Дизайн інтер'єру – велика пристрасть італійського режисера Луки Гуаданьїно. На підтвердження цього – його власні апартаменти в старовинному палаццо в Кремі.
У фільмах Луки Гуаданьїно – завжди розкішні інтер'єри. Ті, хто стежить за творчістю режисера з самого початку, пам'ятають сцени з картини "Я є любов" 2009 року. Дивитися фільм слід обережно: в особливо вразливого глядача може проявитися синдром Стендаля. Лука зняв стрічку на міланській віллі Неккі-Кампільо, збудованій у 1920-х роках архітектором-модерністом П'єро Порталуппі для сім'ї промисловців. Героям фільму – буржуазній італійській родині – до лиця будинок Кампільо з його майже монументальною величністю: помпезними сходами, оксамитовими меблями, великим садом і абсолютно кінематографічним басейном (на момент побудови це був найбільший басейн у Мілані).
Ефектну сцену, де Емма, героїня Тільди Свінтон, у самій білизні повільно і зосереджено наносить макіяж у ванній, у межах підготовки до сімейної вечері, напевно вже розбирають в італійських кіновузах. Мармурова ванна кімната, дзеркало в помпезному багеті – розкіш навколо контрастує з крихкістю героїні і підкреслює її внутрішній конфлікт.
Тоді Лука не просто використав одну з найгарніших міланських будівель у ролі знімального майданчика – він її врятував. "Я добре знав віллу Неккі до роботи над кінострічкою, бо з юності був захоплений роботою архітектора Порталуппі, – розповідає режисер. – Завдяки фільму віллу, яка довгий час перебувала в занепаді, відреставрували, а потім FAI (Італійський фонд захисту навколишнього середовища – прим.авт.), який опікується багатьма пам'ятками архітектури в Італії, вирішив відкрити її для відвідування. Зараз, приїхавши в Мілан, ви легко туди потрапите".
Така ж дивовижна історія трапилася з апартаментами режисера в старовинному палаццо в місті Крема в Ломбардії. Лука придбав апартаменти площею 300 м2 на початку 2010-х. Палаццо XVII століття на той час перебувало в занепаді вже 40 років – з тих пір, як померла його власниця, італійська графиня. "У будинку були розбиті вікна, багато мертвих голубів і вицвілі шпалери", – згадує режисер. Ремонт тривав пів року і перетворився на мистецтвознавче розслідування. "Купивши апартаменти, спочатку я хотів перефарбувати всі стіни і стелі. Коли шар старих шпалер зняли і під ним проступили яскраві барви середини ХХ століття, я все-таки вирішив не перефарбовувати стелі і стіни, а відновити їх". У процесі реставрації Лука виявив під цементом те, про що й мріяти не міг, – справжні фрески. Будівельники також натрапили на оригінальні теракотові цеглини, які почистили і відшліфували. Під демонтованою підвісною стелею в кухні знайшли дерев'яний карниз XVII століття, який перенесли до спальні Гуаданьїно.
Пізніше Лука викупив ще кілька апартаментів в палаццо та перетворив їх на свій продюсерський центр. На першому поверсі працює студія Frenesy Film, яка спеціалізується на виробництві fashion-фільмів (у портфоліо – рекламні кампанії Fendi, Salvatore Ferragamo, Cartier, Ermenegildo Zegna). Тут розміщені офіс, монтажна кімната та для перемовин, тут же проводять кастинги. Сам Лука працює у своїй квартирі на другому поверсі: він ділить офіс з партнером, режисером Фердинандо Сіто Філомаріно, а коли в будинок приїжджають гості, офіс перетворюється на гостьову спальню. Одне з улюблених місць Гуаданьїно в будинку – лоджія: в сонячну погоду її заливає світло. Стільці Superleggera дизайнера Джо Понті від респектабельного італійського бренду Cassina тут сусідять зі старовинними данськими кріслами, купленими на барахолці. По центру лоджії – пишно прикрашені фресками двері XVII століття, що ведуть до вітальні.
Лука вважає себе перфекціоністом: в інтерв'ю The New York Times кілька років тому він сказав, що вони з Фердинандо майже вісім років живуть без тумбочок, бо ніяк не знайдуть тих, що їм до душі. Але що в цьому будинку укомплектовано повністю, так це кухня: Лука і Фердинандо люблять приймати гостей. В її центрі – великий стіл, який Лука виявив на сироварні в сусідньому селі, поруч з ним – кам'яна раковина, куплена у торговця рибою з Генуї, а полиці забиті кулінарними книжками.
2016 року в одному з інтерв'ю Лука Гуаданьїно сказав: "Я завжди мріяв створювати інтер'єри для багатих людей, у яких є смак". І здійснив мрію: 2018-го, після запаморочливого успіху фільмів "Називай мене своїм ім'ям" і "Суспірія", стало відомо, що режисер Лука Гуаданьїно – ще і декоратор.
"Ми запустили studiolucaguadagnino 2018 року. Це невелика дизайнерська студія, яка працює над індивідуальними проєктами в Італії і за її межами, – скромно каже режисер. – Ми базуємося в Мілані. Плануємо розширюватися, але поки у нас всього семеро осіб у команді: п'ять архітекторів, офіс-менеджер і візуалізатор".
Історія першого проєкту студії – будинку Федеріко Маркетті, засновника інтернет-магазину YOOX, на озері Комо – почалася несподівано для самого Луки. 2016 року Маркетті, близький приятель Гуаданьїно, приїхав на зйомки "Називай мене своїм ім'ям" в околицях Креми і запропонував Луці відреставрувати його будинок – колишню шовкову фабрику La Filanda. Це був не найвдаліший час: Гуаданьїно до закінчення роботи над кінострічкою вже підписав контракт на зйомки фільму "Суспірія". Але пропозицію прийняв. Джуліо Гірарді, молодий архітектор з Мілана, який разом з Лукою працював над цим проєктом, у бесіді з Vogue UA згадує, що Лука проявив дива працездатності. "Хоча Гуаданьїно перебував у Варезі, за півтори години їзди від Мілана, де знімав "Суспірію", він був на 100% залучений в наш проєкт. Ми працювали над будинком Маркетті більше двох років, проєкт був дуже складним. Крім дому, ми відновили сад і відреставрували ще одну історичну будівлю, розміщену на ділянці, – вона стала будинком для гостей".
Лука згадує: взявшись за будинок Маркетті, він ще мало тямив у декоруванні, але "пристрасно любив його". Роботу над проєктом вони з Джуліо Гірарді почали з опитувальника. "Ми ставили клієнту як прості запитання: "Які кольори ви любите? Який ваш улюблений час доби?" – так і досить дивні: "Чи можуть панельна обшивка і шпалери стати визначальними для інтер'єру?".
Такий опитувальник studiolucaguadagnino використовує і тепер. Через рік роботи клієнтів у студії хоч відбавляй: восени 2019-го команда Луки оформила бутики Aēsop у Римі та Лондоні, флагманський магазин бренду Redemption у Нью-Йорку, а зараз працює над відновленням замку на околиці Мілана та інтер'єром пентгауса в лондонському Гемпстеді.
Своїх клієнтів Лука Гуаданьїно називає освіченими. "Я знаю, що Федеріко Маркетті, наш перший клієнт, давно мріяв залучити мене до свого проєкту і не один рік чекав слушного моменту. А нашого наступного клієнта, засновника Aēsop Денніса Пафітіса, ми зустріли випадково. Він не знав про існування studiolucaguadagnino, але не побоявся підключити нас, дебютантів, до відкриття першого магазину Aēsop у Римі. Нам подобається працювати з далекоглядними клієнтами – і тими, хто не боїться ризикувати".
Не боїться ризикувати і сам Лука. Здається, він не готовий обмежитися лише дизайном інтер'єру. Цього року режисер дебютував у моді – розробив принти для чоловічої колекції Fendi. Але ні мода, ні дизайн інтер'єру не заважають кінематографу: цьогоріч на HBO чекають прем'єри – перший серіал Гуаданьїно We Are Who We Are з Хлоєю Севіньї в головній ролі.
Текст: Дарія Слободяник
Фото: Mikael Olsson (The New York Times Style Magazine)