Парфумер: Паоло Теренці – про те, як вибирати духи, і як пахне майбутнє
Promotion
До Києва приїхав Паоло Теренці, парфумер в третьому поколінні, засновник сімейної марки нішевої парфумерії. Він зустрівся з Оленою Пономаренко і розповів, як цифрова епоха впливає на сучасну парфумерну індустрію, як вибирати духи, і в чому різниця між арт-парфумерією та "нішею".
Ми зустрічаємося з Паоло в новому парфумерному бутіку BROCARD Niche Bar в БЦ "Леонардо" – камерному просторі, де зібрані бренди нішевої парфумерії. Живі квіти, лаконічний дизайн, бетонні столи – ідеальне тло для красивих флаконів та розкішних ароматів. У маестро артистично завиті вуса, на ньому франтівський капелюх, запонки і краватка з принтом з червоними губами. Він щойно створив аромат прямо на очах у публіки – і тепер п'є еспресо, щоб трохи розслабитися, – це дуже по-італійськи.
Річ у тім, що я взагалі не вірю в нішу, як таку. Відмінність між нішевою і комерційною парфумерією зникає. Великі концерни купують маленькі бренди – і застосовують колишню модель. Але в чому я точно впевнений, так це в арт-парфумерії. Люди хочуть бути унікальними, хочуть відрізнятися.
Коли у парфумів є творець, вони набувають життя. У них є алхімія, вони унікальні. Щоб носити такий аромат, треба мати певний характер. Носити його непросто, – будеш занадто вибиватися з натовпу. Але покупці з характером завжди шукають щось отаке.
Раніше вважалося, що ніша – це обмежена дистрибуція, певне число магазинів, де продається бренд, позамежна складність композицій. Але правда в тому, що кількість бутіків, де можна знайти марку, не робить її нішевою. Так само, як і їх локація. Мої корнери розташовані в найкрасивіших куточках світу, – але я легко відмовляюся від співпраці з тими просторами, де парфумерію не люблять і не цінують. Слава богу, мені не потрібно тішити самолюбство. Місце продажу має бути таке, щоб ти прикипів до нього серцем.
Якби треба було вибрати всього три слова, щоб описати мій бренд, я б вибрав такі: артистичний, рукодільний, чарівний. У нас і справді справжня пристрасть до створення ароматів. Все робимо вручну. При чому тут чари? – Кожного разу, торкаючись аромату, можна переміщатися в часі і просторі, здійснювати ольфакторні подорожі. Закрий очі – і мрій.
Якщо говорити про те, чи впливає на парфумерний почерк національність "носа", не вагаючись скажу: "Так". Італійське коріння в парфумерії – це радість, свято, щастя.
Я живу в місті, де народився – в крихітному містечку Каттоліка, неподалік від Ріміні. Не можу жити без моря. Моє місце сили – Середземномор'я. Можу залишатися там годинами і місяцями: з сім'єю, дітьми, друзями. Сидіти і дивитись на море, або плавати. Так я перезаряджаю свої батарейки. Тут я виріс і хочу ростити своїх дітей. Тут спокійно, затишно, камерно, можна блукати, кататися на велосипеді, сидіти на пляжі.
Взагалі, я щаслива людина, і мені в житті пощастило, але не все діставалося легко. Довелося і поборотися. Але я художник. Вмію і люблю читати людей. Миттєво розумію, хто переді мною, – і перекладаю це на парфумерну мову.
Знаєте, я ж колись був музикантом. Працював з найбільшими талантами. Але раптово з’явилось розуміння, що я досяг усіх висот в професії. Але цього було мало, щоб стати музикантом того рівня, про який я завжди мріяв. І я залишив музичну кар'єру. Тепер я створюю аромати.
Я ріс з ароматами. Мій дід теж був парфумером, і у нас з ним була нескінченна гра: він постійно знайомив мене з ароматами під час прогулянок лісом, будинком, в саду. Він давав нам з сестрою понюхати різні речовини, а ми повинні були вгадати, що це.
Якщо мої діти захочуть бути парфумерами – прекрасно, але якщо ні – що ж, я не засмучусь. Аби вони були щасливі. Я просто намагаюся передати їм той прекрасний дар, що дістався мені від батька і діда, – знання. Із задоволенням займаюся з дітьми в лабораторії, вчу їх носити аромати, розбиратися в них, відчувати різницю між поганими і хорошими духами.
Мій перший ольфакторний спогад – це жасмин грандіфлора. У родинному будинку, де ми жили всі разом, з дідусем, бабусею, батьками, – величезною італійської сім'єю, – був розкішний рожевий сад, де ріс ще жасмин. Зазвичай він зацвітає раніше, ніж троянда, – і коли його аромат розносився у повітрі, це означало прихід весни. Його аромат назавжди закарбувався в пам'яті.
І це настільки сильне і особисте враження для мене, що, знаєте, я іноді не можу працювати з жасмином. Він миттєво переносить мене в певний стан – і все, я вже не можу створити нічого нового, – я і так в раю.
Тренди, звичайно, існують. Всі постійно говорять то про туберозу, то про троянди. Наступного року буде бум на зелені ноти: фужери, листя, фіги, мохи. Але я не вірю в тренди, як в основу для творчості. Просто роблю те, в що вірю.
Ноти для мене не мають такого значення, як складники, інгредієнти. Ну ось візьмемо, наприклад, пачулі. Їх існує принаймні 45 видів плюс синтетичні молекули. Але мені потрібні певні конкретні пачулі, з тим настроєм і підтоном, якого вимагає композиція. І я виберу їх.
Інгредієнтів, які були б важливіші за інші, не існує. Але, зрозуміло, у мене є свої улюбленці – я люблю пачулі, сандал, інжир і амбру, а деревно-амбровий акорд – мій ольфакторний підпис.
Звичайно, діджитал-ера впливає на парфумерний світ. Люди все більше купують онлайн. Парфумерні бутіки поступово перетворюються в ольфакторні музеї. Тут можна отримувати досвід, створювати настрій, взаємодіяти один з одним. Одночасно, соцмережі допомагають передавати новий досвід і враження, де б ви не були. Це круто.
Цього тижня моя сестра поїхала на кінофестиваль в Італії, щоб оформити червону доріжку – декорувати її духами. Я і сам в минулому ароматизував простори для своїх заможних клієнтів. Це змінює сприйняття. І картина або скульптура в хмарі парфумів може сприйматися зовсім по-іншому.
Я вірю, що зовсім скоро духи будуть розпорошуватися всюди, через особливі системи. Нюх – це ж величезна частина життя. Просто неймовірно, що до сих пір ми не можемо постійно насолоджуватися усіма емоціями, який він дарує, на кожному кроці.
У молодості я був чутливим до критики, до зворотного зв'язку. Чим старшим я стаю, тим більше мені все-одно. Хто ці критики, щоб судити мою творчість? Люди можуть опиратися на думку сторонніх, тільки якщо у них немає власного носа, щоб скласти свою.
Перш за все, не потрібно орієнтуватися на бренд або рекламу. Треба вибирати носом. І за хвилину це зробити не вдасться. Я завжди трошки співчуваю тим, хто в поспіху купує аромат. Духам потрібен час. Вибір аромату – процес особистий. Він повинен стати частиною тебе. І добре, якщо ти при цьому знайомий з історією флакона. Знаєш, яка праця за ним стоїть.
Аромати можуть відповідати настрою, а можуть сперечатися з ним. І це теж важливо.
Також важливо послухати аромат в різний час дня, в різних стадіях розкриття. Розпорошіть його на тканину або на шкіру – і залиште на годину-дві. Якщо і тоді він вам подобається, беріть. І не треба орієнтуватися на сторонніх. Духи призначені тільки для вас.
Довідка Vogue
Паоло Теренці спільно зі своєю сестрою заснував марку арт-парфумерії Tiziana Terenzi. Разом вони створюють аромати з італійським ДНК – чуттєві, веселі, зрозумілі.
Теренці – парфумери в третьому поколінні. Їхні предки створювали аромати для Gucci, Salvatore Ferragamo, Acqua di Parma.
Аромати і парфумовані свічки Tiziana Terenzi можна купити в концептуальному бутіку BROCARD Niche Bar в БЦ "Леонардо" (Київ). Відчуйте синергію і пишність простору в представлених в ньому парфумерних шедеврах.