У барвах: макіяж поза гендером

Як гендерні стереотипи впливають на макіяж, і яку свободу можна знайти, якщо відмовитися від них повністю.

Текст: Маша Ворслав

"У житті було краще", — пише мій приятель Міка про фотографію зі свого весілля. Він тоді зробив собі і своєму чоловікові футуристичний макіяж з срібним пігментом і блискітками. Знадобився пігмент Mehron: він дає найкращу імітацію металевої поверхні.

Тиждень тому я бачила сюжет про Міку на ТБ: з блакитними смокі, накладними віями і в довговолосій перуці він розповідав, як вирішив спробувати себе в дреґу. Питаю, чи фарбується він, коли немає завдання перевтілитися у людину іншого гендеру. "Щодня мейк не ношу, а для вечірок роблю щось легке. Мені подобається використовувати веселі марки як-от Milk Makeup, ColourPop, NYX. Фарбую зазвичай тільки очі: одночасно почуваюся найщасливішою — і наче на мені мішень". Це він про небажану увагу, яку викликає макіяж — навіть у Нідерландах, де Міка живе.

Кілька років тому вийшло відео Dazed Boys Do not Cry про чоловіків, які люблять макіяж. Всі три учасники робили його по-різному. Візажист Геворг (@gev_mua), який за два роки привабив стотисячну аудиторію і тепер розробляє косметику для марки Beauty Bomb, любить підводити нижні повіки яскравими барвами: рожевою, блакитною, жовтою.

Б'юті-блогер Андрій Петров тяжіє до макіяжу, що фемінізує: червона помада, вилиці, смокі. А програміст Діма (і хороший друг Мікі) — до недбалого макіяжу.

Пишу Дімі, аби дізнатися, що змінилося з тих пір, як це відео опублікували на YouTube. Він каже, що тепер щодня носить тільки консилер. "Для нагоди, як і раніше, дуже люблю стрілки, чорні або білі — хоч з білими лайнерами все ще дуже складно. Неймовірно люблю малювати губи: матові, блискучі, з контуром". Він розповідає, що недавно знайшов роботу, на якій повністю сконцентрувався, тому практично перестав ходити на вечірки і придумувати образи. "Але я нарешті знайшов для себе ідеальний мейк на кожен день. Декоративні речі я малюю на собі у вільний час вечорами, просто щоб потішитися".

Гадаю, що ці три хлопці — ідеальні герої наступного відеоуроку Milk Makeup, яку любить Міка. Ця американська марка з початку робить косметику для всіх: жінок, чоловіків і людей поза бінарною гендерною системою. Тобто неважливо, описуєш ти себе мужньою дівчинкою, жіночним хлопчиком, просто небінарною людиною чи кимось ще, Milk тобі раді — і раді продати тобі фіолетові тіні, рожеву помаду або фірмовий тонік у стіку. Бізнес є бізнес.

@milkmakeup

Сьогодні макіяж не лише вторить гендеру, але й дає змогу з ним експериментувати. Можна бути жінкою і не фарбуватися. Можна бути жінкою і фарбуватися іноді, але однаково. Або в один день фарбуватися під дреґ-діву, а в інший — використовувати лише помаду.

Особисто я так і роблю. Щоб здобути свободу в макіяжі, довелося пробачити собі за те, що "правильною" жінкою з погляду суспільства я все одно не буду. Тому я можу в один день зробити собі дуже жіночне обличчя (контуринг, стрілки, губи), а в інший — неакуратно підвести очі, — і тоді я схожа на підлітка незрозумілої статі. І той, і інший макіяж є правильним, просто тому, що доповнює мій настрій. Можна сказати, що я підлаштовую його під "гендер дня" або що гендер підлаштовується під те, що сьогодні намальовано на обличчі.

Щоденний макіяж візажистки Юлії Залесської @yulyazalesskaya — це тон, рум'яна і коричневий олівець за межами контуру губ. "Піт Бернс — це приблизно те, як я себе фарбую, тільки менш концентровано", — показує вона мені портрет. Автор дискохіта You Spin Me Round Піт відмовлявся зараховувати себе до однієї статі. На фотографії Юлі він уже в зрілому віці: через пластичні операції обличчя набуло більшої жіночності, ніж у молодості, шкіра вибілена, а очі і губи сильно підведені.

Щось вирішувати за людину іншої статі — недобре, але можна припустити, що чоловікам ще цікавіше змінювати зовнішність. У суспільстві в праві на макіяж їм відмовлено, тому кожна баночка декоративної косметики таїть новий світ. Можна, як у нещодавній рекламі лінії чоловічого макіяжу Chanel Boy, замазати синці консилером і розчесати брови — матимеш свіжіший вигляд. Можна, як показував улюблений усіма австралійський співак Трой Сіван у відео Vogue, торкнутися шкіри бронзером. Або, як це робить художник, дизайнер і великий фанат Оскара Вайлда, Деніел Лісмор, обвести очі чорним, а губи — червоним.

Найцікавіше починається, коли сприймаєш речі окремо від стереотипів. Макіяжу це теж стосується. Прогресивні візажисти не прикрашають моделей і клієнтів "по-жіночому" або "по-чоловічому". Їм важливо, щоб макіяж доповнював задуманий стилістом образ моделі. Або характер людини — якщо працюють з клієнтом.

"Коли я дивлюся на людей, на їхні риси обличчя, емоції, у мене в голові виникає образ, який я і втілюю", — розповідає візажистка Уляна Ілик (@kievprotest). Вона, як і Залесська, не прив'язує макіяж до гендеру. Хоча так було не завжди. П'ять років тому вона робила одноманітний макіяж. "Всі ці однакові бровки, розтушування тіней і губки за контур позбавляли індивідуальності кожного, кого я фарбувала. Я вирішила піти проти загальноприйнятого розуміння того, який вигляд повинен мати макіяж, ризикуючи втратити роботу і клієнтів", — згадує Уляна. Ризик виправдався і тепер у Ілик є достатньо і зйомок, і клієнтів — цього разу тих, хто погоджується з її поглядами на красу.

Чи є це новим підходом до макіяжу? Ні. Чи буде він завжди актуальний? Так. Один з найбільш шанованих візажистів сучасності Террі Барбер у душі — панк. Він вміє малювати ідеальні стрілки і губи за секунди, але його фірмовий макіяж — розмазана по щоках помада і нібито стерті смокі.

Террі почав кар'єру в люксовому магазині Harvey Nichols чверть століття тому, а тепер робить в Instagram @terrybarberonbeauty колажі зі своїми макіяжами. На них не щось розкішне, з чим прийнято асоціювати косметику. А фіш-енд-чипс, маргарин, консервована квасоля. Террі сміється над індустрією, яка оспівує однобоку красу і багатство, і можливо саме завдяки своїй іронії не втрачає до неї інтересу. Тому що все ідеальне — це нудно.

Популярне на VOGUE