Назустріч зіркам: інтервʼю з українською дизайнеркою Світланою Бевзою

Зі Світланою Бевзою ми зустрічаємося в зумі наступного ранку після показу Bevza на Тижні моди в Нью-Йорку. Дизайнерка видається приємно втомленою, але щасливою. Я вітаю її з найкращою колекцією в карʼєрі: вʼязані туніки зі швами назовні, спідниці міді та супрематичні пальта з архітектурними комірами, скроєні з квадратів тканини. Показ відкривала американська топмодель Дрі Гемінґвей, з якою вони познайомились у Лос-Анджелесі наприкінці минулого року. Правнучка великого письменника закохалась у колекції української дизайнерки і погодилась на рідкісне подіумне камео.

Світлана Бевза

Шоу Bevza на початку лютого влаштували в Українському інституті Америки з буржуазною за планом нью-йоркського містобудування пропискою на розі П’ятої авеню та 79-ї Іст-стріт. У 1950-х п’ятиповерховий особняк у центрі Великого Яблука придбав емігрант Вільям (Володимир) Джус з метою облаштувати там осередок української культури. З вікон відкривається краєвид на Центральний парк та монументальну будівлю музею Метрополітен. "Бевзі дуже личить аптаун", — діловито каже Світлана. Я згадую прагматичних і завжди бездоганних мангеттенських ladies who lunch (заможних жінок без віку, для яких обід з подругами при повному параді є кульмінацією дня) — їм сукні Bevza припадуть до смаку.

Топ, плетений із бісеру, бра з атласного шовку, шкіряні мюлі, усе – Bevza

Як у багатьох людей, які побудували бренд навколо власної персони (та імені), в 41-річної Світлани є симпатична звичка говорити про себе в третій особі. Але розібратися доволі просто: коли вона каже "я" — мова про Бевзу-дизайнерку, дружину та матір двох дітей (старшому Маркові зараз 9 років, молодшій Анні — 6). Коли в третій особі — це про Бевзу-бренд, плід 18 років серйозної праці та міфотворення. "Ми пройшли довгий шлях: процесів стало більше, але працювати тепер легше, тому що я точно знаю, чого хочу. Я професійний гравець", — говорить вона.

Трикотажна сукня, Bevza

Мені хочеться пожартувати про повноліття, після якого доросла дитина готова вирушати у вільне плавання. Але Бевзі не до жартів — нікого і нікуди вона ще не відпускає. Попри солідний список магазинів (колекції Bevza можна придбати в паризькому Frankie Shop, лондонському Harvey Nichols та гонконзькому Lane Crawford) та заповітний слот в офіційному розкладі Нью-йоркського тижня моди, для Світлани, яка майже 20 років у бізнесі, велика гра тільки починається. Підкорення Америки — її поточна, але не фінальна ціль.

"Як Бевзу зустрічає Нью-Йорк?" — цікавлюсь я. — "Класно, — з помітним задоволенням каже дизайнерка. — За 13 сезонів, що ми влаштовуємо покази тут, публіка зрозуміла, що Bevza — це знак якості". Підтвердження того, що місто відкрило свої сталеві обійми назустріч таланту з України, — у першому ряду. Підтримати дизайнерку завітали баїнг-директорка Bergdorf Goodman Лінда Фарго, власниця Frankie Shop Гаель Древе і зірка рафінованого нью-йоркського світу Лорен Санто Домінго. Поруч із нею — її незмінний супутник, Трумен Капоте сьогодення, журналіст та улюбленець міжнародного джетсету Дерек Бласберг. Як то кажуть, вище тільки зірки.

Бавовняна сукня, Bevza

Киянка Світлана Бевза розпочала дизайнерську карʼєру в 24 роки. "Я росла в хорошій родині", — згадує вона, натякаючи, що ефемерна професія в модній індустрії батькам здавалася милою, але помилкою. Світлана зробила необхідний кульбіт – спершу отримала освіту в торговельно-економічному університеті (для більшості тих із нас, хто ріс в Україні в 1990-х та нульових, тернистий шлях в індустрію лежав якщо не через чорний хід, то десь здалека через слухове вікно). І далі — власна справа.

Бавовняний жакет, сукня з бавовни та шифону, шкіряні мюлі, усе – Bevza

Бевза швидко знайшла фірмовий почерк: монохромні, переважно біло-чорно-сірі колекції складних у виконанні, але простих в застосуванні речей, холодну довершеність яких вона зазвичай розбиває іронічними деталями, знайомими з дитинства або запозиченими в тривіальному українському побуті. Колись це були кахельні візерунки зі стін ванної кімнати та принт, що нагадував нашарування фарби на фасадах памʼятників доби конструктивізму. Головним ентузіастом, що прищепив дизайнерці любов до української спадщини, був дідусь Василь — Світлана згадує, як він у повсякденні носив вишиванки "ще тоді, коли цього не можна було робити". У 2016 році в столичному Музеї Івана Гончара дизайнерка представила невелику колекцію драпірованих суконь з масивною лінією плеча. На мій смак, це одна з найцікавіших робіт у Bevza — сміливий power dressing за модою 1980-х із принтами, як на квітчастих хустках з архівів музею.

Бавовняний топ, Bevza

Використання елементів культурного надбання оформилось у регулярну вправу й дало початок великому "українському циклу" дизайнерки. У 2021 році вона показала керамічні "трипільські" намиста та декоративні ґудзики у формі пташок, створені в співавторстві з креативною директоркою Надією Шаповал. На останньому шоу в Нью-Йорку представила комплекти з гіпертрофованої вʼязки, що нагадує оздоби-коси на домашньому хлібі, та двосторонні сукні-фартухи — тонкий політичний коментар про те, що Україна досі є найбільшим експортером пшениці та жита й годувальницею планети. "Мені дуже подобається створювати символи, зрозумілі без слів, — пояснює Бевза. – Коли публіка вгадує їхній зміст та ідею колекції без пресрелізу — це найвища похвала".

Сукня з віскози, Bevza

Колекцію поточного сезону, яку спеціально для цього числа в Нью-Йорку відзняв український фотограф Йенс Інгварссон, я побачив наживо минулої осені в Парижі. Дизайнерка представляла нову роботу журналістам і баєрам у парадних інтерʼєрах пʼятизіркового готелю неподалік від площі Конкорд. На рейлах — майки у велику сітку, ніби позичені в бойфренда, а насправді сплетені вручну з бісеру, топи та сукні зі стратегічними заломами на грудях. Яскравим акцентом стали сукні й водолазки в щільний фотопринт із зображенням квітучих чорнобривців. Світлана вперше побачила його в інстаграмі фотографа й модельного агента Юрка Калічака та запросила його сфотографувати квіти для колекції. А також додала брошки у вигляді тривимірної квітки, вкриті емаллю та позолотою. Чорнобривці Bevza мають міжнародний успіх. Так само як напівкоштовні чокери та сережки-шандельєри, зібрані з посріблених та позолочених колосків пшениці, з колекції 2019 року. Після лютого 2022-го вони стали одним із символів українського спротиву — їх активно носять представниці вітчизняного дипкорпусу. Торік, під враженням від новин про спалені українські поля та знищений росіянами врожай, дизайнерка представила версію цих прикрас, вкриту чорним катафорезним лаком.

Сукня з атласного шовку, Bevza

За роки знайомства зі Світланою в мене склалося стійке враження, що найбільше монохромні речі Bevza пасують саме їй. Під час нашої розмови питаю, наскільки колекції Bevza про саму Бевзу. "Це історія про мене та про жінок, яких я хочу бачити поруч, — красивих, розумних, цілісних. Коли займаєшся тим, у що віриш, до тебе приходить аудиторія, яка розуміє тебе, — каже вона. — Я відчуваю себе абсолютно щасливою в тому, що роблю".

У день показу Світлани Бевзи в Українському інституті я отримую з Нью-Йорка повідомлення від української приятельки, в недалекому минулому успішної топменеджерки в рекламі, а зараз альфа-матері трьох дітей, яка заправляє великим домогосподарством у серці Верхнього Мангеттена. "Була на шоу Bevza. Тепер я знаю, що носитиму наступної зими", — пише вона. Певний, Світлані такий відгук стане до вподоби.

Текст: Веня Брикалін

Фото: Jens Ingvarsson
Стиль: Akari Endo-Gaut
Зачіски: Tsuki @Streeters
Макіяж: Kuma @Streeters
Асистент фотографа: Dmytro Levdanski
Асистентка стилістки: Sydney Arnold
Кастинг: Neill Seeto @IMA Casting
Модель: Merel Roggeveen @Next Models

Популярне на VOGUE