Скандальні виходи на Каннському кінофестивалі: як зірки порушували дрескод
Каннський кінофестиваль відомий у всьому світі як подія найвищого класу, але останніми роками дедалі більше обговорень викликає його застарілий дрескод. Заснований у 1939 році як реакція на політичний тиск на Венеційський кінофестиваль — коли через втручання Беніто Муссоліні та Адольфа Гітлера французький фільм "Велика ілюзія" (La Grande Illusion) не зміг здобути перемогу — Канни від самого початку позиціювалися як головна кінематографічна подія Європи.

Фестиваль проходить у розкішному курортному місті на Французькій Рив'єрі, а правила щодо зовнішнього вигляду гостей формувалися під впливом вечірніх стандартів п’ятизіркових готелів і казино. Для чоловіків завжди вимагали костюм із піджаком і краваткою, для жінок — довгі сукні та взуття на високих підборах.
У 1946 році, коли фестиваль офіційно відкрився (внаслідок Другої світової війни між заснуванням і стартом пройшло сім років), такий суворий дрескод вважався нормою. Але навіть у перші роки в Каннах були ті, хто порушував правила. Художник Пабло Пікассо, який завжди йшов проти традицій, прибув на показ фільму Анрі-Жоржа Клузо "Плата за страх" (Le Salaire de la peur) у шубі з овчини поверх вельветового смокінга. А американський письменник Генрі Міллер у 1960 році був членом журі, але відмовився змінювати свій стиль — його неодноразово не допускали до зали через відсутність смокінга. Проте, як згадував президент журі того року Жорж Сіменон, саме голос Міллера допоміг фільму Федеріко Фелліні "Солодке життя" (La Dolce Vita) здобути "Золоту пальмову гілку".
З роками порушення дрескоду в Каннах перетворилося на окрему традицію. Кожне десятиліття на червоній доріжці з’являються нові модні бунтарі. У 1986 році французький комік Колюш вийшов замість смокінга в образі у стилі drag поруч з акторкою Беатріс Даль. У 2018 році Крістен Стюарт зняла свої туфлі Christian Louboutin просто перед сходами до Палацу фестивалів на прем’єрі фільму "Чорний куклукскланівець"(BlacKkKlansman), протестуючи проти вимоги носити взуття на підборах. А деякі гості, як-от Ілона Шталлер, відома як Чичоліна, ігнорували дрескод зовсім — вона виходила на доріжку у прозорих вбраннях.
У 2023 році червона доріжка Канн знову стала місцем модного протесту. Дженніфер Лоуренс вийшла у червоній сукні Dior Haute Couture і шльопанцях The Row. "Я не знала, що існує якась суперечка щодо плаского взуття чи босоніжок на червоній доріжці. Я просто не знала", — зізналася вона пізніше. У 2024 році Белла Гадід з’явилася у прозорій сукні з колекції Saint Laurent, попри офіційну заборону на "голі" сукні — її образ миттєво став вірусним.
У 2025 році фестиваль почався з нової хвилі модного непокору. На церемонії відкриття багато гостей проігнорували нове правило, яке забороняє сукні з великими об’ємами. Численні зірки все одно з’явилися у пишних вбраннях.
Нижче — добірка найвідоміших випадків порушення дрескоду на Каннському кінофестивалі.

1953.Пабло Пікассо відвідав показ фільму "Плата за страх" у шубі з овчини, одягненій поверх вельветового смокінга. Це суперечило правилам класичного чоловічого вечірнього вбрання 1950-х років, але ніхто не наважився не впустити художника до зали.

1960. Генрі Міллер, як член журі фестивалю, відмовився одягати смокінг. Через це його не пустили на відкриття, але він все одно залишився в історії: саме його голос допоміг стрічці "Солодке життя" отримати головну нагороду — "Золоту пальмову гілку".

1988. Порнозірка, політикиня та муза Джеффа Кунса Ілона Шталлер (Чиччоліна) з’явилася на червоній доріжці у прозорій сукні з вирізами та м’якою іграшкою Popple в руках. Її стиль, як завжди, був відвертим і провокативним.

1991. На прем’єрі документального фільму In Bed with Madonna співачка Мадонна вийшла на червону доріжку у довгому рожевому халаті. На сходах вона скинула його, відкривши свій легендарний образ із конусоподібним бюстгальтером і підв’язками авторства Jean Paul Gaultier.

1997. Іспанська акторка Вікторія Абріль вийшла у блейзері, який мав класичний вигляд спереду, але був повністю відкритий ззаду, демонструючи стрінги. Це був іронічний коментар на адресу суворого дрескоду фестивалю.

2011. Ума Турман та Інес де ля Фрессанж у 2011 році вийшли на доріжку у плоских сандалях, що ідеально поєднувалися з їхніми сукнями. У 2016-му Сьюзан Серендон також порушила дрескод, одягнувши брючний костюм, протисонцеві окуляри та балетки з гострим носком.

2015. Правила Каннського кінофестивалю стосуються не лише одягу. Навіть якщо твоє вбрання бездоганне, робити селфі на червоній доріжці заборонено. Заборону ввели у 2018 році, а директор фестивалю Тьєррі Фремо публічно пояснив свою позицію. "Це не красиво. Це гротескно. Це смішно", — заявив він в ефірі Europe 1 Radio. Попри заборону, гості, зокрема Піксі Лотт і Олівер Чешир, продовжували фотографуватися для Instagram.

2016. Джулія Робертс вразила всіх, з’явившись на доріжці босоніж у сукні Armani Privé з відкритими плечима та зі смарагдовим кольє Chopard. Її образ був одночасно елегантним, сміливим і щиро природним.

2018. Про те, як Крістен Стюарт зняла свої туфлі Christian Louboutin на премʼєрі фільму "Чорний куклукскланівець" у 2018 році, написано стільки, що цього вистачило б на цілу бібліотеку. Але сама акторка висловила свою позицію просто й чітко. "У Каннах дійсно існує жорсткий дрескод. Люди дуже сердяться, якщо ти не носиш підбори, — сказала Стюарт в інтерв’ю The Hollywood Reporter. — Але якщо ви не змушуєте чоловіків вдягати підбори й сукні, то й від мене цього вимагати не можна".

2019. Дрескод Каннського фестивалю базується на застарілих правилах і не враховує гендерну різноманітність. У 2019 році діджей Кідді Смайл поділився своєю історією: він прийшов на премʼєру фільму "Біль та слава" (Pain and Glory) у квітковій сукні, але його ледь не зупинили при вході. Його запитали, чи це "традиційне африканське вбрання", і спочатку відмовили у доступі. "Для чоловіків діє чітке правило — чорний смокінг і метелик, — сказав він в інтервʼю для Vogue. — Це дуже застаріло. Я — цисгендерний чоловік, але якщо ти небінарна чи гендерно флюїдна людина, то в цих правилах для тебе просто не передбачено місця".

2023. Дженніфер Лоуренс привернула увагу у 2023 році, коли зʼявилася на премʼєрі фільму "Анатомія падіння" (Anatomy of a Fall). Вона була у червоній сукні з колекції Dior Haute Couture та в чорних шльопанцях The Row, що суперечило суворій забороні на пласке взуття. Але акторка пояснила: це не був жест протесту. "Я справді хочу прояснити ситуацію. Я не робила політичної заяви, — сказала вона в інтервʼю Entertainment Tonight. — Я не знала, що існує скандал щодо взуття без підборів. Просто мої туфлі були на розмір більші".

2023. Того ж року іранська модель Махлага Джабері вийшла на червоний хідник у сукні від Jila Atelier. Верх сукні був виконаний у вигляді золотого зашморгу — це був політичний жест, який мав привернути увагу до використання смертної кари в Ірані як інструменту тиску на противників режиму. "Як художниця, я вважаю, що ми повинні виступати проти цього та відкривати очі світові, — сказала дизайнерка Сабер в інтервʼю для Vogue. — Ми хотіли створити образ, який відображає нашу боротьбу з несправедливістю".

2024. У 2024 році Каннський кінофестиваль офіційно заборонив прозорі сукні, відомі в народі як "голі". Але Белла Гадід ще у 2023 році зʼявилася на червоній доріжці у сукні від Saint Laurent by Anthony Vaccarello. Її образ викликав резонанс ще до того, як дрескод набрав чинності. Вона вкотре довела, що є справжньою модною іконою.

2025. Ван Цяньхуей проігнорувала правило, яке забороняє обʼємні сукні, і зʼявилася у пишному, архітектурному вбранні, що зайняло половину доріжки.

2025. Фархана Боді також не дотрималася заборони на пишні силуети й обрала драматичну сукню, що помітно виділялася серед інших.

2025. Гайді Клум приєдналася до числа зірок, які відкрито порушили правило "без обʼємних суконь", і вийшла на доріжку в ефектному образі.

2025. Белла Гадід знову порушила дрескод, цього разу вже офіційно заборонене правило щодо "голих" суконь. Вона зʼявилася у сукні від Saint Laurent з глибоким вирізом на спині, відкритими боками та прозорими деталями.
За матеріалами vogue.com