Всі казки Андерсона: у Відні відкривається виставка режисера Веса Андерсона
У віденському Музеї історії мистецтв відкривається найзагадковіша виставка за всю його 130-річну історію – "Мумія Шпіцмауса в труні та інші скарби". Її куратори – режисер Вес Андерсон і його дружина, художниця Джуман Малуф.
Вес Андерсон і Джуман Малуф дуже люблять Відень. Під час своїх візитів вони проводять суботній ранок у Музеї історії мистецтв на площі Марії Терезії. "Вперше зустрівшись з ними, я був здивований їх досконалим знанням нашої колекції", – розповідає Яспер Шарп, куратор відділу модерну і сучасного мистецтва. 2009 року одна з картин музею стала основою для постера мультфільму "Незрівнянний містер Фокс".
"Мумія Шпіцмауса в труні та інші скарби" – кураторський дебют Веса Андерсона і, одночасно, найзагадковіший проект музею. Ні режисер, ні Джуман Малуф інтерв'ю не дають. Замість цього вони зняли трейлер виставки – він, правда, не задовольняє цікавість глядачів, а лише підсилює інтригу. Кілька сотень експонатів з колекції музею під акомпанемент національного хору провінції Муунгано (Танзанія) змінюють один одного за хвилину, в прискореному режимі. Тут є єгипетські мумії, музичні інструменти, живопис, зброя, королівські діаманти, імператорські карети, китайський фарфор і костюми. І все.
Інтерв'ю за Веса Андерсона дає Яспер Шарп. Він злегка схвильований і каже, що нічого подібного його рідний музей ніколи не робив. Хоча тут є традиція запрошувати до співпраці непрофесійних кураторів: 2012 року таким гостем був американський художник Ед Рушей, а 2016 року – британський кераміст і письменник Едмунд де Валь. "Рішення, хто буде наступним "зоряним" куратором, з'явилось у січні 2015 року: на прохання друга я провів суботній ранок у компанії Веса Андерсона і Джуман Малуф – показував їм нашу колекцію сучасного мистецтва. Під час екскурсії стало зрозуміло, що вони відмінно знають нашу колекцію. Кілька годин за кавою, два імейли – і ми почали роботу над виставкою".
У Веса і Джуман були чіткі вступні: провести кілька місяців в архівах музею разом з його співробітниками, вивчити всю колекцію, яка охоплює 5000 років, включає 4 млн об'єктів, і є в десятці австрійських будівель, від Відня до Інсбрука, – і особисто відібрати експонати для виставки. Як вони будуть "грати" між собою, як будуть презентовані, чи зніме Вес Андерсон фільм за мотивами – все може бути, загадково повідує Яспер.
Не буде ні прес-показів, ні конференцій – так захотів Вес. Тим часом, в інтернеті преса і шанувальники жартома вже пропонують режисерові свої топ-10 улюблених творів музею, які він міг би вибрати. Мені найбільше подобається уніформа австро-угорських королівських стражників початку XX століття: на розшитий камзол недбало накинутий величезний хутряний комір. Вес Андерсон небайдужий до гарного одягу, і зокрема до хорошого хутра, – згадати тільки шубу Fendi, в якій ходила Марго, героїня його "Сімейки Тененбаум" у виконанні Гвінет Пелтроу.
Займатися секретною виставкою Весу допомагає Джуман Малуф – художниця по костюмах, дизайнер та ілюстратор. Пара разом уже 20 років: Джуман складала образи для деяких героїв у фільмі "Готель "Гранд Будапешт", а Вес Андерсон присвятив дружині фільм "Королівство повного місяця". Два роки тому у них народилася донька Фрея.
У Джуман яскравий стиль: вона любить вінтаж, сукні з мереживними комірцями, оксамит і брошки – і одягається тільки в тих магазинах, де можна знайти старі колекції Gucci і Dries Van Noten. Напевно її вміння помічати нове в старих речах зіграє свою роль в цій виставці.
З 6 листопада 2018 до 28 квітня 2019 у віденському Музеї історії мистецтв.
Текст: Дарія Слободяник