Вже 29 лютого в український прокат виходить чи не найочікуваніший блокбастер року — "Дюна. Частина друга" Дені Вільнева. Про те, як створювався фантастичний всесвіт Дюни, розповідає художниця з костюмів Жаклін Вест.
У першому фільмі "Дюна" дизайнерці костюмів Жаклін Вест вдалося створити цілий фантастичний всесвіт через прозорі вуалі леді Джесіки й утилітарні костюми фременів на Арракісі — та отримати номінацію на "Оскар". Цього разу в команди було масштабніше завдання. "У другому фільмі усі світи Дюни значно розширені, — розповідає Жаклін Вест у розмові з американським Vogue. — Тож у нас були повністю розв’язані руки".
Друга частина "Дюни" починається з того місця, де закінчився перший фільм Дені Вільнева. Пол Атрід (Тімоті Шаламе) та його кохана із племені вільних людей Чані (Зендея) мають помститися за вбивство батька Пола, герцога Лето (Оскар Ісаак), і намагаються зупинити жахливе майбутнє, яке Пол бачить у своїх снах. Фільм триває три години і занурює нас як у світ фременів, так і ближче знайомить з ворогами Пола — Домом Харконненів. Аби відтворити ці світи, Жаклін Вест об'єднала в роботі над фільмом майстрів та художників з різних країн: так, у майстернях Будапешта були створені воєнні обладунки Харконеннів, У Лондоні — принти для мантії леді Джесіки (Ребекка Фергюссон), а на ринках Близького Сходу знайдені коштовності та прикраси, які носять представниці ордена Бене Ґессерит.
У другій частині "Дюни" велику увагу зосереджено саме на Бене Ґессерит — всемогутньому сестринстві, до членкинь якої належать мати Пола Атріда леді Джессіка. Нагадаємо, що у всесвіті "Дюни" Бене Ґессерит — це давня школа тренування душі, розуму та тіла, започаткована жінками після того, як Джихад Слуг знищив "мислячі машини" та роботів. У той час, як леді Джессіка (Ребекка Фергюсон) і Гай Гелен Мохіам (Шарлотта Ремплінг) представляли цю містичну групу в першому фільмі, "Дюна: Частина друга" знайомить глядачів з новими представницями Бене Гессеріт: принцесою Ірулан (Флоренс П’ю) і Марго, леді Фенрінг (Леа Сейду). Тож, Жаклін Вест отримала можливість розповісти масштабнішу історію цих таємничих "сестер" через їхній гардероб.
Розробляючи костюми для сестерБене Ґессерит, Жаклін Вест надихалася естетикою карт Таро, особливо картою Королева мечів. "Я помітила, що в костюмах, які я створювала, надихаючись Таро, є певна спільна форма, яка натякає на святість чи німб героїнь", — каже вона. Художниця порівнює зовнішню благочестивість племені Бене Ґессерит з образами на середньовічних картинах Джотто ді Бондоне, зокрема, зображеннях Діви Марії — усі вони пов’язані між собою покривалами для голови. Жаклін Вест, яка в дитинстві відвідувала католицьку школу, була з юності захоплена образами чернець та їхніми звичками. "Я пам’ятаю, як ченці всі разом йшли надворі, і як їхні покривала на голові красиво ловили вітерець, — каже вона. — Мені подобається це зображення, і я спробувала відтворити його у фільмі за допомогою силуетів".
Кожна учасниця Бене Ґессерит, незважаючи на те, що вони пов’язані через спільний силует своїх мантій, може продемонструвати своє соціальне становище власною оригінальною сукнею. Так, леді Джессіка проживає яскраву трансформацію протягом двох картин: у першому фільмі ми бачимо її як наложницю герцога Лето, а вже на Арракісі вона стає Преподобною Матір’ю. Коли вони з Полом об'єднується з племенем фременів, Джессіка змінюють костюми з блискучих, прозорих і декорованих бісером речей із першого фільму на більш скромний гардероб. "Я хотіла, щоб леді Джессіка виглядала все ще як королева, але була все ж у скромніших тканинах". Так, для фільму був запрошений костюмер Метт Рейтсм, який власноруч наніс алфавіт фременів на мантію леді Джесіки.
Образ Джессіки у виконанні Ребекки Фергюссон різко контрастує з тим, який вигляд має Марго, леді Фенрінг (Леа Сейду). Вона носить оксамитову мантію, прикрашену коштовним камінням. Її стиль набагато більш жіночний, розкішніший, проте силует нагадує нам про те, що вона належить до Бене Ґессеріт, а значить, вона так само черниця. "Костюм леді Фенрінг — один із моїх улюблених у фільмі через його простоту. Вона видається такою багатою, але вона все ще черниця. Я знайшла натхнення для образу Леа Сейду в старих колекціях Balenciaga", — розповідає Жаклін Вест.
Але найпривабливішим у фільмі є образ принцеси Ірулан у виконанні Флоренс П’ю, яку Жаклін Вест описує як голос розуму. Згідно з книжкою Френка Герберта, принцеса Ірулан — старша донька падишах-імператора Шаддама IV, вихованка ордена Бене Ґессеріт, і та, хто має стати офіційною дружиною імператора Пола Атріда. Так, у фільмі на нас чекає любовний трикутник між Полом, Чані та принцесою Ірулан.
Головна особливість образу Ірулан — вишукані металеві головні убори, що нагадують броню. "Вона — справжній моральний компас у фільмі. Місія Бене Ґессеріт — контролювати майбутнє та змушувати його йти певним шляхом. Вона розуміє це і грає в довгу гру", — каже Жаклін Вест про принцесу Ірулан.
"Дюна. Частина друга" також представляє розширений погляд на світ Харконненів. Так, новий гравець — це Остін Батлер, який грає Фейда-Раута Харконнена, безжального, кровожерливого племінника барона Харконенна. Вочевидь, прагнучи створити нову ітерацію лиходія, або, можливо, просто натхнена грою Батлера в ролі Елвіса, Жаклін Вест каже: "Я хотіла створити Файда-Рауту, який би став рокзіркою".
В одязі представників Дому Харконненів ми бачимо багато чорного кольору, шкіри та спандексу. Вони натхнені творчістю відомого художника Ганса Руді Ґіґера, який створив образи для культового фільму Рідлі Скотта "Чужий" 1978 року. "Коли я робила мудборд для Харконеннів, то намалювала справді похмурі середньовічні образи, з темними обладунками та рельєфною шкірою. Вони нагадують невільників у рабстві".
Жаклін Вест цитує самого автора "Дюни" Френка Герберта, коли обговорює свій підхід до костюмування такого широкого всесвіту. "Френк Герберт завжди казав: щоб зрозуміти майбутнє, потрібно дивитися в минуле, — каже вона. — І я думаю, що Дюна — це той світ, який народжується та починається заново після апокаліпсису".