Новий голос: чим запамʼятався Тиждень моди в Алмати
Хоча великі міста досі диктують темп глобального модного календаря й визначають основні тренди, дедалі більше уваги привертають "нетипові" Тижні моди — ті, що говорять локальними та новими голосами, вплітають у покази традиційні техніки та дозволяють собі більше експериментів. Одним із таких нових, несподіваних, але вагомих місць на мапі є казахське місто Алмати, де нещодавно завершився Visa Fashion Week з колекціями сезону Pre-Fall 2025–2026. Упродовж трьох днів свої роботи представили 18 дизайнерів, як з Казахстану, так і з Вірменії, Туреччини, Грузії та Узбекістану. Об'єднувальною темою події стало постійне переосмислення моди як нескінченного процесу — креативних сходинок в стилі Мауріца Ешера, що ніколи не зупиняються.
Але з чого усе почалося у 2019 році? "Із внутрішнього напруження та бажання вирватися", — пояснює Бауржан Шадібеков, виконавчий директор Visa Fashion Week Almaty & Tashkent. "Після кожної поїздки на Тижні моди в Парижі чи Лондоні я все глибше усвідомлював: у Центральної Азії є власний голос — потужний, глибокий, але його не чують. У нас є культурні коди, неймовірна майстерність, нове покоління дизайнерів з власним баченням. Але бракує системи, яка дала б їм поштовх. Так і народилась ідея Тижня моди — простору, де регіон говорить сам за себе. А також премії Next Designer Award, що відкриває двері в індустрію для молодих талантів".

У місті, де перетинаються гори Транс-Ілі Алатау, радянська архітектура, кочова спадщина та нові фінансово-люксові райони на кшталт Бостандика, Алмати створює унікальний баланс між минулим і майбутнім. "Центральна Азія десятиліттями жила під знаком культурної уніфікації, — продовжує Бауржан. — Сьогодні ми бачимо не ностальгію, а реконструкцію. Орнамент, тканина, крої — це не просто декоративні елементи. Це мова, що розповідає, ким ти був, ким є і куди йдеш".
Malli (Казахстан)
Нова колекція Маншук Карим об’єднала все найромантичніше: грайливі фасони, пастельну палітру, а також кокетливі акценти — від стразів і пір’я до бантів. Так засновниця та креативна директорка бренду відтворила образ дів Старого Голівуду, обʼєднавши це з французьким шиком.

Tiko (Грузія)
Грузинська дизайнерка Тіко Небієрідзе сконцентрувалась на деталях: унікальній вишивці, декоруванні образів бісером, намистинами та аплікаціями (іноді ажурними чи вирізаними вручну). Так вона створила ефект "носибельного мистецтва", яке перенеслось і на аксесуари – неначе виткані великі сумки.

Mariko (Казахстан)
Фіналістка конкурсу NDA (New Designer Award) Марі Айрапетян створила колекцію з глибоко вкоріненим культурним кодом, де особлива увага приділяється органічним формам, натуральним матеріалам та природній палітрі. Її нова колекція Dzi (що в перекладі з вірменської означає "кінь") — це спроба з’єднати дві батьківщини дизайнерки: Казахстан і Вірменію.

MANUKALEKSANYAN (Вірменія)
Засновник та креативний директор бренду Манук Алексанян озирнувся на багату вірменську спадщину та переосмислив її через призму авангарду й урбаністики. Так колекцію дизайнер присвятив вірменській абетці, але й інтегрував в неї коди панк- і рок-культури, графіті, вуличної естетики.

Van Miller (Казахстан)
Колекція "Слухай своє серце" стала візуалізацією внутрішнього світу, де протилежності не конфліктують, а гармонійно зливаються в єдине ціле. Так на подіумі ми побачили складні образи зі шкіри та сітки, серцеподібні клатчі, архітектурні крої, які чергувалися з текучими тканинами, що символізували пульс і ритм.

ZhSaken X Akmaral (Казахстан)
Сакен Жаксибаєв та Акмарал Жараскизи представили колекцію, натхненну японським живописом, ксилографією, традиційним кімоно та пейзажами Східної Азії. У кожній деталі — від вишивки до авторських принтів — втілена атмосфера гармонії та символізму, де витонченість зустрічається з містикою.
