Як арт’ярмарки перейшли в онлайн: світовий та український досвід
Пандемія, вразивши всі сфери людського життя, не могла не зачепити ринку мистецтва: одна за одною виставки, фестивалі і ярмарки перекочовують в онлайн, де стають доступними для широкої аудиторії в усьому світі. Гіганти артринку пристосовуються до нової реальності й стає дедалі складніше заперечувати, що ринок мистецтва більше ніколи не буде колишнім. Розбираємося, які зі світових ярмарків сучасного мистецтва перейшли в онлайн і наскільки така модель виявилася ефективною.
Всесвітньо відомий ярмарок сучасного мистецтва Art Basel одним з перших перейшов у диджитал-простір, відчинивши двері віртуального павільйону ще 20 березня. Свій п’ятдесятирічний ювілей ярмарок у Базелі вимушено святкував у цифровому форматі, що ніяк не завадило 282 галереям-учасницям виставити роботи своїх художників загальною сумою майже в мільярд доларів. Онлайн-виставка стала новою територією для більшості галерей, які, прийнявши виклик, розширили межі звичного експозиційного простору білого куба до своїх індивідуальних виставкових потреб.
Переваги віртуальної платформи, крім доступності з будь-якого місця світу й колосального охоплення відвідувачів, у зручності онлайн-кабінету ярмарки. Він дає змогу розміщувати відео, зберігати й публікувати улюблені роботи або вподобані галереї, а також використовувати фільтри для пошуку й перегляду онлайн-залів і їхнього вмісту. Співдиректорка лондонської галереї Union Pacific Грейс Шофілд, ділячись своїми відчуттями від участі в Art Basel Online, сказала, що такий формат в умовах світової кризи — прекрасна можливість продемонструвати роботи, підтримати художників, галереї та ринок загалом, але з погляду налагодження нових контактів традиційні офлайнові ярмарки все-таки незамінні.
Інтернет-активність стала порятунком для багатьох галерей, дилерів і художників, оскільки опитування, які провели асоціації галерей, намалювали досить похмуру картину світу мистецтва після пандемії. За вдалим прикладом Базельського ярмарку замість повного скасування події Art Dubai також перевів свій захід в онлайн. За тиждень цифровий каталог галерей-учасниць відвідали понад 53 520 унікальних користувачів. Art Dubai не стали скасовувати й основні заплановані івенти та легко перевели лекційну й дискусійну програми у формат відеоконференцій і Zoom-зустрічей. Така онлайнова альтернатива фізичним ярмаркам стає корисним досвідом і допомагає проаналізувати, наскільки сучасні технології можуть бути застосовні для пошуку нових каналів взаємодії з аудиторією.
Тепер арт’ярмарки втрачають свою колишню підкреслену елітарність. Навіть як відвідувач VIP-залів перед світним прямокутником екрана можна сидіти в домашніх тренувальних штанах. Новий час потребує нових проєктів, тому не дивно, що за період локдауну на артарені виник новий, невідомий поза віртуальним світом, ярмарок. Pandemic Art Faire з’явився тільки на період пандемії й "покликаний естетично підбадьорити вас у цей нелегкий час самоізоляції". За словами організаторів, ярмарок залишиться в мережі до кінця пандемії, і нові художники додаватимуться на сайт щотижня. "Ця ідея виникла буквально нізвідки", — каже художник і співзасновник ярмарку Тед Кінкейд. "Ми обговорювали скасування арт’ярмарків і те, як могли б швидко організувати онлайн-ярмарок, скасувати який може тільки комп’ютерний вірус". Сьогодні на сайті представлені робити переважно американських художників, кількість яких зростає щотижня.
Український артринок постраждав від пандемії не менше: велику кількість виставок скасували або перенесли на невизначений термін. Цього року столичний культурний фестиваль Kyiv Art Week, за прикладом світових ярмарків, також вирушає у віртуальний простір, де з 20 серпня по 31 жовтня трансформується в Kyiv Art Fair — одну з наймасштабніших у Європі диджитал-платформ для експонування й продажу сучасного мистецтва. 25 галерей з усієї України, берлінська галерея Kwadrat, польські учасники Galeria Lescer, десятки художників, сотні робіт і потужна освітня програма тепер доступні онлайн.
Починаючи із серпня активно працює освітній онлайн-майданчик фестивалю. Зустрічі в прямому ефірі, лекції, перформанси й ток-шоу з участю відомих діячів української артсцени цього року присвячені темі грошей у мистецтві. Зіркою лекційної програми став відомий у всьому світі мистецтвознавець і філософ Борис Гройс, який провів інтерактивну онлайн-зустріч із відвідувачами ярмарку.
Гуляти відтвореним у 3D простором КВЦ "Парковий", у якому мав проходити фестиваль, можна вже сьогодні. Платформа задумана як живий організм, який перманентно зростає та всередині якого постійно щось відбувається. Організатори анонсували безліч інтеграцій — вони будуть цікаві як для завзятих відвідувачів арт’ярмарків, так і тих, хто випадково клікнув на посилання. Для колекціонерів організований онлайн-кабінет зі зручним інтерфейсом для купівлі творів мистецтва. Якщо ви чекали на знак усесвіту, щоб нарешті сходити на онлайн-виставку, — то це він! За новинами Kyiv Art Fair можна стежити на офіційних сторінках у соціальних мережах і на сайті.
Текст: Ульянова Ксенія