2024 рік можна офіційно назвати роком турбулентності в моді: цьогоріч більше 10 великих брендів змінили або розпрощалися зі своїми креативними директорами. Цей тиждень добігає кінця з трьома новинами: Джон Гальяно покинув пост у Maison Margiela, Луїз Троттер з Carven перейшла до Bottega Veneta, а Матьє Блазі був назначений новим креативним директором Chanel. На хвилі однієї з найбільш гучних новин цього року Vogue UA згадує одні з найцікавіших показів Chanel.
За більш ніж сторічну історію Chanel трапилося багато подій, які змінили його позицію на арені світової моди. Від Шанель-капелюшниці до першого бутику в Біаріцці, від злету у 1920-ті завдяки практичній і революційній жіночій моді до занепаду під час Другої світової війни, від смерті мадам Шанель до приходу Карла Лагерфельда – Chanel має складну і цікаву історію.
1954 – Повернення Коко у велику гру
Наприкінці 1950-х у повоєнній Європі зʼявляється надія на нове покоління моди: у 1947 році Крістіан Діор презентує свій New look. Елегантний стиль, що референсував до витонченого вигляду жінки, був високо оцінений журналістами. Мінімалістичний верх, вузька талія й обʼємна спідниця чи поділ сукні – стилістичний прийом Діора, що закарбував його в історії світової моди. Однак цьому успіху були раді не всі. Коко Шанель, що ще десятиріччя до цього задавала тон моді не тільки у Франції, а й у Європі, назвала New look вульгарним. Вона звинуватила Діора в тому, що він "закував" талії жінок – буквально те, що вона змогла побороти у 1920-х. У відповідь на нове імʼя французької моди Шанель вирішує знову відкрити знову своє ательє. Вона покличе назад відданих справі швачок і вже в січні 1954 року випустить першу, після закриття дому в 1939 році, колекцію. Журналісти, що побачили показ, доволі холодно зустріли його, не побачивши чогось нового.
За кілька місяців до відкриття дому Chanel американський Vogue відправив у Париж відому журналістку Розамонд Берньє, аби та взяла інтервʼю в Коко. Берньє побачила відому кутюрʼє так: "Повністю обвішана прикрасами невисока темноволоса ікона моди, що сидить на величезній коричневій софі, говорячи про легендарну незмінну моду Chanel, яка, цитую, "здатна зробити жінку красивішою й молодшою".
Шанель ніколи не вирізнялася скромністю, а тому щиро вірила у свій успіх навіть попри ворожі коментарі французької преси. У 1955 році вона випустить відому сумку "2.55", що є it-bag і до сьогодні. Потім буде революція моди 1960-тих, яка обійде дім француженки, однак дасть сильний поштовх до популяризації легендарних твідових костюмів, на які йшло близько 150 годин пошиву з максимальною увагою до деталей. Chanel залишиться домом Haute Couture до нової ери в 1983 році, коли туди прийде молодий й амбітний Карл Лагерфельд.
New Look-83
Наприкінці 1982 року Карла Лагерфельда затвердять на посаду креативного директора Chanel. Станом на початок 1980-х, як кажуть одні джерела, костюми від Коко носили хіба що паризькі вдови у віці. Дати нове дихання, однак зберегти спадщину дому, було головним завданням для молодого Лагерфельда. У колекціях Haute Couture ʼ83 він надихався модою Коко в 1920-х – 1930-х, тому можна побачити максісукні, оновлені версії твідових костюмів, капелюшки й багато біжутерії.
Бурхливі 1990-ті
Мода девʼяностих назавжди запамʼятається спалахом сексуальності, вільнодумства у зніманнях й епохою легендарних моделей. Як говорять модні критики, у 1990-ті Chanel, як пташка фенікс, переживе ще одне переродження – стане брендом, який захоче вдягнути кожен. У цей період Лагерфельд, пройшовши період спротиву своїх підопічних у 1980-тих, розверне бренд на 180*. Акцент на тіло, відомі моделі того часу, нові кольори, фасони і тканини, втілені в абсолютно радикальному погляді на культурну спадщину Сhanel – головні ідеї Карла. "Лагерфельд відкрито провокативний", – Vogue щодо осінньої прет-а-порте колекції 1991-го року.
Дивацькі ідеї 2000-х
У 2000-х ніхто вже не мав сумніву – Карл Лагерфельд справжній ідол сфери моди. Chanel і Лагерфельд стали синонімами одне одному, а весь фешн-світ невпинно дивувався майстерності Дому випускати по 10 колекцій на рік. Твід, капелюхи, міні, максі, міді, шифон, шовк, перли й банти, масивні прикраси – усе це стало модним кодом Chanel. Кожен, дотичний до моди, знав, хто такий Лагерфельд і для кого він працює. Настала ера дивувати. Внутрішній геній взяв своє – і вже з перших показів нульових можна було побачити не тільки нову естетику, а і його вміння вийти за рамки класичних показів дому моди.
Масштабні покази 2010-х
Минуле десятиріччя запамʼяталося бумом соціальних медіа, що привернуло увагу до фешн-індустрії ще більшу кількість людей. Авіалінії Сhanel, величезний супермаркет, протест за права жінок, казино, повернення в легендарний для Коко готель Ritz на Вандомській площі та навіть космодром – це лише частина креативних ідей для презентацій колекцій Лагерфельда. Його світ 2010-х це про яскраві масштабні покази, велику кількість гостей і постійне "дивування" глядача. Карл був не тільки дизайнером, а і режисером власних показів, втілюючи найбільш захоплюючі історії.
Якою буде нова ера?
Узимку 2019 Карл Лагерфельд покине цей світ, а Chanel очолить його права рука – Віржині Віар. Вона стане відомою завдяки своїй прикутій увазі до деталей й аксесуарів, а також розширенню географії показів дому (Марсель, Монте-Карло, Лос-Анджелес), у цілому продовжуючи справу свого маестро. І хоч останні кілька років модний світ більш критикував Віар, ніж хвалив, усе ж її Haute Couture покази варті своєї уваги.
Нова ера Chanel за керівництва Маттьє Блазі поки невідома, однак вже зараз у соціальних мережах усі обговорюють, якими ж будуть креативні рішення дизайнера, що однозначно посів найбажанішу посаду у світі високої моди. Побачимо в жовтні 2025 року.
Текст: Вова Мотричук