Як створювався фільм "Ти — Космос" Павла Острікова
Дебютна стрічка українського режисера Павла Острікова "Ти — Космос" здобула головну нагороду на Міжнародному кінофестивалі фантастичного кіно у Страсбурзі, а його світова прем’єра відбулася на Міжнародному кінофестивалі в Торонто. Розповідаємо, як створювалася перша українська наукова-фантастична стрічка, події якої відбуваються в космосі.
Павло Остріков — 34-річний режисер і продюсер, дебютант, за плечима якого кілька успішних коротких метрів — зокрема, його "Випуск'97" у 2017 році здобув приз на 70-му міжнародному кінофестивалі в Локарно як найкращий короткометражний фільм.
Остріков закінчив Київський авіаційний університет, за освітою правник, — і цікаво, що саме під час навчання в авіаційному університеті в нього народилася ідея сюжету про людину, яка єдина вижила у космосі після того, як Земля вибухнула. У студентські роки Павло, що виріс в місті Красилів на Хмельниччині, їздив на навчання з рідного міста до Києва, а поки стояв і чекав на потяг, споглядав на ще темне вранішнє небо. Сюжет про людину, що вижила внаслідок вибуху планети, він спочатку реалізував у вигляді п’єси, яку представив на студентській сцені — на фестивалі "Студентська весна" у 2008 році. Упродовж наступних років, які минули від ідеї до її втілення у фільмі "Ти — Космос" та прем’єри на кінофестивалі в Торонто, чимало змінилося — зокрема, з ідеї зник студентський дух пародії. Проте залишилась основа — це вибух Землі, відчуття самотності, з яким живе головний герой, і те, що хтось залишається після цього вибуху.
Стрічка розповідає історію українського космічного далекобійника-відлюдника Андрія Мельника (Володимир Кравчук), який летить до супутника Юпітера, Калісто, на вантажному космічному кораблі — два роки в один бік. Бортовий комп'ютер на ім'я Максим розважає Андрія та має допомогти головному героєві скинути ядерні відходи у чорну діру в космосі. Одного дня Андрій бачить яскравий спалах: Земля вибухнула, а він — ймовірно, єдиний, хто залишився. Згодом через бортовий комп’ютер з ним виходить на зв'язок французька вчена Катрін (Алексія Депікер та Дарія Плахтій). Обоє мчать на зустріч одне одному через космос, подорож триває три роки — і під час неї, спілкуючись одне з одним по рації, через бортовий комп'ютер, герої закохуються.
Перед зніманнями фільму Остріков дивився чимало науково-фантастичного кіно: "Інтерстеллар", "Гравітація", "Марсіанин", "Місяць-2112", "До зірок" — саме ці стрічки формували його бачення власного Всесвіту. Водночас усі навколо натякали йому, що це помилка — братися за таку складну ідею з дебютним фільмом. Так, Остріков згадує, як продюсер його коротких метрів Юрій Мінзянов, якому режисер розповів ідею та спершу планував працювати разом, дуже тактовно порадив відкласти ідею про космос та першим фільмом зняти щось легше — "ближче до землі". У 2017 році Остріков поділився ідеєю з продюсером Володимиром Яценком ("Люксембург, Люксембург", "Атлантида", "Я і Фелікс"). Він і взявся за продюсування, а Мінзянову Остріков зрештою присвятив стрічку, бо видатний кінематографіст пішов з життя у 2020 році.
Сьогодні, коли фільм уже зустрічає першого глядача, зокрема міжнародного, завдяки прем’єрі в Торонто, режисер чесно зізнається — взявся за наукову фантастику, бо "був наївний та не розумів всіх викликів — технічних, фізичних, матеріальних". "Ми намагалися створити гарне кіно, яке могло б конкурувати з голлівудськими фантастичними фільмами, бо коли ти дивишся фільм про космос, ти одразу згадуєш sci-fi класику. Але варто усвідомлювати, що переплюнути "Інтерстеллар" в умовах не такої великої та потужної індустрії майже неможливо. Тож ми спробували знайти свій підхід до зображення космосу", — зізнається Павло Остріков.
Фільм задуманий задовго до 2014 року і початку війни, а перша версія сценарію була написана 2015 року. Виникає питання, чи розповідає "Ти — Космос" — фактично, історія про людину на фоні апокаліпсису — про сьогодення? "Я не вважаю себе достатньо досвідченим автором, щоб братися за кризові сценарії про великі зміни й події, які впливають на наше життя, — зізнається режисер. — Для таких історій потрібна висока майстерність та візіонерство, адже просто віддзеркалити катастрофу — цього замало. Ти маєш висловити те, що матиме потужний голос. Наприклад, в українському кіно чудовим прикладом є Валентин Васянович та його "Атлантида". Але для мене мій фільм — тільки початок для того, щоб запустити дуже маленьку історію у величезному космосі. Ось та територія, де я відчуваю себе комфортно, коли кажу про маленькі історії на фоні великих подій", — розповідає режисер.
Головну роль космонавта-далекобійника, що залишається єдиною людиною у Всесвіті, поки на звʼязок не виходить француженка Катрін, зіграв Володимир Кравчук. Комусь він відомий як актор "Дикого театру", але Остріков перед кастингом знав його в комедійному амплуа, зокрема, за фільмами "Бурштинові копи" та "Сусідка". "Ми з Вовою були знайомі, але я не думав, що ця роль для нього. Я знав його як комедійного актора, а тут він грає доволі драматичну роль, хоч історія і розбавлена комедією", — каже Остріков.
Володимиру Кравчуку вдалося втілити моновиставу — протримати на собі весь фільм. Його партнером по кадру був бортовий компʼютер і голос, а не жива людина, яка б могла підстрахувати чи витягнути хоч якусь сцену.
У фільмі не так багато розповідається про минуле персонажа, але за нього говорить інтерʼєр корабля, де замість білосніжних стін — простір справжньої людини, яка проводить наодинці із собою не один місяць. Замість фотографій у рамках, режисер використовує стікери, постери та платівки, які відсилають до вподобань та бекграунду Андрія, зокрема, його захоплення музикою. Чудовий музичний супровід для стрічки створив Микита Моісеєв.
Те, що постпродакшн фільму, де потрібно відмалювати космічний простір, відбуватиметься в умовах повномасштабної війни та відключень світла ніхто не міг передбачити. Курс гривні до долара змінювався, але незмінним залишався факт, що потрібно доробити кіно. Умови, в яких працювала українська компанія Magic Room, можна назвати польовими, бо будь-яке відключення означало новий рендер файлу, що міг тривати й пів дня. Попри всі складнощі, космос Острікова вже дивляться глядачі у всьому світі. Одразу після світової премʼєри, "Ти — космос" потрапив на три головні жанрові міжнародні фестивалі. Раніше туди ніколи не потрапляли українські стрічки, окрім премʼєри "Лишайся онлайн" на Fantasia. U ARE the UNIVERSE здобув головну нагороду, "Золотого Восьминога", на фантастичному фестивалі у Страсбурзі, а також Срібну Нагороду Мілʼєса.
В український прокат стрічка "Ти — космос" вийде навесні 2025 року.
Текст: Єлизавета Сушко