Український сталий бренд TG Botanical створює "живий" одяг з рослин, за яким — майбутнє.
Портрет: Yukka Podolska
Текст: Веня Брикалін
"Ми працюємо на всі сто — якщо не більше: за нашими бажаннями та потребами, — каже Тетяна Чумак, засновниця та креативна директорка українського сталого бренду TG Botanical. — Останній рік команда продовжувала працювати в повному складі — для мене це було дуже важливо".
Попри надзвичайні обставини торік вранці 24 лютого працівники TG Botanical все ще збирались виходити на роботу. Картина швидко та драматично змінилась — частина команди поспішно виїхала з Києва, дехто потрапив в окупацію під Броварами, у Макарові та Бучі. "Слава Богу, усі живі!" — Чумак свідомо опускає деталі, відмотуючи хронометраж в нашій розмові на кінець квітня, коли країна скинула перший морок війни і виробництва почали поступово повертатися до життя.
Каталізатором повернення у велику гру став відбір до програми Тижня моди в Копенгагені на серпень. За заявою керівниці Тижня Сесіль Торсмарк, в цьому році оргкомітет розробив і прийняв нову систему оцінювання учасників, що включає 18 критеріїв для атестації. В команді підтверджують: діяльність TG Botanical відповідає всім.
Молодий бренд з України звернув увагу міжнародної преси, баєрів та інфлюенсерів з екоповісткою. "Це дуже надихає, — підтверджує Чумак, — навіть коли немає сил, але є суспільний запит". За розвитком проєкту, який почався у 2021 році з невеликої колекції артизанальних лляних суконь і майже піжамних комплектів, цікаво спостерігати з кількох причин. По-перше, зміст: Чумак вивчає, як організувати повний цикл виробництва одягу з рослин — кропиви та конопель. По-друге — форма: мікротопи, вкорочені кардигани на грайливих зав’язках та спідниці максі нагадують найкращі зразки ностальгійної моди Y2K і є виразним підтвердженням того, що продукт сталої моди не має нагадувати мішок з-під картоплі. TG Botanical вправно знайшли нішу десь між нормкором героїнь серіалів "Друзі" і "Беверлі-Гіллс, 90210" та сексуальним косплеєм юної Крістіни Агілери, як полюбляють висхідні зірки тіктоку.
Як зробити сталу моду сексуальною? Саме таку проблему вирішують ті, хто цією модою займається. В індустрії, яка опікується питаннями статусу та часто – техніками спокуси, розмови про сертифікацію виробництва та вуглецевий слід бренду навряд чи можуть викликати ентузіазм у клієнтів. Завдання популяризації сталих брендів лежить на самих брендах: їм потрібно винайти мову, щоб говорити про свої надбання захопливо.
Тетяна Чумак — з великої сім’ї аграріїв. Родинний бізнес — вирощування пшениці, жита та соняшника. "Все те, чим пишається Україна", — резюмує вона. Саме тому наше спілкування про сталу моду швидко приймає дуже конкретні та зрозумілі контури: ми обговорюємо природні обмеження щодо вирощування конопель та чим домашні рецепти рослинних барвників відрізняються від промислових.
У серпні минулого року TG Botanical вдруге провели презентацію на Тижні моди в Копенгагені. Далі — нова висота та нове амбітне завдання: конкурс Zalando. Німецький онлайн-ритейлер одягу курує програму підтримки молодих сталих брендів — кожен сезон журі конкурсу обирає трьох фіналістів у змаганні за головний приз. В січні цього року у шоу, що пройшло в будівлі ремонтного залізничного депо, разом із TG Botanical брали участь шведська дизайнерка Селам Фессахає та данський бренд STAMM, який і отримав головну нагороду.
Чумак розподіляє час між Іспанією, куди виїхала з сім’єю торік у березні, та Україною, де знаходяться студія та виробничі потужності бренду. Найскладніше в цих умовах — організувати робочий процес на відстані. А ще — інспіруватися. "В Україні люди готові працювати цілодобово, — каже Тетяна, — бо в такий спосіб вони відволікаються від реальності". Складно відчути, що саме створювати і як це презентувати: "Зараз важко навіть бачити красу, а наше завдання — створювати її".
Сьогодні матеріали для колекцій (з конопель, кропиви та льону), зокрема рослинне "хутро", створюються на сторонніх виробництвах, які мають належні сталі сертифікати. Проте в планах Чумак — запуск власної експериментальної лабораторії, в якій можна буде вирощувати сировину, виготовляти пряжу та ткати екологічні рослинні тканини. Через велику війну в Україні плани було поставлено на паузу — аграрний бізнес сім’ї Чумак постраждав від обстрілів та мінування, частина посівних площ було знищено, майже 50% запасів врожаю – спалено.
Попри це робота продовжується. В TG Botanical є людина, яка вивчає та реанімує старовинні рецепти переробки рослинної сировини у тканини. Одна з ідей в розробці — крам з ялинкових гілок. А поки експериментують з техніками ручного фарбування тканин: у цибулинні, куркумі та буряку. "Ідеальна формула, до якої ми прагнемо, — вирощувати власну сировину, виробляти тканини, а з них створювати гарний практичний одяг".
"Бренд народився через задоволення, а не з бажання заповнити цим одягом весь світ, — підсумовує Чумак. — Ми хочемо довести, що стала мода має право на повноцінне життя".
Фото: Yan Wasiuchnik
Стиль: Marta Zaczyńska
Зачіски: Daniel Gryszke @D’Vision
Макіяж: Anna Kobalczyk
Ранер: Antek Siedlecki
Ретуш: Magda Daszkowska @Hue.retouch
Асистент фотографа: Mikołaj Chocieszyński
Асистентка стиліста: Monika Tomczak
Кастинг і продакшен: Ernest Rudzki
Модель: Kristy Ponomar @AS Management