Що потрібно знати про персональну виставку Нікіти Кадана у Маямі
1 грудня у просторі галереї Voloshyn Gallery в Маямі відкривається персональна виставка Нікіти Кадана "Променева кістка". Експозиція представить у Маямі серію нових робіт художника, що рефлексують про сьогодення та історію України.
Виставка побудована навколо центрального образу гострого і блискучого променя, що жорстко пронизує тіло, проникає у ґрунт і різні заселені середовища на малюнках. Цей промінь символізує руйнівне людське бажання, право "сильних" колонізувати, видобувати і споживати, зазначено в описі виставки. Будь-яка війна людського світу також є війною проти нелюдських видів. Кожна війна є також екоцидом — і війна Росії в Україні не є винятком.
Виставка "Променева кістка" — один із багатьох проєктів Нікіти Кадана у міжнародних інституціях за останні 2,5 роки, в яких митець привертає увагу спільноти до війни в Україні. У коментарі для Vogue.ua, розповідаючи про новий проєкт, Нікіти Кадан зазначив, що сьогодні українські художники та художниці допомагають утримувати фокус світової уваги на війні в Україні:
"Мистецтво говорить про досвід війни на інших рівнях, аніж журналістика, і принципово відмінно від пропаганди. Мистецтво дивиться на війну з місць, з яких на неї ще не дивилися, і може розповідати це світові універсальною мовою".
"А ще — мистецтво "робить війну історією"", — продовжує Кадан. — Розповідаючи про війну, яка триває тут і зараз, як про частину загального досвіду людства, залучаючи історичні контексти, зокрема контекст історії мистецтва, ми ніби витискаємо війну в минуле, звільняючи від неї теперішнє. Говорити про українську війну так, ніби Гойя чи Отто Дікс тут, ніби їхнє мистецтво і їхній досвід минулих війн та геноцидів, опинилися поруч із нашим. Ніби всі війни світу — це єдиний процес, який матиме своє історичне завершення, і ми не самотні у нашому страшному досвіді. Це стосується тих речей, які об’єднують людство і не дають кожному опинитись наодинці із жахом своєї епохи та свого місця на Землі".
Нагдаємо, Нікіта Кадан — український художник, учасник Венеційської бієнале. Його роботи зберігаються у найзначніших публічних колекціях, зокрема в Центрі Помпіду в Парижі, Фонді сучасного мистецтва Тіссена-Борнемісса у Мадриді, Пінакотеці сучасного мистецтва в Мюнхені.
Цьогоріч робота Кадана "Сонце II" (2022) увійшла до колекції Інституту сучасного мистецтва в Маямі (ICA Miami), завдяки підтримці Pirus Family Foundation та роботі українських галеристів Юлії та Максима Волошиних, засновників Voloshyn Gallery. Полотно, виконане вугіллям на папері, є частиною великої серії малюнків, яку художник почав створювати на початку російського вторгнення в Україну. У цій ретельно продуманій і водночас чутливій інтерпретації заходу сонця воно підіймається не в небі, а із чорнозему посеред землі.
"Це перша музейна колекція у США, яка придбала роботу Нікіти, і важливий крок до визнання його творчості в Америці, — коментують Юлія та Макисм Волошини. — Цей процес тривав майже рік і включав численні перемовини і ретельний відбір робіт із боку музею. Колекції американських музеїв здебільшого не включають роботи східноєвропейських художників, особливо сучасних українських митців. Поява роботи Нікіти Кадана у такій престижній інституції, як ICA Miami підтверджує, що українське мистецтво стає частиною глобального контексту".
За посиланням можна прочитати інтерв'ю з Нікітою, що став героєм проєкту "Шлях незламних" першого числа Vogue Ukraine від початку повномасштабного вторгнення.
Виставка "Променева кістка" триватиме з 1 грудня до 25 січня в Voloshyn Gallery, Маямі.
Фото надані художником та Voloshyn Gallery