Малий Тріанон, відомий як одне з улюблених місць Марії-Антуанетти, відкрив двері для широкої публіки після реставрації, зробленої за підтримки Dior. На екскурсії побувала Тетяна Соловей.
"Я – фахівець по Марії-Антуанетті", – розповідає Матьє д'Авінья, який погодився бути провідником по відреставрованій резиденції Марії-Антуанетти – Малому Тріанону (Petit Trianon). Звучить як робота мрії – займатися найгламурнішою королевою Франції, написати книгу про її гардероб і зняти фільм про її маєток у Версалі.
1717 року Марія-Антуанетта, натхненна ідеями Руссо про "благородного дикуна" і втечу на природу, попросила у короля Франції, Людовіка XVI, заміський будинок. "Я дарую тобі букет квітів", – підігруючи особливій любові королеви до квітів, з цими словами Людовик XVI подарував їй Малий Тріанон 1974 року.
Пікантний факт історії – те, що головний палац маєтку будували для коханки короля Людовика XV – легендарної Маркізи де Помпадур. За бажанням Марії-Антуанетти всередині маєтку було побудовано "Сільце Королеви" (Hameau de la Reine) – роботи закінчилися 1785-го. Сучасники називали його "Маленьким Віднем", хоча в обстановці і стилі від Відня тут нічого не було. Зовні витриманий в нормандському стилі – це будиночок для птахів, молочна ферма, озеро з причалом і вежею Мальборо, млин, будинок для читання і будинок для чаювань – всередині був обставленим з усім смаком класичного стилю, що тоді зароджувався.
Щоб відновити обстановку, в якій жила Марія-Антуанетта, вивчали архіви і записи початку XIX століття. Для відтворення об'єктів побуту закликали найкращих артизаналіїв Франції, які працювали під керівництвом головного куратора Версаля, Єремії Бенуа. Однак сподіватися на те, що під час візиту ви побачите реальну обстановку королеви, не варто. Оригінальні деталі обстановки Марії-Антуанетти знайти досить важко. Причина проста – після революції меблі королеви були націоналізованими, розпроданими і розкраденими. "На одному з аукціонів ми знайшли стіл для письма з ініціалами МА за 7,5 мільйонів євро", – розповідає співробітниця піар-офісу Діор і знизує плечима.
Тому будинок обставлений меблями другої дружини Наполеона – імператриці Марії-Луїзи такого ж стилю і періоду. Для круглого столу на першому поверсі 14 стільців передали з Єлисейського палацу. Перлина будинку – вітальня в жовтому кольорі з шовковими шпалерами. На них за всіма канонами класицизму граються рожевощокі амури і дівчата в туніках з високими псевдогрецькими зачісками, сувора симетрія намальованих мармурових колон в плющі з буколічними панно. Є кілька будуарів, витриманих в пастельних тонах – в одному з них чаювали, а також – більярдна.
"Будинок після Революції простояв закритим більше 200 років", – розповідає Матьє д'Авінья і додає, що його реставрація тривала 3 роки. Вона торкнулася не тільки села, а й парку. В англійському стилі – він вершина майстерності – збудований за модою і марнославством того часу. У ньому працювало 20 садівників, які доглядали за зборами дорогих екзотичних рослин. Хранителі жартують, що він був найкращим "ботанічним шоу-румом" в той час.
Про те, що тутешня ідилія закінчилася досить швидко з початком Великої французької революції, думати не вдається. Якщо стати під вікнами будинку-ферми біля вікна, звідки на цей буколічний пейзаж дивилася Марія-Антуанетта, можна відчути ефект воістину заспокійливий від виду на старанно створений, абсолютно штучний світ – навіть рослинам і озеру наказали, як рости і де розливатися.