На модній сцені Парижа спалахують яскраві зірки – дизайнери з потужним голосом, великими амбіціями та міцною фан-базою.
Раз на декілька років в індустрії зʼявляється талант, про який раптом говорять усі. Так було, наприклад, у 2014-му з Демною, чиє імʼя на світанку хуліганського бренду Vetements ніхто не знав, – авторство атрибутували анонімному дизайнерському колективу. Через феноменальний успіх колекцій деконструйованих суконь і трофейних світшотів модний світ оперативно вчився вимовляти грузинське прізвище Гвасалія. Від нього потім відмовились – теперішній креативний директор Дому Balenciaga офіційно користується лише імʼям – як Мадонна, Принц та Бейонсе.
Сьогодні, без заперечень, статус вундеркінда та загального улюбленця Парижа – у 37-річного дизайнера з Нідерландів Дурана Лантінка. Перший показ він влаштував у пандемічному 2020-му – у форматі простого за задумом, але геніального за ефектом відео, знятого мініатюрними дронами. За чотири роки дизайнер наростив професійний м’яз (у показах Duran Lantink беруть участь головні топмоделі світу, зокрема в останньому – Наомі Кемпбелл) та викристалізував авторський почерк – у колекціях гіпертрофованих форм, роздутих обʼємів та екстремальних пропорцій.
На цьогорічному конкурсі LVMH Prize у вересні Лантінк взяв другу премію – спеціальний приз імені Карла Лагерфельда. Ним здебільшого відзначають дизайнерів, які вже мають підтримку індустрії. Наступне питання – як трансформувати чудовий концепт та потужний гудвіл у міцну та життєздатну бізнес-модель.
Земляк Лантінка, стиліст Імру Аша здіймає хвилі на редакційній ниві – він очолює відділ моди незалежного видання Dazed та нещодавно випустив барвистий фотоальбом про паперових монстрів. Один із найсамобутніших талантів нового покоління, 33-річний Аша обʼєднав сили з університетським товаришем Даніалем Айтугановим і в березні цього року представив дебютну колекцію власного бренду Zomer ("літо" з нідерландської). Життєрадісні та сповнені іронії речі (архітектурні сукні в синтетичний градієнт та мінімалістичного крою пальта зі святковими буфами з целофанової бахроми) вони показують в білосніжних галереях Токійського палацу. У фіналі кожного шоу замість авторів колекцій зʼявляються їхні майже двійники: в березні це була пара похилого віку, схожа на дизайнерський дует і так само вдягнена; у вересні – діти.
Власний фантазійний світ тихо, але методично будує італійський дизайнер Нікколо Паскуалетті, який також базується в Парижі. Його роботу я вперше побачив за запрошенням команди авторитетного паризького концепт-стору The Broken Arm декілька років тому. Баєри TBA надали власний офіс під шоурум дизайнера та присвятили йому тематичні вітрини під час Тижня моди.
Випускник Central Saint Martins та виходець з ательє Loewe (у колекціях дизайнера помітний артизанальний почерк) працює у змішаній техніці: складає фігурні жакети з важкої вовни, драпірує спідниці складних форм, виготовляє ювелірні прикраси й аксесуари з дерева. Паскуалетті вже двічі потрапляв на LVMH Prize: у 2022-му увійшов до лонглиста конкурсу, а цього року потрапив у фінал. У жовтні він представив перше повнометражне подіумне шоу. У Паскуалетті авторитетна фан-база: фонд Карли Соццані та баєри Dover Street Market. А головне – в нього є власне почуття ритму, яке дозволяє молодому бренду рухатися на правильній швидкості.
Перший приз LVMH Prize цьогоріч взяла шведка Еллен Ходакова Ларссон. Наслідуючи традицію апсайклінгу та редімейдів, дизайнерка шукає нове застосування звичним та тривіальним обʼєктам — використовує реліквії широкого вжитку й архівні знахідки: старі ділові костюми, шкіргалантерею, трикотаж і кухонне начиння. У новому виконанні ці речі-трансформери лишають одночасно сентиментальний та макабричний ефект – цікава рима з творчим доробком Демни. Головна амбасадорка бренду – австралійська актриса Кейт Бланшетт, зʼявлялась на публіці в топі з відкритими плечима та у брючному костюмі, декорованими… столовими ложками.
Свіжий погляд на прозаїчні речі пропонує дизайнерка Марі Адам-Лієнардт. За відсутності Дріса ван Нотена на сцені індустрія жваво обговорює можливість появи нового великого бельгійця. Чи бельгійки. Марі виросла в команді Демни в Balenciaga, тому також має смак до експериментів з базовими речами спірного провенансу: офісними блузами, спортивними світшотами та сексуальним мереживом. Показово, в перших рядах на поки що камерних показах дизайнерки можна побачити десант бельгійських та нідерландських журналістів. Професійний лайфгак: якщо хочете знати, на кого з молодих дизайнерів чекає велике майбутнє, треба стежити саме за ними. Цьогорічна поява Марі в шортлисті LVMH Prize ці шанси тільки збільшує.
Текст: Веня Брикалін