ENDYMA — це модний архів у Берліні, у якому зберігається найбільша у світі колекція робіт Гельмута Ланга. Засновник архіву Майкл Кардамакіс починав як онлайн-реселер, а згодом перетворив свою особисту колекцію на осердя історії моди й важливий ресурс для сучасних брендів. "Легендарний дизайн можна використовувати як основу для створення нових продуктів, — каже 28-річний чоловік. — Зараз ми здебільшого працюємо як консультанти й надаємо модним лейблам ґрунт для створення нових робіт".
В архіві представлені вироби різних дизайнерів 1990-х і 2000-х, але засадничими є роботи легендарного австрійця, точніше 1650 дизайнерських речей. ENDYMA, що грецькою означає "одяг", Кардамакіс організував у своєму рідному місті — Афінах — до переїзду в Берлін у 2020 році. Під час Reference Festival 2021 року в столиці Німеччини були виставлені деякі з найважливіших творів Гельмута Ланга у виставковому залі Reference Studios. Архів також спеціалізується на інших не менш впливових брендах, включно з Raf Simons, Miu Miu Menswear, Rick Owens і Burberry Prorsum.
В інтерв’ю для Vogue Кардамакіс розповідає про свою любов до Гельмута Ланга, важливість догляду за власним одягом і про те, чому модна система потребує перезавантаження.
Звідки у Вас цікавість до моди?
"Я захопився модою, коли вивчав історію мистецтва в Університеті Східної Англії в Норіджі, і завжди намагався інтегрувати сучасну моду у свої студії. Писав есеї про джинси, наприклад, а в моїй дисертації йшлося про те, як Анн Демельмейстер викроює жакети".
Як Ви почали колекціонувати одяг?
"Під час навчання я жив з того, що перепродував речі. У процесі дізнався про майстерність і деталі. Зацікавився Helmut Lang у 2011 році, коли всім було байдуже до мінімалізму 1990-х. За кілька років після випуску з університету й запуску мого вебсайту мав зустріч із дизайнером з великого модного Дому, який поцікавився, чи не здаю я речі в оренду. Відтоді вся справа перетворилося на справжній архів".
Де Ви знаходите предмети для колекції?
"Ми шукаємо їх всюди, зазираємо під кожен камінь. Крім того, люди часто самі знаходять мене в Google — надсилають електронні листи та особисті повідомлення. Також ми викуповуємо речі в людей, яких я знаю особисто. Щодня отримуємо приблизно одну нову річ".
Ви шукаєте якісь певні речі?
"Я зациклений на створенні певних колекцій і груп предметів, а також на пошуку менш відомих предметів одягу. Грааль у роботах Гельмута Ланга очевидний — всі знають його культові твори. Але для моєї роботи як архівіста ці дизайни — глухий кут — вони надто відомі й упізнавані, щоб їх можна було використовувати як основу для створення нових речей".
Чим Вас приваблює Гельмут Ланг?
"Його роботи з усякого погляду дивні, оскільки переважна більшість з них не має якогось незвичного дизайну. У Ланга архетипний підхід: його костюми — це хрестоматійне означення костюма із чіткістю ліній і класичними пропорціями. Він одержимий традиціями, але водночас робить половину рукава іншого кольору й у такий спосіб змінює свідомість і сприйняття".
Ваші найулюбленіші витвори Ланга — які вони?
"Моделі 2000-х дуже знакові. Також мені подобаються його ранні джинсові куртки, яких у мене зібрався широкий асортимент. Дуже імпонують мені ранні сорочки Helmut Lang Jeans, на яких значною мірою ґрунтувався проєкт Calvin Klein Рафа Сімонса".
Хто ще з дизайнерів Вам до вподоби?
"Прямо тепер це роботи Дірка Біккембергса до 1999 року. Costume National до 2001 року. Я також купував деякі японські бренди, як-от FICCE, що виробляють декоративні трикотажні речі. Вінтажний Burberry з початку до середини 1980-х теж хороший".
У який одяг варто інвестувати?
"Звісно, щось упізнаване — непогана інвестиція в тому сенсі, що це річ, яка займає важливе місце в історії дизайну. Але я також намагаюся знайти нову цінність там, де її не бачать інші".
Що робить дизайнера гідним культового статусу?
"Послідовність має вирішальне значення для перетворення роботи дизайнера на щось культове. Потрібні сила, терпіння й одержимість, які також створюють довгу історію. Те, що було перевірено часом і чомусь все ще вважається крутим після 20 років — це справді, на мій погляд, робить дизайнерів культовими".
Чому нині більше уваги надають догляду за одягом і купівлі секонд-генду?
"Я не міг дозволити собі новий продукт високої моди; покупка із секонд-генду була воротами в цей світ. Нині система й цінності моди зламані, а ціни на одяг дуже високі. З’являється так багато нових продуктів, що здається, ніби ми просто виходимо з-під контролю".
Яким Ви бачите майбутнє моди?
"Я хочу, щоб модні бренди виробляли лише третину з того, що вони роблять нині, і вкладали більше коштів у власну філософію й послання, а не намагалися натомість робити все для всіх з різним підходом щосезону. Одержимість трендами — це щурячі перегони, це безглуздість".
Текст: Alex Kessler