Історія однієї речі: черевики Dr. Martens

1 квітня 1960 вперше в продаж надійшли культові черевики Dr. Martens. За 60 років існування ця пара взуття набула статусу класичної моделі й фактично стала базовою річчю гардероба.

image

Історія Dr. Martens почалася невдовзі після Другої світової війни. "Тиждень як скінчилася війна. Багато хто почав грабувати. Але поки всі шукали цінності, як-от ювелірні вироби й хутра, я вибрав трохи шкіри, голку й нитки та зшив пару черевиків з товстою легкою підошвою, як я собі й уявляв", — сказав доктор Клаус Мертенс.

Саме Клаус Мертенс (німецький варіант прізвища Märtens переробили на англійський манір Martens) розробив товсту підошву на повітряній подушці після операції на нозі в 1945 році, і почав разом зі своїм другом доктором Гербертом Функом продавати таке зручне взуття літнім жінкам. Понад 10 років вони продавали взуття й розміщували рекламу в журналах, яка зробила свою справу й про дизайн Мертенса дізналися в Англії, безпосередньо сім’я взуттьовиків Гріггс.

Білл Гріггс придбав у Мертенса ліцензію на його дизайн наприкінці 50-х років. Вони почали співпрацювати й випустили модель Dr. Martens 1460, у створенні якої використали оригінальний дизайн Мертенса, але водночас додали знакових деталей: жовту строчку, фірмову петлю на п’ятах, двоколірну крайку й рифлену підошву. Відтоді цей черевик став флагманською моделлю бренду.

Черевики Dr. Martens 1460 від самого початку позиціонували як взуття робітничого класу (тоді його ціна становила 2 фунти), яке носили поштарі й фабричні робітники. Але оскільки ці черевики з’явилися за часів соціальних змін, вони стали своєрідним контркультурним символом.

Раптово Dr. Martens уподобали скінхеди, які з гордістю обстоювали британський стиль робітничого класу, й у такий спосіб змінили хід історії бренду та перетворили цей функціональний черевик робочого одягу на субкультурну річ. Зовнішність скінхедів була відповіддю "простаків" на вигадливіший стиль модів. Найчастіше вони носили Dr. Martens 1460, білу футболку й світлі Levi's.

Завдяки субкультурі скінхедів різні фігури контркультури почали звертати увагу на черевики. Засновник і лідер групи The Who Піт Таунсенд був першим, хто виступив у Dr. Martens. Незабаром ця пара черевиків стала популярною серед інших субкультур. Навіть серед модів. У 1975 році Елтон Джон узув знамениту пару Dr. Martens у рок-опері The Who, і 1460 стали всесвітньо відомими.

У 70-х роках Dr. Martens були неймовірно популярні у Великій Британії. Коли моди й скінхеди розкололися на різні жанри епохи (глем, панк, готи), їх все одно пов’язувала одна річ — Dr. Martens 1460. Особливо ця пара припала до душі панкам і стала невіддільною частиною їхньої естетики й уніформи, поряд зі шкіряними куртками й шпильками.

Відтак Dr. Martens став частиною й світу хардкору. Міжнародна популярність бренду стрімко зросла, особливо після гастролей музикантів у США. На той момент купити черевики в Сполучених Штатах було не так просто. Потенційні американські панк-рокери не могли знайти черевиків у крамницях, а просити друзів-мандрівників привезти пару — не дуже то й зручно. І до 1984 року Dr. Martens уже почали продавати в США.

На початку 90-х Dr. Martens утвердилися на гранж-сцені Сієтлу. Їх носили Едді Веддер з Pearl Jam, Бріджит Фонду й Метт Діллон з’явилися в них в інді-хіті 1992 року Singles. А тоді вже й Марк Джейкобс упровадив гранж на подіум зі своєю колекцією сезону весна-літо 1993 року. Як можна здогадатися, без Dr. Martens там не обійшлося.

Коли у 2000 рок-музика почала здавати свої позиції, продажі Dr. Martens упали. Але з брендом і далі співпрацювали інші дизайнери. Одні з найбільших колаборацій відбулися 2009 року з Рафом Сімонсом і Stüssy, 2012 — з Pendleton. Нині в послужному списку компанії спільна робота із Supreme, Bape, Gosha Rubchinskiy, Off-White, Engineered Garments і Vetements. Тож черевики Dr. Martens 1460 сьогодні — це одна з найпопулярніших пар взуття, хоча вже без будь-якого культурного підтексту.

Популярне на VOGUE