Sustainability — один з найважливіших напрямів у сучасній модній індустрії, до якого в тому чи іншому ключі долучається дедалі більше брендів. Цього року до нього доєдналася й дизайнерка Олена Беттяр, запустивши на початку 2020-го бренд IMAGINE. Vogue.ua дізнався в неї всі подробиці.
У модній індустрії я 10 років. З українських брендів завжди носила тільки Віту Кін, коли її фірмових вишиванок ще навіть не було в розробленні. Саме тоді в мене виникло бажання робити в Україні одяг, який хотілося б носити самій. Я не думала про будь-яку стратегію й не малювала портрет ідеальної клієнтки, а робила те, що подобалося.
Профільної дизайнерської освіти я не маю, але з дитинства звикла бути в оточенні гарних речей, тому розуміння, що таке добре, а що не дуже, почало складатися вже тоді. Плюс мій тато був затятим модником і нерідко купував мені якісні європейські речі, які я ще й перешивала. Нещодавно навіть знайшла дитяче фото, де на мені піджак на два розміри більший у парі з вузькими штанами, яким я зробила вертикальні розрізи. Якщо зараз подивитися на колекції мого основного бренду A.M.G., то подібний стиль і пропорції простежуються в них дуже чітко.
Я люблю сексуальність і маскулінність, мені подобається балансувати між ними й на цьому ґрунтується як мій особистий стиль, так і естетика A.M.G. Якщо цю рівновагу порушено, то я відразу відчуваю, що річ не моя і вдягнути її не зможу. Наприклад, я маю в гардеробі сукню David Koma, яку вподобала під час показу, і відразу замовила на Moda Operandi, але в реальному житті мені хочеться її переробити під себе. І так у всьому.
Я ніколи не гналася за славою, а бренд A.M.G. розвився дуже розмірено й поступово. Спочатку з’явився дитячий бренд, водночас я почала шити для подруг, яким подобався мій особистий стиль і вони хотіли щось подібне для себе. Такий підхід дав змогу сформувати дуже приязні відносини між брендом і клієнтами. Я щаслива, що до нас здебільшого приходять не за конкретною річчю, а за образом, настроєм і відчуттями, які дарує наш одяг.
IMAGINE почався з пошуку чогось нового, оскільки мені стало нудно в тих межах, де ми були. Я проти того, щоб бренд щосезону змінював обличчя. На моє тверде переконання тоді втрачається стрижень і розмивається ядро марки. Водночас я завжди негативно ставилася до низькоякісних тканин, які зараз всюди і стали основою всієї системи fast-fashion. Мені ж хотілося показати, що одяг може бути модним і через багато років, його необов’язково змінювати щодва місяці. Так мене осяйнула ідея запустити sustainable-бренд, який відповідатиме духові часу й не шкодитиме планеті.
Майбутнє індустрії для мене полягає у виборі правильних матеріалів — екологічних або, навпаки, технологічних. Так сталося, що основою IMAGINE стали другі. Я якось потрапила на виставку Мирослави Думи, де були представлені найкращі зразки з усього світу. Після спілкування з фахівцями в цій сфері я так занурилася в процес, що заходилася активно працювати в цьому напрямі й знайшла постачальників у Японії, які пішли вперед на багато років. Вони опікуються ресайклом тканин з перероблених матеріалів і в такий спосіб допомагають планеті, але водночас їхня якість анітрохи не гірша за натуральний шовк, креп або вовну. Наприклад, трикотаж вони роблять з океанічного пластику, а штучну шкіру — із залишків ананасної кори. Є навіть тканини, які згодом розкладаються. Водночас у них все сертифіковано. Використовують вони й натуральні тканини, зокрема бавовняні, і органічне фарбування, наприклад, за допомогою чорнила каракатиці. З цими тканинами ми теж працюємо.
Я щаслива, що маю змогу працювати з тканинами, які не шкодять нашій планеті. Мені дуже хочеться вирватися з цього ритму модної індустрії, спрямованого на дедалі більше споживання.
Я шукаю натхнення в природі, адже вона наше головне джерело енергії. Ми маємо з повагою до неї ставитися й щоразу думати, починаючи щось робити, а чи не завдамо ми їй шкоди. Мені дуже хочеться донести всім українцям, що майбутнє саме за усвідомленим споживанням. Це впливає на все, зокрема й на якість нашого життя. Мені сумно, що люди досі купують хутро й шкіру, щоб підкреслити свій статус, хоча за ці ж гроші можуть вибрати щось інноваційніше.
Я сама живу з повагою до природи, не їм вже 20 років м’яса, сортую сміття й роблю все, щоб мій побутовий слід для природи був мінімальним. IMAGINE є логічним продовженням моєї особистої філософії.
Естетика IMAGINE — це глибоке розуміння жінкою її я і її его. Ми пропагуємо, що краса жінки — це не тільки секс, але й романтизм, чуттєвість і чутливість, духовний розвиток себе. Скромність — її окраса, але водночас це скромність з характером. У ДНК бренду лежать поняття індивідуальності й безпеки, адже наша клієнтка впевнена в якості кожної речі. Ми готові відповісти за кожен стібок і ниточку, яку використовує бренд. Наприклад, я не могла знайти потрібної фурнітури, і тепер ми робимо її самі з авіаційного алюмінію.
Першу колекцію ми показали в березні в Парижі, коли коронавірус вже набирав обертів і в місто не приїхало близько 70% баєрів. Але ми все одно задоволені результатом. Величезну підтримку нам надали Юлія Паскаль і Олена Нагірна, засновниці sustainable-шоуруму SIS, з яким ми й поїхали до Парижа.
Цю колекцію я створювала з думками про лінії жіночого тіла і його природну грацію. Сьогодні жінки не ризикують демонструвати свою чуттєвість і сексуальність, боячись критики й ворожості. Мені ж хотілося показати, що почуватися спокусливою — це не означає бути доступною. Кожна жінка має право почуватися сексуальною тоді, коли цього хочеться саме їй. Головна річ у колекції для мене — це костюм-трійка, адже тільки жінка вирішує, буде вона сьогодні в ньому суворою чи розкриє свою нову грань.
Ми робитимемо дві колекції на рік і вони будуть досить невеликими, адже принцип "менше означає більше" для нас понад усе. В Україні нас можна купити в ЦУМі, де ми активно продаємося.
Моя база — це піджак, а улюблене поєднання — піджак із шовковою сукнею. Цей простий набір здатний мене виручити в будь-якій ситуації. До того ж улюблені піджаки й фасони суконь я дублюю в різних кольорах і матеріалах, що дає змогу не зраджувати себе, але водночас почуватися свіжо. Повторюся, що міняти образ щодня неможливо, а в такий спосіб легко підбирати одяг і під різну погоду, і під різний настрій. Спробуйте.
Фото: Юрій Яцкулич
Текст: Віолетта Федорова