Культурне життя в Києві оживає. В Україні вперше покажуть повну серію гравюр всесвітньо відомого іспанського художника-сюрреаліста Сальвадора Далі. Виставка відкриється 10 червня в аукціонному домі "Золотий перетин".
Про Далі можна говорити нескінченно: живописець і графік, скульптор, режисер і письменник. Водночас академічної художньої освіти він так і не здобув. За погану поведінку його відрахували зі школи витончених мистецтв, пізніше — з Мадридської художньої академії. Художник прожив яскраве, багате на події життя талановитої людини: захоплювався європейським авангардом і працями Фрейда й Ніцше; у період життя в США створював рекламні плакати, працював з Діснеєм і Гічкоком, тоді ж придумав знаменитий логотип Chupa Chups. Шість разів (з 1939 по 1971 рр.) американський Vogue виходив з обкладинкою авторства Сальвадора Далі.
Виставка "Пустотливі сни Пантаґрюеля" — це 25 літографій Далі. Оригінальна назва Les songes drolatique de Pantagruel, це роботи за мотивами роману французького письменника Франсуа Рабле "Ґарґантюа і Пантаґрюель". Рідкість їх у тому, що кожну роботу автор підписав олівцем від руки. Щоб зрозуміти їхній сенс і цінність, звернемося до історії.
У 1534 році, на стику двох епох — Середньовіччя й Відродження — ліонський лікар Франсуа Рабле написав свій перший сатиричний роман про велетня Пантаґрюеля. Упродовж наступних двадцяти років після публікації "Пантаґрюеля" вийшли ще чотири книги (останню опубліковано після смерті автора). Всі п’ять томів об’єднані під загальною назвою "Ґарґантюа і Пантаґрюель". Для свого часу це був нетиповий і крамольний твір, сповнений грубих жартів, спрямованих проти держави й духовенства. Богословський факультет Сорбонни навіть назвав письменника єретиком. Але, як колишній монах, Рабле не із чуток знав, що деякі священники лицемірні, ліниві й водночас зарозумілі та вимогливі до парафіян. Через яскраву тему вад у романі він висміював церкву й прагнення її служителів до грошей і влади. Хоча сенс деяких ідіом та іронічних висловлювань уже втрачений, велика частина порушених тем актуальна й сьогодні.
У 1565 році французький видавець Рішар Бретон випустив до роману "Ґарґантюа і Пантаґрюель" серію зі 120 гравюр на тему людських пороків. А через майже триста років знаменитий гравер Гюстав Доре створив і свою версію ілюстрацій до цього твору, що складається з 400 малюнків. У XX столітті настала черга Сальвадора Далі... Далі сповнилося сімдесят років, коли він побачив гравюри Бретона й надихнувся на створення власної серії. У своїх літографіях він відтворив деякі зображення робіт Бретона, доповнивши кожне елементами у своїй впізнаваній сюрреалістичній манері. У малюнках приховані (а часом і очевидні) його власні, вже написані твори. Далі явно працював з темою, яка відгукувалася в ньому особисто. Так само, як і його попередники, він не обмежується тільки сімома смертними гріхами, не дає роботам назв і не вказує, який саме порок зображений. Тим цікавіше вгадувати, розглядаючи кожну гравюру. Упевнено можна сказати, що тут знайдуться жадібність, чреволюбство, хіть, гординя, наклеп і зневіра.
Про унікальність колекції та її походження розповідає власник аукціонного дому "Золотий Перетин" Михайло Василенко. "Це перша презентація цілої серії робіт Далі в Києві. Нам вдалося знайти повну нерозрізнену колекцію оригінальних гравюр з підписом автора і власноруч позначеним тиражем. Також є авторська монограма, видрукувана з літографського каменю. До кожної роботи додано сертифікат автентичності твору. Колекція раніше належала дону Хуану Хав’єру Bofill Pellicer, колекціонеру й куратору виставок робіт Сальвадора Далі, пізніше її придбав київський збирач. До того, як роботи було оформлено в рами, вони зберігалися в спеціальному футлярі у вигляді середньовічної книги".
Одними гравюрами на тему "Ґарґантюа і Пантаґрюель" свого часу сюрреаліст не обмежився. У Фігерасі, рідному місті Далі, розміщується гігантська скульптура його авторства — "Ложка Ґарґантюа" вагою 1160 кілограмів і 40 метрів завдовжки. Художник створив її для ретроспективної виставки своїх робіт у Центрі Жоржа Помпіду в Парижі. Глядач і навіть шанувальник робіт Сальвадора Далі звик до його мальовничих сюрреалістичних сюжетів на полотні — "Жираф у вогні", "Сон" або "Сталість пам’яті". Але гравюри-ілюстрації до старовинного роману — це абсолютна новина для України. Сьогодні їх можна побачити в Києві. Не біда, що посткарантинні обмеження ще мають силу — такі твори краще розглядати в тиші й на самоті, як у справжньому музеї.
Виставка "Пустотливі сни Пантаґрюеля" працюватиме в АД "Золотий Перетин" з 10 по 26 червня
Текст: Світлана Старостенко