Місяць українського авангарду в Парижі стартує з показу Федора Возіанова.
"Людина входить в картину або картина одягається на людину", – роздуми про буквальний діалог з твором мистецтва турбували Федора Возіанова, поки він готувався до показу в Парижі 4 жовтня.
Проект, який Федір покаже в рамках проекту "Путівник українського авангарду", дизайнер називає "приміркою в музеї". Він продовжує тему колекції "Супрематизм 2.0", який він представив в 2015 для бренду Vozianov. У ній були сукні-картини в формі квадрата, хреста і кола. Для їх показу дизайнер об'єднав три основні методи презентації сучасного мистецтва – живопис, інсталяцію та перфоманс: моделі знімали з вертикальних поверхонь викрійки речей і одягали на себе.
У новий проект виставки-перформансу-дефіле "0, 10" дизайнер легкою рукою "зашив" додаткові асоціації, яким завжди подорозі з будь-яким авангардним висловлюванням. Вперше "Чорний квадрат" Малевича був показаний на "Останній футуристичній виставці картин 0, 10" 1915-го (картина була розташована в "червоному" кутку, де в хатах вішали ікони). У проекті Возіанова – 10 суконь, які з моменту їх задуму 2015 року отримали супрематиські кольори – відкритий чистий червоний, синій, жовтий. Відразу дизайнер працював тільки з чорним, тому в грі з появою кольору в своїх сукнях-картинах він йде шляхом, зворотним до логіки – той прийшов до чорного після поліфонії відтінків.
Музичне оформлення показу Vozianov – теж суцільна гра в числа. Дефіле відбудеться під музику українського авангардного композитора Леоніда Грабовського, яку він написав через 50 років після "Чорного квадрата". В симетричний крок в 50 років вона повторюється в перформансі "0, 10", доповнена шумовою інсталяцією. На показі на рукаві у Федора Возіанова буде мікрофон, завдяки якому звуки одягу в момент його одягання будуть інсталювати в саундтрек. "У тому геніальність цих художників, що їх роботи дозволяють стати співавтором", – розповідає Федір про складну систему роздумів, яка стоїть за досить ефектним показом – моделі знімають картини шар за шаром і одягають їх як сукні.
Тими ж критеріями ясності і видовищності керувалися куратори "Путівника українського авангарду" – презентації для інтернаціональної публіки київських художників Малевича, Архипенка, Богомазова і члена Паризької школи українця Олекси Грищенка. "Проект об'єднує кілька подій сучасного художнього контексту в одне оповідання про феномен українського авангарду початку ХХ століття", – говорить один з кураторів Лідія Лихач, засновник видавництва "Родовід", яке спеціалізується на арт-альбомах українського мистецтва. У програмі зазначені виставки і презентації художніх альбомів та монографій, а також лінії сувенірів музейної якості.
У "Путівнику" тема Малевича займає центральне місце – наміри кураторів поставити український геотег на це ім'я очевидне. У програмі є показ документального фільму "Малевич. Український авангард "журналіста "Радіо Свобода" Дмитра Джулая. Виставка "Малевич – кольори України" – галерейне відображення виданих "Родовідом" "Автобіографічних записок" художника, де він серед іншого зізнається в любові до відкритих кольорів народного костюма, книги "Казимир Малевич. Київський період" з неопублікованими раніше текстами і роботами Малевича 1929-1930 років, і монографією "Малевич" французького дослідника Жана-Клода Маркаде.
Перфоманс-дефіле "0, 10" Vozianov – 4 жовтня, 16:00, культурно-інформаційний центр при Посольстві України у Франції, 22 Avenue de Messine, Paris 8
Текст: Тетяна Соловей