12 листопада у нью-йоркському Музеї Вітні відкрилася ретроспектива Енді Воргола. Найцікавіше в ній те, що на виставці показують ранні роботи Воргола: вони зроблені на початку 1950-х, коли художник ще не був відомим і підробляв малюванням для глянцевих журналів.
Весь світ знає, що Енді Воргол був великим і дуже популярним: всі пам'ятають його роботу "Банку супу Кемпбелл", яку у свій чай продали за 20 мільйонів доларів; його різнокольорові поп-артівські портрети Мерилін Монро та Елвіса Преслі. Але що робив Воргол, поки не став знаменитим? Відповідь на це питання, в тому числі, дає виставка "Філософія Енді Воргола: від А до Б і назад", названа на честь автобіографічної книги художника. 12 листопада вона відкрилася в музеї Вітні і стала однією з головних арт-подій цього року. Чехословацький Vogue вже присвятив цій виставці і Уорголу грудневий номер. Чому вона така важлива? Все просто – це найбільша за 30 років ретроспектива короля поп-арту.
Виставка зайняла два поверхи Музею Вітні – до неї увійшли 350 робіт з музейних та приватних колекцій. Головний спонсор – бренд Calvin Klein. Ще 2016 року, коли Раф Сімонс тільки став креативним директором марки, він уклав договір з фондом Енді Воргола – і на три роки отримав необмежений доступ до архівів художника. Влітку цього року фотографії авторства Уоргола з'явилися на колекції білизни Calvin Klein Underwear. Крім цього, будинок став спонсором реставрації 102 полотен художника, а тепер підтримав ретроспективу в Музеї Вітні.
"Воргол дуже сучасний. Якби він жив у епоху сефлі, то почувався б відмінно" – розповідає куратор виставки і друг художника, Донна де Сальва. Воргол був дуже талановитою людиною, але, при цьому, не боявся роботи – більше того, завжди говорив, що він художник комерційний і завжди ним був. 1949 року йому було всього 21 рік: виходець із сім'ї емігрантів зі Словаччини, він переїхав в Нью-Йорк і занурився в роботу. Досить швидко Воргол, графічний дизайнер за освітою, став одним з найпопулярніших на Медісон-авеню ілюстраторів. Він був штатним ілюстратором в Vogue і малював рекламні кампанії для брендів – наприклад, довго співпрацював з великою взуттєвою кампанією I. Miller & Sons, допомагаючи їй вийти на більш молоду, сучасну аудиторію.
Виставка розділена на 20 секцій і охоплює все, чим займався Воргол: ілюстрації та поп-арт, шовкографію і друк на сріблі, кіно, фотографію і тиражне мистецтво. "Він був неймовірно плідним", – зауважує куратор. – Але в деяких навіть пізніх його роботах відчувається втома від того, що йому доводилося робити портрети багатих людей заради заробітку". Художник був частиною нью-йоркського світського суспільства, близьким другом Лайзи Мінеллі, Елізабет Тейлор, Міка Джаггера, Трумена Капоте. Але, за словами куратора Донни де Сальва, він був "учасником-спостерігачем: камера була, з одного боку, способом відійти і подивитися на процес з боку, а, з іншого боку, увійти в цю кампанію легко і природно".
Виставка працюватиме в Музеї Вітні до 31 березня 2019 року.