З 2 по 11 червня в Одесі вже всьоме відбудеться фестиваль класичної музики Odessa Classics — одна з головних культурних подій у країні. Нинішнього року фестиваль перевершив себе і готує для слухачів безліч сюрпризів: до прикладу, саме на одеському фестивалі відбудеться європейська прем'єра концерту для скрипки, фортепіано та оркестру одного з найбільш затребуваних композиторів сучасності Тана Дуна, володаря "Греммі", BAFTA і премії "Оскар" за музику до кінофільму "Тигр, що крадеться, дракон, що затаївся". Президент фестивалю, піаніст Олексій Ботвінов, розповів vogue.ua, як це — готувати міжнародний фестиваль у розпал пандемії.
По-перше, головне питання. Чи були у вас сумніви, чи проводити фестиваль у цьому році?.. Чи ви навіть не сумнівалися в тому, що він має відбутися, попри все?
— Я не сумнівався в тому, що слід проводити фестиваль в цьому році. І публіка, і артисти так сумують за живими концертами, настільки цього бракує. Я не мав з цього приводу сумнівів. Узагалі, найважливіша функція мистецтва — допомагати людям у кризових ситуаціях — під час пандемії виконується дуже слабко, і мій обов'язок — робити максимум можливого, щоб велика музика не замовкла в час нинішнього лихоліття.
Що найскладніше у проведенні фестивалю в розпал світової пандемії? Які в цілому настрої серед ваших колег-музикантів? Що найскладніше в організації?
— Складно практично все: і логістика, і карантинні обмеження, що змінюються щотижня, — як щодо можливості проведення концертів, так і щодо пересування між країнами, — це одна велика форс-мажорна ситуація, що триває вже більше року. Постійно спілкуюся з колегами з різних країн — усім дуже важко. Поряд з туризмом, культурний сектор найбільше постраждав від пандемії. Настрої, на жаль, у багатьох музикантів — від депресії до апатії. Але музика допомагає нам усім триматися в цей час невизначеності і кризи. До нас на фестиваль їдуть зірки, вони затребувані і під час пандемії, хоча, звісно, набагато менше виступів, але всі шукають вихід для творчої енергії: роблять записи, відеоконцерти, працюють над новими проєктами.
Чи сумуєте ви особисто, як піаніст, за живими концертами? Наскільки у вас скоротилася кількість гастролей по світу? Чи змінилася публіка?
— Сумую за живими концертами неймовірно, їх замінити нічим не можна. Дивлячись на свій календар виступів у 2018-2019 роках, навіть дивуюся: щотижня відбувалося по 1-2 концерти в різних країнах. Це було звичайним ритмом життя, рутиною. Зараз будь-який живий концерт — величезна радість, подія. Вже перестав рахувати кількість скасованих і перенесених концертів, краще про це і не думати, а зосереджуватися на майбутніх планах. Публіка в усіх країнах стала сприймати тепліше, гарячий прийом гарантований практично після кожного гарного концерту — люди дуже скучили за нормальним культурним життям.
Який концерт у цьогорічній програмі — ваша особиста гордість і перемога, і чому?
— Багато. І перший за роки незалежності виступ легендарного Євгена Кісіна в Україні. І приїзд відразу трьох першокласних оркестрів — Цюріхського, Брюссельського, Симфонічного оркестру Хайфи. І дебют у нашій країні сенсаційного Люки Дебарга, і виступ найкращого виконавця німецької вокальної музики Маттіаса Герне і, звісно ж, три виступи геніального скрипаля Даніеля Хоупа.
Odessa Classics завжди славився яскравими прем'єрами. Розкажіть про головні прем'єри в цьому році.
— Фестиваль Odessa Classics в цьому році спільно з оркестром Сан Франциско "New Century Orchestra" замовив написати новий твір для одного з найвидатніших композиторів сучасності, оскароносного Тана Дуна. Вийшов феєричний подвійний концерт для скрипки, фортепіано, оркестру та ударних інструментів, який ми виконаємо разом з Даніелем Хоупом і цюріхським камерним оркестром, це буде європейська прем'єра на сцені Одеської філармонії. Це велика гордість і перемога нашого фестивалю на міжнародній сцені.
Назвіть два-три концерти в програмі цього року, які не можна пропустити? Тобто, якщо читач може вибрати тільки 2-3 концерти, які концерти це мають бути?
— Другого червня — Люка Дебарг і Оркестр Хайфи. 6 червня — Маттіас Герне разом зі мною — культовий вокальний цикл Шуберта "Зимовий шлях". Вищезазначена прем'єра Тана Дуна 11 червня. Сольний концерт Євгена Кісіна в Одеській опері 24 червня.
Зараз багато західних оркестрів і театрів грають концерти онлайн. Чи не думали ви записати один з концертів у рамках програми Odessa Classics, щоб мати можливість транслювати його для всіх бажаючих, для тих, хто не потрапить на фестиваль?
— Практично всі зіркові артисти пов'язані контрактами з провідними звукозаписними компаніями, тому організувати стрім концерту дуже складно.