Дизайнери Саймон і Ніколай Хааси – зірковий дует Haas Brothers – співпрацюють з Versace, Louis Vuitton і створюють cексуальні об'єкти.
Фото: Joe Kramm
У Саймона і Ніколая Хаасів було дуже щасливе дитинство. Їхні батьки, скульптор Бертольд Хаас і акторка Емілі Трейсі, познайомилися в 1970-х у Берліні, коли брали участь у перформансі знаменитого художника-постмодерніста Йозефа Бойса. Пара швидко виїхала з комуністичної Німеччини в Штати, на західне узбережжя, де в Каліфорнії 1984 року і народилися близнюки Нікі і Саймон. Їхній батько робив скульптури і малював політичні комікси для газет LA Weekly і LA Times, а мама знімалася на телебаченні і писала сценарії для ситкомів.
Коли близнюки навчалися в школі, сім'я переїхала до Техасу. "Ми були дикими дітьми, а наша кімната в будинку в Остіні була печерою Аладдіна! – із задоволенням згадує 35-річний Ніколай. – Батько намалював на стелі сяйні зірки і зробив камін з мармуру. Мама любила майструвати всілякі скульптури з черепашок. Все в нашому домі було зроблено руками батьків".
Нікі та Саймон виросли в оточенні голлівудських зірок. 1985 року їхня матір Емілі, а також старший брат Лукас, якому на той момент було 9 років, зіграли епізодичні ролі в романтичному трилері "Свідок" – і сім'я заприятелювала з Гаррісоном Фордом, а 1994 року на зйомках стрічки "Подарунок" – з Лорою Дерн. До речі, кілька років тому Лора написала вступ до великої монографії про Haas Brothers, яка вийшла у видавництві Damiani.
На запитання про те, чи пам'ятає Нікі перший предмет, який вони з братом зробили своїми руками, дизайнер не може відповісти: "Ми провели дитинство в майстерні батька і постійно щось придумували". Сьогодні в Техасі легко знайти творіння Бертольда Хааса: він любив працювати з каменем і в 1990-х робив барельєфи для будинків в Остіні, каміни і фонтани. У спогадах, опублікованих на сайті Haas Brothers, Бертольд пише: "Щоб сини не заважали мені, я садив їх у кут і вручав олівці, папір і глину". У 13 років брати зробили серію мультяшних ляльок, назвали їх honey munchers – і виставили на продаж у місцевому магазині. Заробили 200 доларів.
Так брати набралися досвіду в батьковій майстерні (паралельно Нікі грав у гурті RRIICCEE, а Саймон малював і займався танцями) і 2010 року перебралися до Лос-Анджелеса, де відкрили власну студію Haas Brothers. Зараз, до речі, в ній працює і Бертольд Хаас. Нікі називає її "фабрикою в мініатюрі": крім братів, тут працюють ще сім дизайнерів і три менеджери, які відповідають за комунікацію з клієнтами. Ніколай зізнається, що вони перебувають у студії "чотири дні на тиждень фізично і 24/7 – за комп'ютерами". У Haas Brothers є велика дошка, на якій брати крейдою малюють ескізи майбутніх творінь. Сторонньому може здатися, що це начерки до мультфільмів – пузаті чарівні монстри, тварини на тонких ніжках ... Але ні, це не розкадрування "Монстрів на канікулах", а фірмовий дизайн братів Хаас.
Мармурові ванни і бронзові столики, керамічні глазуровані вази, дивани, покриті ісландською овчиною, – сьогодні вартість об'єктів Haas Brothers сягає десятків тисяч доларів, а серед клієнтів студії – Тобі Магуайр, Донателла Версаче і Елтон Джон. Своє перше "зіркове" замовлення брати отримали 2012 року від Леді Ґаґи: брати брали участь у декоруванні кампейну її аромату Fame. У відео співачка з'являється в образі величезної золотої скульптури, якій поклоняються маленькі напів голі чоловіки-моделі з замаскованими обличчями. Ці маски і придумали Саймон і Нікі. А однією з найгучніших колаборацій Haas Brothers стала капсульна колекція меблів і аксесуарів для Versace, випущена 2013-го. Це був дебют братів у світі моди, до якої вони є небайдужими. До колекції увійшли шкіряні дивани, крісла з позолоченими ніжками і футболки з леопардовим принтом.
Фірмова особливість меблів і аксесуарів, які виходять з "фабрики" Haas, – антропоморфність і еротичність. Наприклад, у дивану, покритого ісландською овчиною, ніжки, як у маленької собаки, у підсвічників є кігті, вази нагадують морських їжаків, а у бронзових стільців є геніталії. Дизайнери, в заголовках статей про яких завжди фігурує слово "секс", впевнені: найкращий спосіб пізнати людину ближче – поговорити з нею про інтимне. "Дизайн часто консервативний, а ось нагота може викликати багато шуму, – розмірковує Нікі. – Ми працюємо не для того, щоб дивувати когось стільцями з геніталіями. Нам насамперед важлива можливість взаємодіяти з людиною за допомогою наших творів. Нам подобається змушувати людей відчувати і збуджуватися".
Ніколай зізнається, що епатувати публіку по-справжньому вони з Саймоном хотіли лише одного разу – в проєкті "Прихильники сексуального аутсайдера", який показали 2015 року на ярмарку Design Miami. У межах виставки брати побудували секс-кімнату: щоб увійти в неї, потрібно було пройти через величезну піхву, що підсвічується ліхтариками-пенісами. В кімнаті стояли пухнастий диван із затишною улоговинкою і крісла з геніталіями. "Для нас це був маніфест, спроба змінити соціальні реалії", – пояснює Нікі. Дизайнери провокували відвідувачів: просили чіпати і гладити меблі, сідати на них – одним словом, не стримувати себе.
Тему еротики брати розвивають досі, але тепер делікатніше. Цього року Haas Brothers випустили колекцію посуду і аксесуарів Wild Things спільно з брендом L'Objet. Кампейн знімали в національному парку Джошуа-Трі в Каліфорнії: фотограф Еліо Толот зобразив симпатичних монстрів, які бродять посушливою пустелею. Так зняли кавові і чайні набори з порцеляни, важкі салатниці і бронзові лампи. Всі предмети настільки милі і живі, що їх хочеться обійняти. У кавового набору, наприклад, пухкі золоті губи і гламурні ріжки, а у салатниці – тонкі золоті вусики.
Haas Brothers впевнені: найкращий спосіб звільнитися від комплексів – пофантазувати. У Техасі, де брати виросли, є пустеля, куди в юності вони любили збігати в пошуках натхнення. Для зйомок нового кампейну вони вирушили саме туди. "У колекції Wild Things ми хотіли пофантазувати на тему предметів, які використовують щоденно. Що дійсно круто – люди, купуючи цей посуд, взаємодіятимуть з нашими ідеями. Я думаю, це дає нам реальну можливість впливати на хід їхніх думок. А це і є наша мета – ділитися своєю фантазією з тими, хто купить ці чашки і щоранку подаватиме в них каву".
Чи важливо для братів, щоб їхні посуд і меблі завжди були еротичними? Ніколай сміється і каже, що їхній дизайн здебільшого про те, що "природно". "Якщо ми збираємося зробити губи на кавнику, ми зробимо їх гарними. Зрештою, у всіх нас є губи і геніталії. Навіщо чогось соромитися? Я не думаю, що ця колекція – про еротизм. Можна трактувати і так, але перш за все вона – про природу людини".
У фіналі інтерв'ю запитую Нікі, ким насправді є об'єкти з їхньої останньої колекції – монстрами чи милими створіннями, і чому у них димлячі роги і гострі зуби. "Вони і те й інше, – сміється дизайнер. – Не думаю, що ці сутності суперечать одна одній. Можна ж бути чудовим монстром. Найчастіше, якщо подивитися глибше, красу і доброту вдається знайти в речах, які на перший погляд здаються дивними або навіть моторошнуватими".
Текст: Дарія Слободяник
Фото: Elio Tolot, courtesy of L'Objet