Навіщо йти на сучасну оперу "Моє зрадливе світло"
22 лютого в Національній опері прем'єра нового проекту музичного агентства "Ухо" – опери "Моє зрадливе світло" сучасного композитора Сальваторе Шарріно. Опера Шарріно проходила на головних майданчиках світу – Зальцбурзькому фестивалі, берлінській Statsoper та Лінкольн-центрі, тепер її можна почути і в Україні – щоправда, поки тільки один раз. Про те, як слухати оперу та як вона створювалася, Vogue.ua розповіла її куратор, співзасновник "Уха" Саша Андрусик.

"Моє зрадливе світло" – третій ваш проект в Національній опері. Як відбувається підкорення Нацопери та чи задоволені ви результатом?
Будемо задоволені, якщо за опущеною завісою виявиться хороший спектакль – але вже й нині видно, що багато чому встигли навчитися за півтора року. Інтерпретація чистіша, сценографія – складніша і реалізована краще, з текстом працювали в тисячу разів уважніше, команда зібраніша. У логістичному аспекті це, як і раніше, зусилля на межі неможливого – музичному театру складно бути антрепризним. Опера, яка показується один раз, але для тисячі трьохсот глядачів відразу, в своєму виробництві схожа на кіно, зняте одним довгим кадром. Немає можливості перемонтувати, немає наступного за прем'єрним вечора, щоби прибрати незграбний жест у соліста або переписати світло в останній сцені. Ні з ким не може статися гострий бронхіт, жоден штанкет не повинен застрягти, жодна блискавка – роз'їхатися. Все це непросто, але з Шарріно нам допомагало півміста.




Можна і потрібно. Для початку – знайти іншу музику Шарріно. Це дуже природний, живий звуковий світ – ні на чий більше не схожий. Він того типу, як ніби ви одночасно слухали те, що відбувається зовні вас і всередині – власне серцебиття, дихання, дрібні скорочення м'язів. Це спроба окреслити одночасно і реальність, і ваше вслухання в реальність. "Деліріум" в описі опери означав якийсь нав'язливий стан або кошмарний сон, але кошмари бувають різними. В цьому випадку – мова про музичний саспенс, про голос, який щораз повисає в усе більш тривожній тиші.


"Моє зрадливе світло" – популярний твір, його ставили і на Зальцбурзькому фестивалі, і в Лінкольн-центрі. На твій погляд, у чому причина популярності опери Шарріно?
Моя основна версія: "південець зрозумів південця" – Палермо (Шарріно) і Неаполь (Джезуальдо) лежать у полі одного південно-італійського макабра. Але все складніше, звичайно.По-перше, опері передувало велике дослідження: у рік, коли було написане "Зрадливе світло", Шарріно закінчив ще одну вокальну роботу, "Нескінченний чорний" – про Марію Магдалену де Пацці, флорентійську черницю-містику. Марія Магдалена – з того ж кінця 16го століття, що Джезуальдо, їхні дати життя майже повністю збігаються. Очевидно, що композитор у якийсь момент дуже глибоко цікавився цим періодом у принципі – матеріал тому так добре розроблений. По-друге, біографічний сюжет тут переказано дуже переконливо – але це ще і знаменитий біографічний сюжет у принципі. Князь Веноза – велика і трагічна постать, дуже суперечлива.
Один з перших музикознавців, які зайнялися Джезуальдо, так захопився, наприклад, що зійшов з розуму – і проголосив себе ним. Є опера Шнітке про Джезуальдо 1993 року, є опера 1992 року про вбиту дружину, написана її князем Франческо д'Авалос, є новаторський доку-фікшен Вернера Херцога "Смерть на п'ять голосів" 1995 року. "Питання Джезуальдо" всіх, як і раніше, непокоїть.
По-третє, "Моє зрадницьке світло" – по-справжньому новаторська робота, Шарріно займався пошуком нової мови для музичного театру. Опера вся побудована на діалогах, арій у звичному розумінні в ній немає. Основний вокальний жест – постійно повторюваний прийом довгих заспівів і проковтнутих закінчень, перебитих інтенсивними паузами. Всі вокальні лінії – псевдоманьєристські, орнаментальні. При цьому герої ніби весь час задихаються: це відсилання і до найвідомішого у світовій культурі сюжету про вбивство з ревнощів, і до смерті самого Джезуальдо – він, мабуть, помер від астми.
Опера вся складена з таких рим і перегуків, гірше або краще захованих – слухачеві неможливо їх усі відразу зчитати, але впізнати в ній шедевр – можливо.

Текст: Дар'я Слободяник