Робота талановитого дизайнера неминуче відображає час, в якому він живе. Колекції Демна Гвасалія для паризького Будинку Balenciaga – сучасність, якою вона є. Прагматичні і провокаційні, вони розповідають про занепад Європи і про передчуття нового світу, який ми поки не можемо собі уявити.
Осінньо-зимовий показ Balenciaga провели у величезному офісному просторі, яке, зазвичай, використовують для проведення корпоративних конференцій. На подіумі, вкритому банальним сірим ковроліном, розкресленим сіткою логотипів Будинку, Демна Гвасалія представив колекцію, в якій говорив про глобалізацію і максимально високу швидкість сучасного світу. Дизайнер спробував поєднати коди високої моди і маркери повсякденності, показавши переосмислення офісної класики: щільні асиметричні пальта, повсякденне поєднання легкої блузи та спідниці-олівця, об'ємні сукні-халати в квіткових орнаментах. У ключових деталях колекції читалося захоплення Гвасалія промисловим дизайном: клатчі у формі автомобільних дзеркал і спідниці, скроєні наче з утилітарних гумових килимків.
У стінах паризького Будинку Гвасалію цікавить не тільки сьогодення – і навіть не майбутнє. У пошуках нових ідей він готовий зануритися в минуле. Для нової колекції дизайнер запозичує крій асиметричних пальт з архівів Крістобаля Баленсьяґи. Їх хитра конструкція апелює до елегантного жесту з минулого століття: запахуючи пальта руками, дівчата на знімках Річарда Аведона захищалися від поривів вітру. У заключній частині показу дизайнер представив репліки знакових моделей Haute Couture Крістобаля Баленсьяґи різних років – дев'ять суконь, за формою схожих на величезні кокони або античні амфори. Цього року Дому виповнюється 100 років, і наряди Haute Couture демонструють на подіумі вперше з 1968 року, коли творець власноруч закрив його двері. Їх поява в колекції Гвасалія наочно відображає один з головних парадоксів сучасної моди: в умовах загального ресайклінгу ідей столітнє минуле несподівано має вигляд майбутнього.
Крістобаль Баленсьяґа переніс свій бізнес з Мадрида до Парижа 1937 року – в епоху, коли його клієнтки переодягалися декілька разів на день, подорожували з десятком валіз і могли замовити у кутюр'є одяг навіть для роботи в саду. Сучасний світ живе на інших швидкостях: показ Balenciaga можна застрімити на мобільному телефоні, а вподобані речі – замовити одним натисканням мишки. Життя сучасної жінки часто обертається навколо її кар'єрних амбіцій, а не наповнення гардероба. У цьому контексті технічно бездоганні репліки скульптурних обсягів авторства Крістобаля Баленсьяґи мають майже шокуючий вигляд.
Минуле і майбутнє, спадщина і гонка за новизною – відправні точки в роботі Гвасалія для Balenciaga. Але по-справжньому гостре питання – як для його шанувальників, так і для критиків – це питання копії і оригіналу. Цього літа Будинок Balenciaga представив великий проект – колаборації з паризьким концепт-сторі Colette. Цілий поверх магазину був відданий в розпорядження Гвасалія, який, крім нової колекції, заповнив його яскравими супутніми товарами – запальничками, масками для сну, дощовиками і нижньою білизною з заповітним логотипом Balenciaga. Один розгніваний коментар в Інтернеті: "І для всього цього вони найняли Демна?" І так і ні – відповідь амбівалентна, як і вся кар'єра дизайнера.
Толстовки, пуховики і подушки для літака, випущені цього разу з логотипом, що імітує айдентику передвиборної кампанії американського політика Берні Сандерса, – необхідне доповнення до оновленого міфу Balenciaga. В індустрії, де колаборації французьких Будинків і спортивних компаній обіцяють стати найгучнішою новиною модного сезону, а кросівки Nike і тренувальні штани Adidas давно замінили модницям підбори і сукні, по-іншому вижити неможливо. Висока мода остаточно змішалася з вуличним стилем і повсякденною матеріальною культурою, але для Гвасалія це навряд чи є проблемою, адже в неминучій популярності останньої є і його заслуга.
Грузинський дизайнер вперше опинився в центрі уваги, як лідер анонімного колективу Vetements. Покази в китайському ресторані і гей-клубі, недбалість безрозмірних толстовок, друзі дизайнерів на подіумі замість моделей – метою команди було сколихнути закостенілий Париж. За плечима Гвасалія було достатньо досвіду, щоб збунтувати і змінити його раз і назавжди. Він закінчив The Royal Academy of Fine Arts в Антверпені, а кар'єру починав в Martin Margiela і Louis Vuitton. У підсумку дизайнер потрапив в сам центр індустрії, очоливши 2015 року Balenciaga – один з найавторитетніших модних Будинків Парижа. Тактика Vetements виявилася скандально простою та зручною в застосуванні: сьогодні деталі повсякденності служать ідеальною приманкою для нового покоління споживачів високої моди. Шкіряна сумка, точна копія синього господарського баулу IKEA, або репліка паперового пакета з білої шкіри в останній чоловічій колекції Balenciaga можуть стати одним з головних трофеїв зірок streetstyle, хоч і напевно викличуть обурене нерозуміння таблоїдів.
Демна Гвасалія чітко відчуває час і створює продукт, затребуваний сучасною публікою. У колекціях для Balenciaga він досліджує наші звички, бажання і страхи – і транслює їх в елегантних асиметричних пальтах, літаючих сукнях з блакитного поліаміду, високих чоботях з флуоресцентного спандексу і репліках найтривіальніших речей. Чим сьогодні визначають авторитет дизайнера – комерційним успіхом спортивних шкарпеток з логотипом паризького Будинку чи кропітким перевиданням архівів великого кутюр'є? В сучасній моді перемогу отримує той, хто може займатися і тим і іншим. Резонанс колекцій Демня Гвасалія – красномовне тому підтвердження.
Текст: Анастасія Федорова
Фото: Alice Rosati
Стиль: Julie Pelipas
Асистент стиліста: Lucia Garate
Кастинг: Bert Martirosyan
Зачіски та макіяж: Giulio Panciera @Agent David Bocquet
Модель: Sveta Black @Silent Paris
Подяка за сприяння у зйомці – Eleven Cars Paris
Читайте также: