У річному прогнозі фуд-терапевтки, нутриціологині Анастасії Голобородько — прогноз трендів в їжі та напоях на 2025 рік.
У 2024 році ми побачили багато фуд-новацій, зокрема моніторинг води та рівня глюкози, веганські меню і батончики краси з колагеном, шукали найкращі магнієві добавки та напої з адаптогенними грибами, — каже нутриціологиня Анастасія Голобородько. — Але, позаяк вплив швидкоплинних мікротрендів слабшає, фокус змістився з окремих продуктів на цілісний, більш свідомий спосіб життя та продуману естетику, яку можна вбудувати в щоденну рутину. У 2025 році розуміння харчових тенденцій стосуватиметься нових технологій, знань, напоїв та спогадів
Штучний інтелект та списки покупок
Штучний інтелект робить спробу змінити, спростити та заохотити здорову поведінку людини в супермаркеті. Гіганти продуктового онлайн-шопінгу — Walmart, Amazon і Instacart, — додали у свої застосунки нові функції пошуку на основі штучного інтелекту, які працюють за принципом пошукових систем.
Тепер є можливість шукати продукти за запитами на кшталт "що поєднується з курячим філе?" і отримувати доволі персоналізовані результати на основі своїх попередніх вподобань.
З’являються розумні візки зі штучним інтелектом, готові заощадити кошти покупців та гейміфікувати покупки
Крім того, кошики здатні відстежувати, що в них поклали, — відтепер відпадає необхідність викреслювати продукти зі списків.
Їжа з високим вмістом поживних речовин
Ера Оземпіку та подібних йому препаратів для схуднення на основі глюкагоноподібного пептиду-1 (GLP-1), що збільшує секрецію інсуліну та допомагає знизити рівень цукру в крові, створила попит на менші порції і водночас популяризувала їжу з високим вмістом поживних речовин.
Компанії випускають нові продукти, програми розробляють функціональні рецепти, щоб задовольнити потреби споживачів.
Наприкінці 2024 року Nestle запустили лінію заморожених страв для користувачів GLP-1 під назвою Vital Pursuit, яка містить невеликі порції їжі, багатої на білок, клітковину та основні поживні речовин
Виробник готової "здорової" їжі та протеїнових смузі Daily Harvest представив лінійку допоміжних страв GLP-1. Збалансоване харчування має важливе значення для вашого шляху контролю ваги під час використання препаратів GLP-1, як-от Ozempic®, Mounjaro® або Wegovy®. Наша колекція, підібрана дієтологами, містить попередньо порційовані, смачні страви з урахуванням калорій, з високим вмістом клітковини, низьким вмістом насичених жирів, без холестерину та без додавання цукру. Маленькі порції з високою поживністю — тренд, що може вплинути на сім’ї та соціальні кола. Адже, коли людина застосовує ліки від діабету для контролю ваги, ймовірно, вона прагнутиме коригувати і шопінг-лист для своєї сім’ї. Таким чином, знижуючи ймовірність купівлі фаст-фуду для близьких.
Очікується приємний сплеск пропозиції продуктів та страв із цільних, поживних продуктів, від сніданків, обідів, вечерь до снеків.
Бари-книгарні та фуд-клуби
Настала черга книжкових барів — закладів-міксів між книгарнею, кафе, бібліотекою та баром. Частина з них активно сприяють приборканню цифрового домінування: забороняють ноутбуки та Wi-Fi після 17:00, пропонують заходи, читання та happy hours з напоями, часто безалкогольними. Хоча і алкогольними також: зросла кількість барів, де є лаконічні меню закусок та коктейлів на літературну тематику та тисячі книг.
На цій хвилі з’являються і кулінарні клуби. Рецепти онлайн — гарна ідея, проте люди шукають людей, щоб розділити досвід готування та спілкуватись.
Брейнбустери, продукти для мозку
Їжа для стимулювання роботи мозку вийшла за межі БАД для дорослих і розповсюдилась в дитячому харчуванні. Ця тенденція відображає концепцію "інтенсивного батьківства", поширеного стилю виховання, за якого батьки витрачають усе більше грошей і часу на розвиток дітей.
Продуктові бренди вже почали випускати спеціальні снеки, марковані як брейнбуст для дитини.
Очікується зростання кількості продуктів, збагачених добавками для мозку, — омега-3, йодом, холіном, окремими амінокислотами і адаптогенними травами і грибами.
Ходжича: димчастий зелений чай
Спочатку погані новини: у 2025-му може настати дефіцит матча, бо попит перевищує можливості виробників. Хороша новина полягає в тому, що з’явився напій, що має всі шанси стати таким самими популярним, як матча, і при цьому він набагато доступніший. Ходжича, як і матча, є японським зеленим чаєм, але має димний, горіховий і солодкуватий смак та значно темніший колір. Димна нотка в ньому утворюється завдяки обсмажуванню чайного листя.
В Японії він настільки популярний, що характерний запах панує практично в кожному торговому центрі та кафе. Ходжича вже почали адаптували в продукти: вироби KitKat, промислове та крафтове морозиво, безалкогольні напої в ресторанах, де Hojicha Latte стає поперед матча.
Загалом, попит на чай зростає. Він закріплюється в меню; чайні карти та пропозиції стають більшими; чай все частіше додають до складу десертів, випічки, коктейлів.
Віскі сауер
Не олдскул, а класика. Whisky Sour — поєднання віскі з лимонним соком, цукровим сиропом і піною з яєчного білка — виявився другим найбільш замовленим коктейлем в індустрії гостинності у 2024 році (після Espresso Martini) та продовжує закріплювати позиції. Загалом передбачається повернення класичних коктейлів та дистилятів (віскі, мескаль, ром, текіла)
Продукти мінімального втручання
Основні тенденції у сфері здорового харчування у 2024 році фокусувалися на радикальних раціонах на шталт carnivore ("дієта хижака", яка по суті є черговою варацією безуглеводної або низьковугеводної дієти з переважанням продуктів) чи на якісній необробленій їжі.
Цього року можна очікувати, що посилиться позиціонування продуктів у супермаркетах з огляду на їхню екологічність, мінімальну обробку, підхід до виробництва. Маркування "еко", "біо", "вільний випас", "трав’яне вигодовування", "відсутність мікропластику", "еко-пакування" — очікуємо все та в усіх продуктових групах.
Функціональні напої
Звіт Holland & Barrett Wellness Trends Report 2025 зазначає: "Ринок, активно підтримуваний "джензерами", які завзято займаються доглядом за собою, рухається в напрямку функціональних напоїв, які просуваються з акцентом на переваги для здоров’я, що підтверджені сучасною наукою".
2025 обіцяє бути роком, коли ми почнемо розглядати вплив на здоров’я не лише їжі, спорту, сну, а ще й напоїв.
З огляду на різні прогнози, до 2030 року ринок функціональних напоїв сягне 200 мільярдів доларів. Все більшелюдей звертатимуть увагу на привабливі ємності, тактильно приємні матові етикетки, пастельні тони, а ще — на додаткові переваги для здоров’я. Напої обіцятимуть поліпшувати продуктивність у спортзалі, покращувати здоров’я кишківника, стимулювати мозкову діяльність, загальне самопочуття, відновлювати сон.
Функціональні напої — це газовані напої, тоніки, безалкогольні мікси та чаї, що посилені оздоровчими інгредієнтами, серед яких можуть бути колаген, середньоланцюгові жирні кислоти (МСТ), амінокислоти. В них можуть міститися:
- CBD – для зниження стресу,
- адаптогени та вищі гриби — для стимулювання мозкової діяльності,
- натуральні ферменти (наприклад, ті, що містяться в комбучі) — як природні пробіотики тощо.
Електроліти, кісткові бульйони, веганські протеїнові шейки, вітамінізована вода — асортимент подібних напоїв потужно зростатиме на полках та в попиті.
Морські інгредієнти
Все, що йде з дна моря чи товщі океана, набирає популярності протягом останніх років. Споживачам додають впевненості дослідження водних рослин як гарного джерела білка та мікроелементів — органічного заліза, магнію та йоду. Цікаво, що в меню та БАД починає з’являтися не тільки морський мох, а й ряска (також відома як водяна сочевиця), вміст білка в якій вищий, ніж в інших водоростях.
У десерти та страви все частіше повертається агар-агар як суперфуд для підтримки травної системи.
Ферментована лихоманка
Ферментовані продукти типу кімчі, квашених овочів, комбучі, веган йогуртів, місо та натто вже знайомі споживачам та закріпили позиції на полицях супермаркетів та в меню. Увага на здоров’я кишківника та крафтове виробництво підтримує вищезгаданий тренд функціональної їжі.
Згідно з дослідженнями ринку та звітами консалтингової компанії CMR, світовий ринок ферментованих продуктів харчування та напоїв оцінювався у понад 566 мільярдів доларів у 2024 році та, за прогнозами, зросте ще на 6,2% до 2030.
Ностальгічна їжа
Наймиліший тренд 2025 пов’язаний з ностальгією, що прослідковується в домашньому декорі і в підході до формування меню сімейних вечерь.
Мова про страви та рецепти, що ґрунтуються на традиціях 1950–1990-х років, бо пропонують більше, ніж просто їжу. Це спогади про дитячі сімейні зустрічі, улюблені бабусині рецепти та безтурботні часи.
В кулінарних книгах та блогах зростають перегляди простих і добре знайомих молочних коктейлів, домашніх кексів до чаю, різноманітних помадок. З ними повертається і вінтажний посуд.