В останні роки жіночий бізнес розвивається особливо стрімко. На це почасти вплинула й пандемія, коли, опинившись під замком на тривалі місяці, тисячі жінок перетворили своє хобі на бізнес. Нині в Україні зареєстровано 486 тисяч підприємств у малому й середньому сегментах.
Яке воно — обличчя жіночого українського бізнесу? У цьому матеріалі ми познайомимо вас з дівчатами, які щодня створюють, розвиваються й ніколи не зупиняються. Це переможниці проєкту День жіночого підприємництва, який був створений у межах світової ініціативи підтримки жіночого лідерства She's Next Empowered by Visa.
"Уже другий рік ми втілюємо проєкт She's Next в Україні. Минулого сезону понад 2000 підприємиць пройшли бізнес-навчання, а цього року на освітньому заході 11 експертів ділилися досвідом з власницями бізнесу з 19 регіонів України. Ми отримали чимало захоплених відгуків, але найважливіший для нас показник — це те, що учасниці вже домовилися про колаборації й підтримку проєктів одна одної. Це означає, що в українського жіночого бізнесу велике майбутнє, і ми створюватимемо ще більше можливостей для його розвитку", — коментує Віра Платонова, старша віцепрезидентка й генеральна директорка Visa в Україні, Грузії, країнах СНД і Південно-Східної Європи.
Vogue UA поспілкувався з переможницями She's Next про те, що для них означає бути жінками в бізнесі і як їм вдається розвивати свою справу.
Юлія Семенюк — засновниця SmartReader. Вона створила гейміфіковану онлайн-платформу, на якій діти від 6 до 12 років можуть навчитися швидко читати за допомогою авторської техніки. Розробку й бізнес Юлія масштабує на умовах франчайзингу, 99% франшиз керують жінки. Всього за півтора року від часу заснування платформи представництва SmartReader з’явилися в чотирьох районах Києва, 18 містах України й навіть за кордоном, у Молдові. Вивести свій бізнес на такий рівень за такий короткий строк — справжнє досягнення. Але, схоже, Юлія зробила це майже легко із гідною захвату впевненістю.
"Жінка в бізнесі дуже добре знає свою справу, — розповідає Юлія Семенюк. — Вона гнучка, використовує сучасні рішення, реагує на виклики часу й будує бізнес на стику навичок. Це людина-мультитаскер, яка у своїй компанії має вміти закривати будь-яку позицію".
Юлія, здається, з холодним розумом і чітким баченням і далі підкорює нові вершини. Чергова мета для SmartReader — влаштувати першу в Україні олімпіаду зі швидкісного читання.
"Ми хочемо, щоб діти готувалися до цих змагань, — каже Юлія, — щоб вони з раннього віку розуміли, що читати — модно й круто. Розумних люблять, а мрійники, залюблені в читання, виростають успішними й креативними людьми".
Gunia Project — бренд виняткових речей, які продукуються на ресурсах української та світової культури. Це бренд про речі з історією і традицією, над якими не владний час або тенденції.
Для створення дизайнерських речей творчо переосмислюються народні ремесла й обігруються деталі традиційної культури. Про дизайн та естетику засновниці бренду Марія Гаврилюк і Наталія Каменська знають як ніхто інший. У дівчат багатий досвід роботи у сфері дизайну. Свій бізнес вони заснували кілька років тому і майже миттєво полонили своєю продукцією не тільки Україну, а й закордоння.
Як не дивно, у своїй роботі, хай і такій вишуканій та тонкій, Марія і Наталія стикаються з реаліями ведення бізнесу: особливо із забобонами, пов’язаними із жінкою в ролі підприємиці.
"Мої батьки — архітектори й бізнес-партнери, — розповідає Марія Гаврилюк. — Я росла в лояльних умовах і не бачила різниці між чоловіком і жінкою в бізнесі. Але коли я заснувала свою справу, для мене стало відкриттям, що нині в усьому світі сприйняття жінок-підприємиць геть не найкраще".
"У період свого дорослішання я завжди стикалася з певним скепсисом, коли чоловіки чули про те, що жінка хоче вести бізнес, — доповнює Наталя Каменська. — Але для мене це тільки стало поштовхом, щоб заснувати свою справу".
Попри те, що бренд Gunia Project вже досить відомий і успішний, дівчата не збираються зупинятися й готують план із захоплення світу. Вони мріють про те, щоб марка існувала довго й систематично розвивалася. Засновниці бренду впевнені, що тільки вдосконалюючи себе, можна досягти висот у своїй справі.
19 років тому Ярослава Боєчко заснувала домашню пекарню. У неї немає модної назви й розкрученої сторінки в соцмережах, але є те, що набагато дорожче — душа. І саме за цим у пекарню щодня приходять клієнти впродовж десятків років: щоб забрати ще гарячий хліб і подати його до столу.
Пекарня розташована в гірському регіоні, де маленькі селища розкидані далеко одне від одного. Проте в Ярослави можна випити смачної кави, не гіршої, ніж у закладах Києва чи Львова. Та найважливіше — пекарня зберігає унікальні рецепти випічки краю. Один з них — метай з картоплі, що його створили ще наші прабабусі. З відоміших різновидів випічки — калачі, паляниці й рогалики з різними начинками.
Кілька років тому Ярослава відкрила фірмову крамницю, де продається завжди свіжа продукція за гуртовими цінами. У майбутньому дівчина планує відкрити такі крамнички в інших гірських селищах.
Здається, Ярослава — супержінка, або старанно намагається нею бути. В її розумінні засновниця бізнесу — це передусім сильна жінка, яка вміє поєднувати свою справу, материнство, сім’ю й особистий розвиток.
"Якщо немає хоча б одного із цих складників, мені здається, буде дуже важко гармонійно існувати в цьому світі, — каже Ярослава. — Саме комбінація всіх цих речей — запорука успіху в наш динамічний, багатий на шанси й події час".
Наталія Владимирова — підприємиця й СЕО компанії PatentBot. Вона стала однією з творців першої у світі дівчинки-робота, яка реєструє торговельні марки онлайн. Весь процес займає всього 10 кліків — до 5 хвилин.
Схоже, ідея створити таку новаторську ініціативу з’явилася в Наталії з накопиченим бізнес-досвідом. За її словами, вперше в підприємництво вона потрапила ще у 18 років — і про труднощі, з якими стикаються жінки в цій сфері, знає не з чуток. Крім того, у Наталії потужний теоретичний фундамент: вона навчалася бізнесу в Гонконзі, Нідерландах і Литві.
"Я зрозуміла, що жінка може пристосовуватися до обставин. Іноді їй легше вести бізнес, ніж чоловікові, а іноді складніше, — каже Наталія. — На жаль, усього лише 12% жіночих стартапів отримують фінансування. Часом бути бізнесвумен важко, але мене це тільки заохочує й мотивує".
Фото: Антон Кулаковський