До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Чому вінтаж, секонд-хенд і апсайклінг знову популярні

2020-й був не найкращим роком для одягу, принаймні, для нового. Витрати споживачів на купівлю нових речей впали на рекордні 79% у квітні, на початку пандемії. У тих з нас, кому пощастило працювати віддалено, не було особливих причин купувати нові елементи гардероба. Домашній одяг став єдиним винятком — попит на нього продовжує зростати.

Bettter

У відповідь на це скорочення прибутку бренди спробували компенсувати свої збитки, скасувавши замовлення на фабриках, що викликало кризу робітників-швейників у всьому світі. 4 мільйони робітників з Бангладешу залишилися без роботи і опинилися на межі голоду. З іншого боку кліматична криза також досяга критичної точки — попри всі зусилля, галузь не досягла великого прогресу в обмеженні впливу на навколишнє середовище.

Реклама

Зараз же витрати знову почали зростати, але люди більше не роблять покупки так, як раніше, а повного відновлення галузі не очікується в найближчі кілька років. За оцінками Boston Consulting Group, 2020-й рік закінчиться з втратою продажів у 640 мільярдів доларів. Залишається питання: куди підуть люди, коли знову захочуть робити покупки? Чи відродиться зацікавленість брендовими новинками, а чи люди нададуть перевагу вже існуючому одягу і звернуться до секонд-хенду, перелицьованих і вінтажних речей?

Відповідно до щорічного звіту Lyst, який містить грунтовні дані про найпопулярніші бренди, продукти, людей і рухи за останні 12 місяців, зацікавленість вінтажним одягом невпинно зростає. У вересні, коли багато хто з нас думав про свій осінній гардероб, "вінтажна мода" стала причиною понад 35 000 нових запитів на Lyst, а кількість запитів за ключовими словами, пов'язаними з уживаними товарами, збільшилася на 104%. Наречені, які планують весілля в умовах соціальної ізоляції, шукали вінтажні весільні сукні, при цьому кількість запитів зросла на 38%.

Можливо, саме зараз люди вперше глибоко замислюються про свій вуглецевий слід, або ж їх надихнули зусилля улюблених брендів. У колекціях весна-літо 2021 ще більше дизайнерів заявили, що використовували залишки тканин з минулих колекцій, а в деяких випадках (наприклад, Marine Serre) вони зверталися до вінтажного одягу для створення нового. Колекція Coach весна-літо 2021 була стилізована з предметами минулих сезонів, щоб заявити про довговічність, і бренд представив сумки, виконані з архівних гаманців 70-х років і переробленого пластику. У жовтні Levi's представила новий веб-сайт Levi's Secondhand, на якому продаються винятково вінтажні і вживані джинси, більшість з яких були куплені у покупців або придбані у вінтажних магазинах. На тому ж тижні Gucci почав співпрацю з The RealReal, про що ми не могли й подумати ще кілька років тому, коли елітні доми переважно уникали розмов про перепродаж. By Far і Vestiaire Collective зовсім недавно випустили капсульну колекцію сумок, зроблених з обрізків шкіри, з квітковими мотивами у стилі печворк, яких немає в основній лінії. А в наступному місяці Miu Miu представить колекцію з 80 перероблених святкових речей у своїй крамниці на 57-й вулиці, кожна з яких зроблена з вінтажних предметів 30-70-х років. Можливо, ми побачимо деякі з експериментів Miu Miu з переробки вторинної сировини в Display Copy — новому журналі, присвяченому тільки секонд-хенду і вінтажній моді.

Levi's Secondhand

Мода "по колу", тобто одяг, який повторно виходить на ринок або перетворюється на щось нове, а не викидається, — безсумнівно, це майбутнє. ThredUp прогнозує, що до 2024 року ринок перепродажу досягне 64 мільярдів доларів, а до 2021 року онлайнринок вживаних речей зросте на 69%. Компанія Farfetch побачила такий позитивний відгук на свій сервіс з перепродажу брендових сумок Second Life у Великобританії, що вона застосувала цей досвід і в США. "Причина, з якої ми запускаємо цю нову послугу, полягає в тому, щоб відповідати запитам наших клієнтів, — пояснює Джорджіо Беллолі, директор з комерції та сталого розвитку Farfetch. — Багато з них купували або продавали старі товари в останні кілька років, тому ми вирішили ввести цю послугу. Ми бачимо, що циркулярність не тільки забезпечує утримання клієнтів на нашому сайті, але ще й допомагає їх залучати. Багато клієнтів у Великобританії, що користуються цією послугою, насправді є новачками в Farfetch".

Без сумніву, в майбутньому ми побачимо, як люксові бренди створять свою власну версію Second Life, забираючи предмети у своїх клієнтів в обмін на готівку або кредити, а потім перепродуючи їх як старовинні скарби. Поточна модель у багатьох відношеннях лінійна: бренд продає вам товар, і відповідальність за це миттєво стає вашою відповідальністю. Проте це погано для навколишнього середовища — багато людей досі викидають старий одяг у відро для сміття, навіть якщо він у хорошому стані, і велика частина його не розкладається на звалищі.

Справедливо припустити, що більшість покупців люксових предметів не викидають сумки за 3000 доларів. Ця концепція очевидна для товарів високого класу, які зберігають свою цінність, але вона може працювати і для брендів швидкої моди, якщо одяг досить високої якості. Блуза з поліестеру — не найкращий секонд-хенд товар. Бренди, які інвестують в міцні матеріали, найкраще підходять для того, щоб приєднатися до колового руху.

Якщо раніше вінтажні скарби не були такими доступними для мас — вінтаж найвищої якості був тільки у великих містах, таких, як Нью-Йорк і Париж, — все змінилося завдяки Інтернету і Instagram. Придбання вінтажних одиниць в Інтернеті стає ще простішим з Gem, новою пошуковою системою, присвяченою вінтажній та вживаній моді. Лійза Йокінен, що виросла в Гельсінкі, придумала цей сайт, коли переїхала до Америки шість років тому і виявила "десятки і сотні" вебсайтів, присвячених вінтажу і секонд-хенду, — від RealReal до набагато дрібніших постачальників. "Було фізично неможливо відвідати всі інтернет-магазини і торгові майданчики, коли я хотіла знайти певний товар. Я подумала, що має бути кращий спосіб пошуку і купівлі вінтажних речей — пошукова система, яка об'єднує всі вінтажні онлайн-платформи в одному додатку. Це економить так багато часу. Деякі з моїх друзів вважали відвідування таких крамниць дуже затратним щодо часу, але з Gem вони знову закохалися в секонд-хенд, адже тепер вони можуть знаходити потрібні речі набагато швидше і в будь-який час дня".

Gem працює тільки в тому випадку, якщо ви точно знаєте, що шукаєте, а це значить, що ви не натрапите на мохеровий светр, якщо шукаєте шкіряні куртки. Але що змінює правила гри, так це те, що Gem може замінити ваші пошукові запити в Google, які простоюють, щоб ви могли знайти старовинні або старі альтернативи предметам, які ви зазвичай купуєте новими. Можливо, ви бачили якусь відому людину в бузковому кардигані, і замість того, щоб шукати в Google сотні абсолютно нових кардиганів, ви можете знайти на Gem ще кращий — і так само швидко.

"Ми вважаємо, що вінтаж та секонд-хенд — це не просто данина трендам, це те, що залишиться з нами надовго, — додає Йокінен. — Попит продовжуватиме зростати, і дедалі більше людей почнуть продавати і використовувати вінтажні і вживані речі... Це стане новою нормою для дедалі більшої кількості людей".

"Можливості, які ми можемо створити в цьому просторі за допомогою технологій і даних, — безмежні", — додає Беллолі з Farfetch. — Я бачу, що це стає дедалі актуальнішим і важливішим, і це стане великою частиною бізнесу кожного бренду. Ми вже бачимо це на інших ринках, наприклад, в автомобільній промисловості. Бренди мають почати бачити велику цінність в тому, що вони вже продали".

Цей зсув потребуватиме деяких інших змін, включаючи створення меншої кількості нового продукту. Підхід "менше — краще" може призвести до створення розкішніших і більш високоякісних предметів, які збережуть свою цінність і слугуватимуть довше. Цьогоріч майже кожен дизайнер говорив про своє бажання дотримуватися принципів сталого розвитку, виробляти менше і розробляти тільки те, у що вони вірять, — ідеї, які прекрасно звучать на папері, але можуть виявитися непростими для реалізації в реальному світі. Це радикальні зміни, які вимагатимуть нових показників прибутку і ключових показників ефективності з прицілом на довговічність, стійкість і вплив на навколишнє середовище, а не на короткостроковий прибуток. Будемо сподіватися, що в 2021 році така трансформація на словах перетвориться на дії.

Текст: Emily Farra

За матеріалами vogue.com.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.