Шовковий шлях: чим запам'ятався Тиждень моди в Алмати
Fashion-індустрія ніколи не спить, а твердження, що щодня у світі десь проходить Тиждень моди, дедалі більше схоже на правду. Посісти своє місце на модній карті має намір Казахстан — країна з багатою культурою та традиціями, яка готова не лише відкриватися світу, а й стати головним центром тяжіння всіх центральноазіатських країн. У перший тиждень травня в південній столиці країни пройшла VISA Fashion Week Almaty, яка об'єднала на своєму майданчику найперспективніших локальних дизайнерів, освітню частину та яскравих гостей. Шеф-редакторка vogue.ua Віолетта Федорова ділиться враженнями.

Шлях до себе
Вивчення власних традицій та пошук ідентичності — одна з ключових точок зростання казахських дизайнерів, які зараз шукають свій голос та вибудовують власну ДНК. Цей процес я колись спостерігала в українських брендів і знаю, що шлях цей нешвидкий, але правильний та обов'язковий. Сьогодні у сучасній моді складно придумати щось нове — черговим білим жакетом чи ідеальним тренчем нікого не здивувати, але робота з власною спадщиною, інтерпретація її кодів та поєднання із сучасними трендами здатні створити унікальний та цікавий продукт. Цим шляхом, наприклад, йде казахський бренд Ray Leeqs, який представив на подіумі свою історію про сучасних номадів та вічних мандрівників, що загубилися в безкраїх казахських степах. Дизайнер Нуралі Канкелдi зробив ставку на багатошаровість, розслаблений крій та природні барви. Завдяки грі різних відтінків зеленого та пісочного йому вдалося створити складні образи, які хочеться розглядати як у статиці, так і динаміці.


З темою етніки працює і дизайнерка Салтанат Бегалієва (бренд SLT), яка характеризує власну естетику фразою ethno travel fashion. У своїх колекціях вона надихається вільними силуетами, властивими національним костюмам тюркських та азіатських народів, та стриманою кольоровою гамою, натхненою навколишніми краєвидами.

Цікавий погляд на власне коріння продемонстрував бренд ROX, що поєднує казахську культуру зі сміливим стритвіром. Завдяки такому небанальному міксу марка вже завоювала чимало шанувальників — колекції ROX активно продаються в Японії, а публікації про них можна зустріти у світовій пресі від італійського Vogue до Highsnobiety.

Окрім молодих імен, у Тижні моди взяли участь і дизайнери, яких давно знають та люблять в Алмати. Показ Сакена Жаксибаєва став фінальною точкою заходу і викликав аплодисменти. Чорно-біла колекція, в міру формальна і водночас ошатна, продемонструвала, що про комерційну складову тут теж думають і вміють з нею працювати. "Ми дуже любимо ходити в гості і вбиратися, а Сакен створює ідеальні образи для цього", — розповіла мені після показу одна з гостей, чим тільки підтвердила мої думки, що шлях до себе — це не лише зв'язок із минулими поколіннями, а й уміння чути себе тут і зараз.

Шовковий шлях
Visa Fashion Week Almaty відбувається вже всьоме, але цього року організатори окреслили свої міжнародні амбіції і назвали сезон "Шовковий шлях". "Червоною ниткою крізь покази VII сезону проходить тема Великого Шовкового шляху — близька і зрозуміла як мешканцям Азії, де він зародився, так і жителям Європи, яка стала його фінальною точкою. У сучасному прочитанні Шовковий шлях у нас асоціюється зі способом комунікації та об'єднання, що є вкрай важливим для Казахстану та Узбекистану. Тут ми, як і в давнину, виступимо як друзі, партнери, сусіди. Ну, а Алмати став відправною точкою подорожі, увібравши в себе все диво істинно східної мандрівки з його багатими караванами, ніжними вечорами, чарівною красою та перспективами ще більшого успіху, здобутого в синергії, — розповідає Бауіржан Шадібеков, генеральний директор та продюсер VISA Fashion Week Almaty. — Важливо зазначити, що продовжаться покази 26—27 травня 2023 року в Ташкенті, зберігши силу духу кочівників, а також вікові традиції в нових реаліях. А далі? Далі покаже шлях".

Запрошеними гостями цього сезону стали дизайнери з України та Грузії. Так, наша Олена Рева показала лаконічну колекцію, яка при цьому побудована на глибоких сенсах. Присвячена вона стародавній культурі Трипілля, а його головним візуальним елементом став витончений принт із зображенням нескінченного кола, яке символізує сонце та безперервність буття. "Графічна мова у трипільський цивілізації — дуже потужна та наділена особливою суттю та енергетикою. Нам хотілося не просто показати цю стародавню духовну традицію, а й сфокусувати увагу на тому, що найважливіше в житті — сім'я, дім, мир та злагода — залишається таким навіть через тисячі років. А зв'язок поколінь та спадщина наших предків — це нескінченне джерело вивчення та натхнення", — описує колекцію Олена Рева.


Грузію на Тижні моди представляв бренд INGOROKVA, який розповів на подіумі історію про сильну і незалежну жінку, що поєднує маскулінні силуети з яскравими відтінками, а мінімалістичні сукні у підлогу зі шкіряними театральними рукавичками. Дизайнер розповідає, що героїня INGOROKVA сама встановлює правила — ми в цьому переконалися.


Її звуть Меруерт
Мій особливий інтерес привернула тендітна і ніжна Меруерт Толеген, з якою я познайомилася практично відразу після приїзду в Алмати. Ця дівчина з довгим кучерявим волоссям, що спадає на плечі, і уважним поглядом виглядала ніби принцеса, яка загубилася серед хмарочосів. Романтичні спідниці вона поєднує з гостромодними балетками, напівпрозорими топами та затишними кардиганами, до яких дуже хочеться доторкнутися. Виявилося, що Меруерт — дизайнерка, народилася в Казахстані, але з дитинства живе у США, де спочатку розвивала наукову кар'єру, а після народження доньки зайнялася дизайном одягу. Першу колекцію Meruert Tolegen вона продемонструвала у вересні 2021 року і вже встигла сформувати свій впізнаваний стиль, в якому романтизм поєднується з драмою, а ретрошик звучить сучасно завдяки правильній роботі з пропорціями та фактурами.

Починаючи з першої колекції, Меруерт не припиняє говорити про рідний Казахстан, дістаючи з пам'яті спогади з дитинства — якщо в першій колекції вона згадала про виноградну лозу, що перетворилася на делікатну вишивку, то в новому сезоні ностальгувала більше про теплі вечори, проведені з бабусею та дідусем. Саме завдяки їм у колекції з'явилася фактурна в'язка, що вигідно контрастує з великою кількістю рюшів і воланів.


Досвід найкращих
На окрему увагу заслуговує освітня програма. Так, відкрився Тиждень моди паблік-током з японським дизайнером Хіросі Фудживарою, якого ще називають татом сучасного стрітвіру. Наприкінці 90-х він розробляв органічні колекції для японського Nike, а пізніше співпрацював із брендами Louis Vuitton, Jordan, Starbucks, Burton AK457. Незважаючи на потужний досвід, Хіросі Фудживара залишається досить непублічною і скромною людиною, тому послухати його було вдвічі цікавіше.

Вели розмову фотограф Марат Шаяхметов та режисер Айсултан Сеітов, який торік зняв фільм "Каш" про голод 1930-х у Казахстані. Фудживара розповідав, як знайти свій голос у всьому розмаїтті сучасної моди, працювати з власним корінням і які перспективи сьогодні може мати Казахстан. Також на Visa Fashion Week Almaty виступила Тамара Легуія з агенції WGSN, яка вже 25 років займається прогнозуванням у модній індустрії. Експертка розповіла про тенденції вже сезону весна-літо 2024.

Показати себе
Ще однією важливою складовою можна назвати стритстайл, якому було виділено окремий слот часу в розкладі — перед першим показом. Усі шоу тут відбуваються на одному майданчику, на території готелю Ritz-Carlton Almaty, вхідна зона якого на два дні перетворилася на справжній подіум, де гостромодні аксесуари змішалися із традиційними казахськими прикрасами, ідеальним макіяжем і локальними брендами. Було помітно, що гості справді готувалися та чекали на захід — продумані образи дійсно виглядали яскраво та самобутньо.





Фото: надані VISAFashionWeek Almaty
Читайте також