У нововідкритому музеї побувала Наталя Гузенко, автор блогу amuse-a-muse.com
Гаряче бажання потрапити на відкриття Музею Іва Сен-Лорана змусило фешн-публіку постояти в довгій черзі, але сам візит не на всіх справив однаково сильне враження. Можливо, в цьому різниця між майстрами і творцями. Останніх значно менше.
Смокінг, жакет-сафарі, тренч, комбінезон ... Для першого залу інавгураційної виставки куратори вибрали найбільш знакові твори Сен-Лорана, який вирішив змінити правила гри на Олімпі французького кутюру. "Ів Матьє Сен-Лоран – хлопець, в якому є іскра", – сором'язливо сказав про себе юний кутюр'є в 1957-му році в своєму першому інтерв'ю після показу своєї першої колекції для Будинку Dior. Пройде всього п'ять років – і з іскри займеться полум'я. Преса назве першу колекцію Ів, створену ним для власного Будинку Yves Saint Laurent, "найкращим, що траплялося з модою після Шанель". Вільні силуети "весни-літа 1962" увійдуть в історію, а деякі з них навіть "вийдуть на вулиці", як і мріяв кутюр'є. Без бушлата і тренча, показаних тоді на подіумі, сьогодні складно уявити гардероби француженок, настільки прославлені в усьому світі. У Музеї цю колекцію можна вивчити детально – ескізам кутюр'є в першому залі "надана" ціла стіна.
"Якщо Шанель дала жінкам свободу, то ти подарував їм силу і владу, – говорив про Сен-Лорана його партнер П'єр Берже. – Ти чудово розумів, що влада належала чоловікам. Одягнувши жінок у вбрання з "чоловічого плеча", ти передав цю владу їм. В твоїх нарядах не було і натяку на андрогінність. У них жінки, навпаки, бентежили чоловіків своїм еротизмом".
Вступивши на територію соціальної функції моди, Сен-Лоран залишався на ній до останнього дефіле у 2002 році. "Твої колекції створили стиль епохи", – писав П'єр Берже у "Листах до Іва". – Ти захоплювався модою, але ніколи не дотримувався її, залишаючись вірним своєму стилю. Ти мав рацію, тому що сьогодні твій стиль можна зустріти всюди".
У Музеї про це особливе бачення Сен-Лорана багато розкажуть вбрання і аксесуари, але ще більше ви дізнаєтеся від співробітників Будинку. Куратори пропонують відвідувачам подивитися відео, в яких партнери і колеги Іва розповідають про різні етапи роботи над колекціями. Кутюр'є, який ненавидів усе буржуазне, кидав виклик добропорядним засадам суспільства: то вибираючи для своїх дефіле темношкірих моделей, то пропонуючи носити прозорі блузи, що оголюють груди. Сен-Лоран "перетворював" роботи художників на сукні та жакети, змішував в колекціях, присвячених Африці, Індії, Китаю, Росії, неймовірно яскраві відтінки, доповнював свої творіння зухвалою біжутерією.
У 1966-му Ів назавжди змінив хід історії моди, представив лінію прет-а-порте Saint Laurent Rive Gauche. У 1971-му шокував публіку своїм оголеним портретом, знятим для реклами аромату Pour Homme, та викликав гучний скандал колекцією, натхненної модою воєнних років. А в 1977-му змусив обурюватися "праведників" навіть через назву Opium, обрану для нових парфумів. Лише після того, як ви поринете в атмосферу прекрасного бунту Сен-Лорана, вирушайте до його кабінету на другому поверсі Музею. Там все побачене раніше жваво постане перед вами: ось кутюр'є розглядає зразки вишивки, тут команда ательє представляє йому прототипи, а там Лулу де ля Фалез допомагає задрапувати улюблену модель в тканину. "Все, що ти придумав, стало реальністю. Талант художника – змусити інших побачити світ по-іншому, – був переконаний П'єр Берже. – Мода – не мистецтво, але створювати її можуть тільки художники. Ти ним був".
Читайте також:
Украшения и табу: новый проект ювелира Бетони Вернон
Сумка як мистецтво: нова колекція Louis Vuitton і Джеффа Кунса