Місце сили: що відомо про найбільший архів Гельмута Ланга

ENDYMA — це модний архів у Берліні, у якому зберігається найбільша у світі колекція робіт Гельмута Ланга. Засновник архіву Майкл Кардамакіс починав як онлайн-реселер, а згодом перетворив свою особисту колекцію на осердя історії моди й важливий ресурс для сучасних брендів. "Легендарний дизайн можна використовувати як основу для створення нових продуктів, — каже 28-річний чоловік. — Зараз ми здебільшого працюємо як консультанти й надаємо модним лейблам ґрунт для створення нових робіт".

image

В архіві представлені вироби різних дизайнерів 1990-х і 2000-х, але засадничими є роботи легендарного австрійця, точніше 1650 дизайнерських речей. ENDYMA, що грецькою означає "одяг", Кардамакіс організував у своєму рідному місті — Афінах — до переїзду в Берлін у 2020 році. Під час Reference Festival 2021 року в столиці Німеччини були виставлені деякі з найважливіших творів Гельмута Ланга у виставковому залі Reference Studios. Архів також спеціалізується на інших не менш впливових брендах, включно з Raf Simons, Miu Miu Menswear, Rick Owens і Burberry Prorsum.

Майкл Кардамакіс, засновник ENDYMA

В інтерв’ю для Vogue Кардамакіс розповідає про свою любов до Гельмута Ланга, важливість догляду за власним одягом і про те, чому модна система потребує перезавантаження.

Звідки у Вас цікавість до моди?

"Я захопився модою, коли вивчав історію мистецтва в Університеті Східної Англії в Норіджі, і завжди намагався інтегрувати сучасну моду у свої студії. Писав есеї про джинси, наприклад, а в моїй дисертації йшлося про те, як Анн Демельмейстер викроює жакети".

Як Ви почали колекціонувати одяг?

"Під час навчання я жив з того, що перепродував речі. У процесі дізнався про майстерність і деталі. Зацікавився Helmut Lang у 2011 році, коли всім було байдуже до мінімалізму 1990-х. За кілька років після випуску з університету й запуску мого вебсайту мав зустріч із дизайнером з великого модного Дому, який поцікавився, чи не здаю я речі в оренду. Відтоді вся справа перетворилося на справжній архів".

Helmut Lang Menswear весна-літо 2004

Де Ви знаходите предмети для колекції?

"Ми шукаємо їх всюди, зазираємо під кожен камінь. Крім того, люди часто самі знаходять мене в Google — надсилають електронні листи та особисті повідомлення. Також ми викуповуємо речі в людей, яких я знаю особисто. Щодня отримуємо приблизно одну нову річ".

Ви шукаєте якісь певні речі?

"Я зациклений на створенні певних колекцій і груп предметів, а також на пошуку менш відомих предметів одягу. Грааль у роботах Гельмута Ланга очевидний — всі знають його культові твори. Але для моєї роботи як архівіста ці дизайни — глухий кут — вони надто відомі й упізнавані, щоб їх можна було використовувати як основу для створення нових речей".

Helmut Lang Menswear весна-літо 2004

Чим Вас приваблює Гельмут Ланг?

"Його роботи з усякого погляду дивні, оскільки переважна більшість з них не має якогось незвичного дизайну. У Ланга архетипний підхід: його костюми — це хрестоматійне означення костюма із чіткістю ліній і класичними пропорціями. Він одержимий традиціями, але водночас робить половину рукава іншого кольору й у такий спосіб змінює свідомість і сприйняття".

Ваші найулюбленіші витвори Ланга — які вони?

"Моделі 2000-х дуже знакові. Також мені подобаються його ранні джинсові куртки, яких у мене зібрався широкий асортимент. Дуже імпонують мені ранні сорочки Helmut Lang Jeans, на яких значною мірою ґрунтувався проєкт Calvin Klein Рафа Сімонса".

Helmut Lang весна-літо 1998

Хто ще з дизайнерів Вам до вподоби?

"Прямо тепер це роботи Дірка Біккембергса до 1999 року. Costume National до 2001 року. Я також купував деякі японські бренди, як-от FICCE, що виробляють декоративні трикотажні речі. Вінтажний Burberry з початку до середини 1980-х теж хороший".

У який одяг варто інвестувати?

"Звісно, щось упізнаване — непогана інвестиція в тому сенсі, що це річ, яка займає важливе місце в історії дизайну. Але я також намагаюся знайти нову цінність там, де її не бачать інші".

Helmut Lang весна-літо 1997

Що робить дизайнера гідним культового статусу?

"Послідовність має вирішальне значення для перетворення роботи дизайнера на щось культове. Потрібні сила, терпіння й одержимість, які також створюють довгу історію. Те, що було перевірено часом і чомусь все ще вважається крутим після 20 років — це справді, на мій погляд, робить дизайнерів культовими".

Чому нині більше уваги надають догляду за одягом і купівлі секонд-генду?

"Я не міг дозволити собі новий продукт високої моди; покупка із секонд-генду була воротами в цей світ. Нині система й цінності моди зламані, а ціни на одяг дуже високі. З’являється так багато нових продуктів, що здається, ніби ми просто виходимо з-під контролю".

Helmut Lang весна-літо 1997

Яким Ви бачите майбутнє моди?

"Я хочу, щоб модні бренди виробляли лише третину з того, що вони роблять нині, і вкладали більше коштів у власну філософію й послання, а не намагалися натомість робити все для всіх з різним підходом щосезону. Одержимість трендами — це щурячі перегони, це безглуздість".

Текст: Alex Kessler

Популярне на VOGUE