Анатомія взуття: кросівки Nike Air Jordan
Йшов 1984 рік. Баскетболіст-новачок Майкл Джордан збирався розпочати свій перший сезон у НБА, й прагнув підписати контракт з Adidas, який би підтримував його як спортсмена. Згодом на його горизонті з’явився бренд Nike, переважно відомий у той час кросівками для бігу на довгі дистанції. Хоча вже тоді всі визнавали величезний талант Джордана, Nike був готовий запропонував йому угоду, набагато вигіднішу, ніж великі найбільші компанії спортивного одягу того часу.
Як з'явився Air Jordan
На початку 1980-х Майкл Джордан ніколи навіть не носив взуття Nike. Він справді любив Adidas і мріяв про угоду з брендом. Однак, батьки переконали його відкинути ідеї про співпрацю з німецькою компанією й наполягли на угоді з Nike. Так, у 1984 році Nike підписала безпрецедентну угоду з перспективним баскетболістом на суму 500 000 доларів на рік. Бренд прагнув розширити свою присутність на баскетбольному ринку, і Джордан з його разючими навичками на майданчику та динамічною особистістю поза ним ідеально підходив. Так розпочалося вже легендарне партнерство між Майклом Джорданом і Nike — на світ з’явився Air Jordan.
З моменту підписання контракту все зводилося до того, щоб Джордан отримав власне взуття. Nike щойно представила нову технологію для своїх кросівок під назвою "повітряні підошви". Окрім того, Майкл від початку своєї кар'єри славився тим, що грав "у повітрі", тобто високо скакав. Тому колаборація й отримала назву Air Jordan (air з англійської переводиться як "повітря").
Як Air Jordan став культовим
Враховуючи той факт, що Майкл Джордан грав за Chicago Bulls, Nike розробив перші кросівки Air Jordan у червоному, чорному та білому кольорах. Як свідчить легенда, НБА фактично заборонила Майклу Джордану одягати свої перші фірмові кросівки на корт, заявивши, що вони порушують правило ліги, згідно з яким кросівки мають бути переважно білими. Джордана штрафували на 5000 доларів за кожну гру, в якій він носив заборонені кросівки Air Jordan 1, а Nike виплачував штрафи, щоб взуття вирізнялося з натовпу. Вони передбачили 3 мільйони доларів продажів Air Jordan за перші чотири роки угоди.
Створені для тоді ще невідомого новачка, Air Jordan 1 були представлені 1 квітня 1985 року та надійшли в продаж за 64,99 долара. Nike розраховувала продати 100 000 пар за перший рік. Натомість за перші шість тижнів було відвантажено 1,5 мільйона пар. Коли компанія підписувала угоду, Nike очікувала, що наприкінці четвертого року вони продадуть Air Jordans на 3 мільйони доларів. Однак, лише за перший рік компанія Nike продала кросівок на 126 мільйонів доларів. Кросівки Air Jordan стали символом статусу наприкінці 1980-х і 1990-х років — і досі вони є основним елементом вуличного стилю. Джордан зробив кросівки частиною попкультури.
Майкл пішов у відставку в третій і останній раз у квітні 2003 року, але Nike продовжує випускати нові моделі Air Jordan кожного року – наразі це вже Air Jordan XXXVII, не рахуючи сотень різних кольорів, колаборацій, лімітованих колекцій і перевидань. На сайті перепродажу кросівок GOAT є понад 1000 різних кросівок Air Jordan 1, що робить його найбільшим за обсягом взуттям на ринку.
Пітер Мур, автор дизайну кросівок Air Jordan, також створив не менш відомі Nike Dunk — ще одна пара родом з 1985 року — і розробив культовий логотип Jumpman. Створений у 1997 році та адаптований із фотографії журналу Life, лого зображує силует Джордана в польоті з м’ячем у лівій руці. Сьогодні Jumpman взаємозамінний зі свушем Nike на сотнях продуктів, а також увічнений у пісні Дрейка Jumpman у 2015 році.
Майкл Джордан заробив багато грошей
Nike Air Jordan продовжує домінувати на ринку кросівок. У 2022 році продажі компанії вперше перевищили 5 мільярдів доларів, завдяки чому Майкл Джордан, який пішов на пенсію у 2003 році, отримав 150 мільйонів доларів прибутку – майже вдвічі більше, ніж 86,7 мільйона доларів, які він заробив за всю кар’єру в НБА. У 2023 році на аукціоні Sotheby’s виставили на продаж пару підписаних кросівок Jordan XXXIII. Їх Майкл одягав під час сезону 1998 року, який став приводу для знімання гітового 10-серійного документального фільму Netflix "Останній танець" 2020 року. Орієнтовна ціна пари становить 2-4 мільйони доларів США, що означає, що вони мають побити рекорд як найдорожчі кросівки, коли-небудь продані на аукціоні.
Це партнерство назавжди змінило спортивний маркетинг
Air Jordan 1 стали не першими кросівками, створеними для баскетболіста. Скажімо, Chuck Taylor All Star від Converse вийшов у 1917 році; на кросівках Clyde від Puma був підпис розігрувального захисника New York Knicks Волта "Клайда" Фрейзера в 1973 році. Але Air Jordan 1 був революційним продуктом як завдяки своєму дивовижному зовнішньому вигляду, так і завдяки угоді, укладеній сім’єю Джорданів — підписавши контракт з Nike, Майкл отримував прибуток за кожну продану пару. Ця угода змінила спосіб реклами у спорті та форму співпраці брендів зі спортивними зірками у всьому світі.
Майкл змінив світ. Люди думають, що він найкращий баскетболіст, який коли-небудь жив, і це цілком може бути правдою. Джордан відкрив двері для темношкірих спортсменів, й продемонстрував, що вони можуть заробляти багато грошей. Він відкрив бізнес-світ, який не був доступний нікому іншому, і він створив предмет, який буде жити задовго після нього. Врешті, хіба колись можна було побачити на аукціоні чиїсь старі черевики вартістю у мільйони доларів?