18 листопада 2017 року не стало легендарного дизайнера Аззедіна Алаї, якого називали справжнім скульптором світу моди. Алая ніколи не приховував свого захоплення жінками і бажання їх прикрашати, але при цьому не збирався ставати гвинтиком у модній машині, що постійно набирає швидкість. Дизайнер завжди цінував свободу і можливість робити те, що йому хотілося. Vogue.ua згадує життєвий шлях дизайнера, а також ідеї та вчинки, за які світ моди завдячує йому дотепер.
Аззедін Алая закінчив факультет скульптури, але швидко зрозумів, що хорошим скульптуром він не стане, а ось шити сукні він уже вмів непогано. Під час роботи в місцевому ательє і копіювання там речей Christian Dior і Balenciaga, він досконало вивчив французьку моду і в 1950-х поїхав з рідного Тунісу підкорювати Париж. Йому пощастило. Він влаштувався на роботу в Christian Dior, але пропрацював там всього кілька днів – в цей час якраз закінчилася французько-алжирська війна і до вихідців з Північної Африки ставлення змінилося. Але й тут юному Алаї всміхнулася удача – його взяла до себе графиня де Блежьє, в якої він працював і нянькою, і кравцем, і кухарем. Саме в її будинку він познайомився з багатьма впливовими жінками того часу, що стали його клієнтками.
Однак розкрити свій талант повністю Алаї вдалося лише у вісімдесятих. Настрій епохи, поведінка жінок, які ставали все більш самостійними й емансипованими, співпадали з баченням краси самого Алаї – фаната підкресленого й "сильного" силуету. Його навіть називали Королем обтислих суконь, адже вони мали вигляд другої шкіри й ліпили з жіночого тіла скульптуру. Фанатки таланту Аззедіна Алаї захоплювалися його вмінням робити вбрання, які підкреслювали їхні фігури, але майстерно приховували все зайве.
Для самого Алаї у вбранні мало значення абсолютно все: крій, форма, тканини, пропорції. З останніми він працював особливо віртуозно, підкреслював у правильних місцях талію, коригував довжину шиї за допомогою висоти коміра чи візуально витягав силует завдяки правильно підібраній довжині.
Алая ніколи не гнався за модними тенденціями, а відштовхувався від того, чого хоче жінка. Він надихався її красою, бажаннями і поведінкою. Наприклад, однією з його найвірніших клієнток була Грета Гарбо, а французька акторка Арлетті якраз і стала тією музою, що надихнула Алаю на створення фірмової приталеної сукні Azzedine Alaia. У своїх інтерв'ю він нерідко розповідав: "Вона любила вузький одяг і їй все завжди здавалося вільним, але при цьому вона не розуміла аксесуарів і навчила мене не відволікатися на зайве, зосередившись на головному – на сукні".
Для Аззедіна Алаї мода завжди була мистецтвом. Він ніколи не гнався за надприбутками, а 1992 року заявив, що покидає офіційний розклад Паризького тижня моди, а колекції показуватиме лише тоді, коли вважатиме за потрібне. Устрій сучасної модної системи Аззедін описував чітко: "Дорога в порожнечу", не погоджуючись з тим, що дизайнер повинен створювати до 12 колекцій на рік. Сам він показував не більше чотирьох. Останню представив восени 2017-го й модний світ знову заговорив про повернення Короля обтислих вбрань.
Сам дизайнер понад усе цінував особисте спілкування. Любив працювати з клієнтами й самостійно проводити примірки, які нерідко перетворювалися на галасливі й веселі вечірки. Веселитися Аззедін Алая любив, адже це була свобода, заради якої він був готовий на все.