Нове місце: що потрібно знати про мистецький простір Set

ART
27 травня 2019

24 травня в Києві відкрили арт-простір Set. На відкритті побувала команда vogue.ua.

Нова галерея розміщена на Ярославовому Валу, просто навпроти Будинку актора. Місце дуже фотогенічне: помпезний особняк збудував 1910 року майстер неоренесансу Мартін Клуг, а вхід у будівлю прикрашають каріатиди. На відкритті гості обговорювали, чому ніде немає опису виставки та табличок із зазначенням імен художників. Все є – але не там, де ми звикли бачити: і текст-опис самої галереї, і концепція виставки винесені на вікно з зовнішнього боку. Хороший кураторський хід: опис читають люди, що поспішають на метро, але не відвідувачі галереї – хіба що дуже уважні.

Координатор Марія Вторушина каже, що Set – незалежний мистецький простір європейського зразка. Незалежний від кого?

"Перш за все, від політичної та комерційної кон'юнктури, – каже Марія Вторушина. – Ми не залежимо від політичного вектора в Україні, який часто змінюється, розвертається на 180 градусів. Set співпрацює з міжнародними дипломатичними інституціями: посольствами, культурними інститутами. Простір підтримує група київських меценатів, яку ми плануємо розширювати. Тому у нас немає необхідності підлаштовуватися під вимоги арт-ринку, і під смаківщину, щоб триматися на плаву. У той же час, координатори можуть подаватися на грантові програми, незалежно від бажання меценатів підтримати той чи інший проект. Ну і, нарешті, ми не залежимо від "базарної демократії". Для нас цінніша комунікація з вдумливим глядачем, який готовий витратити час, і зробити зусилля, щоб осмислити досвід, отриманий від спілкування з твором мистецтва, ніж популярність "серед всіх". Так, Set відкритий для всіх, але ми не полюватимемо за лайками".

Марія Вторушина

Set відкрили виставкою швейцарської художниці Маріанни Голленштайн "Стан Людини" (Human Condition). У Києві Маріанну знають: її тексти з проекту Letters in Between стали принтом для колекції Finch весна-літо 2019, яку дизайнери Максим Голуб і Катерина Бякова показали в Києві, Парижі та німецькому Ульмі, де живе Маріанна.

Одна з ключових тем, з якими працює Маріанна, – Голокост. На відкритті виставки, в щільному оточенні натовпу глядачів, вона виконала зворушливий перформанс. У ньому художниця реагує на переписку німецько-американського філософа єврейського походження Ханни Арендт з її чоловіком Генріхом Блюхером, психологом і філософом Карлом Ясперсом і філософом Гершомом Шолемом. Тінню за цими посланнями проявляється обличчя вчителя і коханця Арендт, філософа Мартіна Гайдеггера. Це історія кохання, яка стала неможливою через ідеологічний конфлікт:
Гайдеггер прийняв нацизм і пропагував його у своїх творах. Листи Ханни Арендт вперше переклали на українську мову спеціально для цього проекту. На відкритті тексти прочитала співачка Настя Шевченко (відома під псевдонімом Стасик), а Маріанна Голленштайн вивела на своїх полотнах у "прямому ефірі".

Художниця Маріанна Голленштайн
Настя Шевченко

Ця виставка – не зовсім те, що звикли бачити в київських галереях, зауважив на відкритті координатор Костянтин Дорошенко. "Незвичний підхід до експозиції, де в респектабельному просторі, не в сквоті, не в гаражі, а на території "білого куба" твори виставляють максимально просто, без всякого пієтизму. Полотна прибиті цвяхами до стін, об'єкти ніби увірвалися з вулиці разом з камінням, що слугує їм замість подіумів, видно кріплення листків, що звисають зі стелі, а як матеріали для скульптури використаний ненависний усіма целофан".

Тим емоційніше сприймаються об'єкти Маріанни, розвішані в залах: по суті, це папір, розписаний текстом-орнаментом за мотивами листування Ханни Арендт. Текст невпізнанний – він схожий чи то на кардіограму, то чи на записки лікаря.

"Це художній жест, робота в дусі механічного листа, який трапляється, як прояв сомнабулічних станів у людей, які пишуть незрозумілі карлючки у трансі або під гіпнозом", – говорить Костянтин Дорошенко. – Але Маріанна усвідомлено використовує цю практику, передає написанням своїх рядків емоції, які викликає в ній звучання текстів Ханни Арендт. Письмовий орнамент, вироблений Голленштайн, залишається незмінним, але його ритм, нюанси змінюються залежно від того, яка звучить музика, що відбувається навколо. Тут мистецтво Голленштайн вторить роботам знаменитого Сая Твомблі, який карлючками-письменами передавав на полотнах своє бачення тих чи інших ідей. І змушує задуматися, що у кожного з нас – своя знакова система, а лист тісно переплетений зі способом життя, темпераментом, фізичним станом у той чи інший момент".

Виставка Маріанни Голленштайн працюватиме до 10 липня. У Set будуть лекції, перформанси, вечірки і відкриті зустрічі з художниками. У галереї вже працює кав'ярня, з'явиться бар і бібліотека. Серед найближчих проектів – резиденція для художників, а також німецько-український проект "Prisoner's Cinema", присвячений новим медіа.

Фото: Марія Павлюк

Популярне на VOGUE