Як бренд KHUSTYNA дає нове життя мистецтву решетилівського килимарства
Українська культурна спадщина продовжує надихати наших митців. Вони активно переосмислюють старовинні техніки та візуальні коди, без яких неможливо уявити українську ДНК. Одним із найяскравіших проєктів цієї осені стала нова колекція бренду KHUSTYNA, який дає нове життя мистецтву решетилівського килимарства.
Колекція KYLYM, до якої увійшли дев'ять унікальних дизайнів, має на меті привернути увагу до килимарства, традиційного декоративно-ужиткового мистецтва. Наші пращури ткали килими у різних куточках України, надихаючись буденними сюжетами й природою — польовими квітами, птахами, тваринами. Розмаїття українських килимів вражає, і, як і з вишиванками, вистачає лишень одного погляду, щоб визначити, з якого регіону той чи інший виріб. Особливе місце в цій культурі посідає місто Решетилівка Полтавської області: місцеві килими відомі з кінця XIX століття.
Сучасний етап розвитку решетилівського килимарства розпочався у 1905 році з невеликої ткацької майстерні, де було встановлено п'ять дерев'яних верстатів. На початку 1920-х років майстерню перетворили на артіль "Троянда", що згодом виросла до фабрики імені Клари Цеткін. Сюди приїздили художники з різних регіонів. Деякі з них осідали в Решетилівці. Серед них були батьки Ольги Пілюгіної — однієї з небагатьох майстринь, яка зберігає унікальні традиції решетилівського килимарства. Саме вона стала для бренду KHUSTYNA провідником у цей захопливий світ. Шість із дев'яти ескізів для колекції хусток натхнені саме її килимами. "Я зростала у творчому середовищі, з дитинства опановувала основи традиційної композиції, колориту, символізм і мистецтво володіння матеріалом, вивчала, досліджувала і створювала власні роботи. Понад 30 років мої батьки навчали інших майстрів та художників у Решетилівському художньому професійно-технічному училищі, а паралельно батько створив родинну майстерню, в якій вже я знайомилася з килимарством, — розповідає українська майстриня. – Моє формування як митця припало на непрості часи занепаду традиційних ремесел. Тоді закривалися підприємства і більшість майстрів припинили свою діяльність, але ми у родинній майстерні попри все продовжували працювати". Ця наполегливість дала свої результати: сьогодні гобелени майстерні родини Пілюгіних є в Офісі Президента, Маріїнському Палаці та інших установах, вдалося зберегти унікальні знання та навички і дати роботу місцевим килимарницям у складні часи.
Слово "унікальний" при описі решетилівського килимарства хочеться вживати повсякчас, і не без причини. Справа в тому, що решетилівські килими створюються в техніці ручного двостороннього гладкого ткання. Їх тчуть на вертикальному дерев’яному верстаті, що нагадує велику раму. Малюнок утворюється нитками піткання, що вручну укладаються між основою. Використовують традиційні для килимарства техніки: кругляння, деркання, на межову нитку, зачіпками, зірчасту, дірчасту. Поєднання цих технік дозволяє виконати найскладніші малюнки. Ущільнюють килимове полотно гребінкою, що має вигляд дерев’яного молотка з зубцями. Для роботи майстри використовують натуральну овечу вовну, самостійно фарбують нитки. Така технологія суттєво відрізняється від ткання на горизонтальних верстатах, де застосовують човник і механічно змінюють положення верхніх та нижніх ниток основи, що дозволяє суттєво пришвидшити процес ткання. Але і малюнок тоді виходить геометризований (пікселізований). Продуктивність роботи на горизонтальному верстаті також у десятки разів більша.
"Щоб на високому рівні опанувати килимарські техніки, потрібні роки. Це мистецтво і ремесло, що потребує повної самовіддачі, — зауважує Ольга Пілюгіна, яка вже 30 років свого життя присвятила цій справі. — Створення килима — дуже неспішне заняття. Воно для особливо терплячих. Цього неможливо навчитись у форматі майстер-класів, через інтернет чи підручник. Такі знання і вміння передаються від майстра учню". За цей час вона створила понад 200 гобеленів різного розміру, тематичного та стилістичного спрямувань, а поєднання традицій та сучасного підходу — один із найулюбленіших творчих прийомів пані Ольги. Така пристрасть і відданість надихнули команду KHUSTYNA на максимальну співпрацю. Майстриня не тільки брала участь у творчому процесі, а й стала обличчям рекламної кампанії колекції KYLYM — світлим, наснажливим, українським.
"У новій колекції нам хотілося показати, наскільки багатою є наша культура, продемонструвати цінність того, що для багатьох стало буденним. Досліджуючи мистецтво килимарства, ми переглянули багато творів, проте наш погляд прикували саме килими решетилівських майстрів. Кожен візерунок, кожна нитка, кожен вузол, який вручну вкладається на своє місце, створюють неповторні та незабутні витвори мистецтва, які дихають та живуть своє життя на полотні", — розповідає Анастасія Гембіцька, артдиректорка KHUSTYNA.
До речі, впізнати саме решетилівські килими нескладно. Окрім технічної досконалості, вони мають й свої візуальні риси. Решетилівським килимам притаманні пластичні округлі форми та лінії, неяскраві кольори, що характерні для місцевих ландшафтів та за настроєм нагадують м’яку полтавську вимову. Форми та лінії підпорядковуються техніці, щоб нитка лягала якомога природніше. В основі композицій решетилівських килимів — рослинний орнамент із символічним деревом життя, птахами, звірами, квітами, ягодами.
Ці сюжети та візуальні коди можна побачити й на хустинах з колекції KYLYM. Наприклад, хустина "Павичі" натхнена килимом Ольги Пілюгіної під назвою "Пісенний край", де золоті птахи і яскрава середина символізують живе і гаряче у більш холодній каймі, вкритій інеєм. Майстриня працювала над цим килимом 15 років тому, коли була вагітною сином. Пані Ольга називає цю хустку особливою, найближчою до серця. Хустина "Горлиці" присвячена силі кохання, яка підносить людину над буденністю, очищає її душу. А хустина "Жнива" — візуальна історія про українську землю. Цей мотив натхнений зразу трьома роботами майстрині — "Великдень", "Веснянка" та "Гніздечко". "Жнива на хустині відображають родючість та плодючість української землі, тепло та вдячність за все, що вона дає. Птахи на ній — провісники нового етапу життя", — додають у бренді. Кожна хустка в колекції наповнена своїм змістом та символізмом, що особливо важливо в такі часи, коли країна бореться за свою незалежність, коріння та збереження культури.
"Ми запрошуємо митців та майстрів до співпраці, щоб створювати речі, наповнені сенсами. Нам важливо, щоб наш продукт не тільки був модним, але й мав художню цінність. KHUSTYNA — це мистецтво цінних подарунків та привілей запам'ятатися назавжди, — розповідає засновник бренду Максим Турава. — В колекції KYLYM ми вирішили звернути додаткову увагу на культурну спадщину, яка надихає своєю красою, майстерністю, пристрастю до ремесла. Ми допомагаємо зберегти та продовжити це надбання. Нам дуже приємно, що хустини KHUSTYNA стають пам'ятними подарунками та викликають щирі радісні емоції". Пані Ольга також ділиться думками про це унікальне співробітництво: "Мені сподобалась молода команда KHUSTYNA та їхня ідея розповісти широкій аудиторії про традиційне килимарство. Отримала пропозицію, і в мені щось відгукнулось, адже це справа мого життя. Я багато працюю над розвитком та популяризацією сучасного килима, що базується на міцних традиціях. Радісно від того, що є активна та небайдужа молодь, яка цікавиться нашою культурною спадщиною і несе її в світ".
Детальніше про кожну хустку читайте нижче:
Колекція до кінця року ексклюзивно представлена в ЦУМі на 3-му поверсі, на корнері бренду, а також на сайті бренду KHUSTYNA. Хустини для чоловіків можна знайти в ЦУМі на -1 поверсі.