Що Жанна Туссен зробила для ювелірного Дому Cartier

NAME
10 жовтня 2021

Сьогодні участь жінок у політиці й бізнесі — звичайна справа, а ще трохи менше ста років тому призначення Жанни Туссен на посаду художньої директорки ювелірного Дому Cartier було воістину революційним. Танцювати ночі безперервно в короткому вбранні, курити і водити машину було милим хуліганством, на яке не всі наважувалися. А ось керувати в абсолютно чоловічому світі ювелірного мистецтва, де жінці було відведено місце нехай і дорогої вітрини, вийшло лише у мадемуазель Туссен.

imageЖанна Туссен

Революційним став не тільки прихід Жанни в Дім Cartier, який, до слова, був не до душі родині Картьє, але й те, що згодом Туссен зробила для бренду. Вважається, що ідея використовувати фігурку граційної пантери належить Жанні. Тут не гріх згадати, що саме так називали Жанну друзі й шанувальники. А знаковими подарунками для неї від Луї Картьє, з яким Жанна познайомилася в Парижі, де почався їхній роман і неймовірна співпраця, стали портсигар та сумочка з пантерами. Насправді перший годинник і підвіска з пантерою в Cartier з'явилися ще до неї в 1914-15 роках. Проте саме Туссен вдалося створити прикраси, які назавжди закріпили образ хижої кішки за Домом Cartier.

Пантера є одним із ключових символів ювелірного Дому Cartier

Першим серйозним виробом Жанни Cartier стало кольє з рубінами кабошонами. Про нього мало хто знає і пам'ятає, адже справжнім символом роботи Жанни в Cartier стали прикраси з пантерою. Однією із найзнаменитіших прикрас стала брошка з пантерою, створена в 1949 році з білого золота з синіми сапфіровими плямами, її головна деталь — величезний сапфір-кабошон вагою 152,35 карата. Техніка закріпки каменів, яку зазвичай використовують для хижих кішок, унікальна й характерна тільки для Cartier — кожен шматочок онікса або сапфіру гранують вручну, щоб створювати найбільш природні плями. Побачивши брошку з розкішним кабошоном, герцогиня Віндзорська не змогла випустити її з рук. До слова, ця брошка була викуплена Домом на аукціоні в 1987 році, легендарна пантера повернулася додому. Також для герцогині було створено браслет у 1954 році, про який є кумедна історія, — коли герцогиня хотіла піти з вечірки, вона повертала голову пантери певним чином.

Прихильницею виробів з пантерою була і мексиканська актриса Марія Фелікс, у неї були брошка і браслет з двома головами пантер, які наче ніжно кладуть їх одна одній на плечі.

Не єдиними пантерами була захоплена Туссен, її цікавив світ тварин цілком. Вона вважала, що людина має любити природу і жити в абсолютній гармонії з нею. А ось те, що занадто багато хто хотіли лише прикрас з пантерою, її розчаровувало. В її дорогоцінному бестіарії були тигри (один із них пішов у колекцію Барбари Хаттон), фламінго (для герцогині Віндзорської вона зробила фламінго із забарвленням папуги), різноманітні комахи (моду на сонечок вона ввела ще в 1930-і), дельфіни, альбатроси , пуделі, змії.

Волліс Сімпсон і її брошка Cartier у вигляді фламінго

Жанна обожнювала черепах і вважала їх символом вміння дійти до своєї мети. У 1960-х вона щороку створювала черепах з новими колірними комбінаціями дорогоцінних каменів. А під час Другої Світової війни Жанна зробила брошки з птахами, укладеними в клітку. Через цей символ окупації, її подрузі Габріель Шанель довелося використовувати всі свої зв'язки, щоб бунтарку Туссен не відправили за ґрати. Великій Мадемуазель вдалося переконати німців, що пташки в клітці не мали ніякого підтексту. У 1970 році Жанна пішла з Cartier, проте її шлях продовжили майстри Дому. Так, до прикладу, в 1975 році для Марії Фелікс було створено неймовірне кольє у вигляді крокодилів. Для того, щоб надихнути дизайнерів, Марія прийшла в майстерню до ювелірів із двома маленькими живими крокодилами. До слова, свого часу кольє зникло, але потім, після п'ятнадцяти років забуття, спливло на аукціоні в Нью-Йорку і його повернули в колекцію Cartier.

Текст: Анастасія Яворська

Популярне на VOGUE