Три найгарніші кінострічки Кіри Муратової
"Мене привчили до цієї професії, запрограмували, і я так функціоную як машинка. Ось тільки це і люблю – кіно знімати. А все, що оточує кіно, все, що при кіно, – ні", – сказала в інтерв'ю Vogue UA Кіра Муратова шість років тому. Сьогодні, 5 листопада, найвідомішій у світі українській режисерці виповнилося б 85 років. У день народження Кіри Муратової Vogue.ua вибрав три найгарніші картини в фільмографії Кіри, які можна переглядати вічно.
У цьому двосерійному фільмі головну роль зіграла Ольга Антонова. Її персонаж – жінка на межі нервового зриву, в стані депресії – один з найскладніших і найбільш пам'ятних героїв Кіри Муратової у всій її фільмографії. "Астенічний синдром" – по-справжньому трагічне кіно, що передає відчай і розгубленість людини в епоху Перебудови. І разом з тим це один з найкрасивіших фільмів Муратової: чорно-білі кадри з великоокою Антоновою, яка божеволіє від нещастя і болю, торкаються серця. 1990 року фільм отримав спеціальний приз журі Берлінського кінофестивалю.
"Настроювач" – мабуть, одна з найпопулярніших картин Кіри Муратової, яка 2005 року брала участь у позаконкурсній програмі Венеційського кінофестивалю. В історію вона цілком може увійти як фільм з найгарнішим поцілунком: сцена біля моря, де герой Георгія Делієва, простий настроювач фортепіано, фарбує губи своїй коханій Ліні, героїні Ренати Литвинової, а потім ніжно цілує її, знята розкішно. "Я жодного разу не бачила в кіно поцілунку, який би мені сподобався. Ось і вирішила: спробую сама зняти такий поцілунок!", – сказала в одному з інтерв'ю Кіра Муратова.
У кадрі героїня Литвинової, розніжена дівчина з багатої сім'ї, носить струмливі романтичні сукні та ділові костюми – над образами у фільмі працював одеський художник і костюмер Руслан Хвастов, товариш і багаторічний соратник Кіри.
"Вічне повернення" – останній фільм Кіри Муратової. Наче поезія, він буквально вводить глядача у транс. Сюжет стрічки простий: по суті, в ньому постійно повторюється одна і та ж сцена кінопроб, яку розігрують різні актори: до жінки (Рената Литвинова) приходить її колишній однокурсник і намагається поговорити, кого ж йому вибрати, дружину чи коханку. "Спочатку я просто написала новелу: приходить людина чотири рази і теревенить одне і те ж жінці, яку не бачила дуже давно, і поводиться, я б сказала, ввічливо-нахабно, – розповідає Кіра Муратова про свій фільм "Вічне повернення", – ось такий дивний характер. Потім придумала: а повторимо це три рази. Згодом мені здалося, що це схоже на спеціальний претензійний "випендрон", і я придумала кінопроби – такий собі крок назустріч публіці з мого боку. І тепер ви нічого не можете мені сказати, це кінопроби – і так буває в житті".
Над костюмами знову працював Руслан Хвастов, який заслужив свого власного "Оскара" за шовковий, розшитий квітами халат, в якому героїня Ренати Литвинової зустрічає героя Віталія Лінецького.