність стає інструментом відновлення природного середовища. 2022 року за дипломну роботу на цю тему Марте Мей здобула почесну відзнаку академії.

Під час знімання ми пересуваємо масивний стіл Off-Cut Puzzle, розроблений нею у співпраці з амстердамською компанією SolidNature. Вперше я побачив його в березні цього року на виставці обʼєктного дизайну Matter and Shape у Парижі. Стільниця зібрана з різнокольорових шматків натурального мармуру за принципом мозаїки й розташована на деревʼяних ніжках без фіксованих кріплень. "Мені подобається, як він тут вписався," — коментує ван Хаастер, спостерігаючи за тим, як змінюється простір навколо.

Скульптура, Marte Mei, підвісок, кераміка, родоване срібло, шкіряний шнур, Marte Mei x Charlotte Chesnais

Двоповерховий дім наповнений предметами її дизайну та художніми артефактами. На полицях у кухні — керамічний посуд, зліплений і випалений нею у власній студії. У кутку вітальні розташувався низький стіл-конструктор з буковою стільницею та ніжками-рогачами з глазурованої кераміки. На другому поверсі у спальні висить фото: натюрморт із різнокаліберним камінням на піщаному узбережжі. У 2020 році Марте Мей використала схожий сюжет як принт на тканину для лондонського апсайкл-бренду Colville. Весь будинок – від меблів до творів мистецтва – витриманий у пастельних пісочно-бежевих та пудрово-рожевих тонах: з охристо-жовтими та глибокими зеленими акцентами, які римуються з рослинами в саду. Через таку живописну єдність він нагадує кінознімальний майданчик, але створює відчуття простору, що дихає життям, – не будинку, а домівки.

Топ із кашеміру та вовни, Extreme Cashmere, штани з віскози й еластану, Alaїа, деревʼяні скульптури, усе – Thomas Roger, кераміка, усе – Marte Mei, скляний посуд, усе – Bil—Boe

Торік Марте Мей разом із паризькою ювелірною дизайнеркою Шарлоттою Шене представила лімітовану колекцію прикрас-асамбляжів. Підвіски ручної роботи складаються за принципом конструктора: на тонкий шкіряний шнур нанизані мініатюрні скульптури-намистини, створені ван Хаастер із глазурованої кераміки та скла та овалоподібні прикраси Shima з позолоченого срібла авторства Шене. "Ми зустрілися ще за часів її роботи в ательє Жеск’єра в Balenciaga. Шарлотта завжди підтримувала мене в моїй дизайнерській практиці, — розповідає Марте Мей. — Працювати разом було просто і дуже природно: мої вироби стали реакцією та відповіддю на світ, який вона створює".

Світлина авторства Marte Mei

Свічник, латунь, Bil — Boe, деревʼяна скульптура, Thomas Roger

Ван Хаастер справляє враження врівноваженої та приватної людини, у якої всі сфери життя підпорядковані чіткій, їй добре відомій і абсолютно зрозумілій логіці, – як асамбляжі обʼєктів, які вона створює. Наприкінці нашої зустрічі я питаю Марте Мей, що робить її щасливою. "Тривіальні речі, – попереджає з усмішкою вона. – Я люблю їсти смачну пасту, читати гарні книжки, проводити час на сонці та пити алкоголь з друзями. У цьому сенсі я дуже проста дівчина".

Бавовняна сукня, Jil Sander by Lucie and Luke Meier, підвісок, кераміка, шкіряний шнур, Marte Mei x Charlotte Chesnais

Фото: Daniëlle Siobhán

Стиль, текст: Venya Brykalin

Популярне на VOGUE