GAME OVER: чим запам'ятається Vetements Демни Гвасалія
Vetements, можливо, не той бренд, який подобається всім, але яким би не було ставлення до нього, зрозуміло одне – він несподівано з'явився на модній арені і за дві секунди [читати "колекції"] змінив правила гри в індустрії. 16 вересня стало відомо, що співзасновник і креативний директор бренду Демна Гвасалія залишає лейбл. Поки нові виклики, які він безсумнівно ще кине індустрії, – ще попереду, vogue.ua згадує, як грузинському дизайнерові вдалося зробити Vetements одним з найбільш обговорюваних брендів сучасності.
Vetements з'явилися на модній арені 2014 року. За п'ять років бренд:
- порушив статус-кво, адже змінив погляди на все – від пропорцій до розуміння краси;
- зруйнував систему і почав одночасно демонструвати чоловічий та жіночий одяг;
- завоював легіон фанатів всього за три короткі сезони;
- приніс Демні Гвасалії таку славу, що його призначили креативним директором легендарного французького модного дому Balenciaga.
Демна Гвасалія закінчив Королівську академію витончених мистецтв в Антверпені 2006 року і почав працювати дизайнером жіночого одягу в Maison Martin Margiela 2009-го. Оскільки у тому самому навчальному закладі отримували освіту Мартін Маржела та інші представники Антверпенської шістки, багатьох не дивують подекуди схожі мотиви в роботах майстрів. 2012 року він став головним дизайнером жіночого одягу Louis Vuitton на 2 роки, а потім відкрив власний лейбл. Vetements всього 5 років, але його вважають одним з головних гравців на модній арені.
Своїм успіхом бренд завдячує непохитній впевненості творців у своїх бажаннях та ідеях. "Мода для мене – це дзеркало, відображення того, що відбувається навколо нас", – сказав Демна. Брати Гвасалія не гналися за чимось незвіданим: їхня філософія дизайну грає на сильних сторонах справжнього одягу, настроях людей, які мають свій власний стиль. "Бути приземленим – це новий чорний, – вважає Демна. – Раніше завдання моди полягало в створенні мрії. Я відчуваю, що молоді покоління значно прагматичніші, і гадаю, що цей прагматизм абсолютно необхідний. Я не хотів просто проєктувати, я хотів встановити діалог і використовувати моду як комунікативний інструмент".
Успіх наздогнав бренд після демонстрації колекції весна-літо 2016 року. Суміш сорочок, светрівок, верхнього одягу і суконь зі зміненими формами, подовженими рукавами, великими розрізами і модифікованими конструкціями не була чимось новим, але вуличний одяг Vetements став переосмисленням символіки побутових явищ: компанії DHL, бренду Champion, фільму "Титанік". Специфічний погляд Гвасалія привернув увагу всіх: від найвищих ешелонів моди до блогосфери і соціальних мереж. Головним хітом колекції стала модифікована жовта футболка DHL – обов'язкова річ того літа, яка і зробила Vetements великим гравцем у сучасній моді.
Unisex і oversize – два стовпи, на яких тримається естетика бренду. І це не просто загравання з форматом, що робили дизайнери і раніше. Ці принципи буквально закодовані в ДНК бренду. "Через нашу естетику, яка має чоловіче походження, у нас є багато покупців-чоловіків, які купують наш одяг, насправді не призначений для них", – сказав Демна. Як не дивно, Гвасалія вплинув на колекції Вірджила Абло для OFF-WHITE, у чому американський дизайнер зізнався сам. Принцип спотворення реальності Vetements відгукнувся і серед чоловічої еліти: Раф Сімонс потрапив під вплив грузинського дизайнера і кинув виклик консервативним семіотичним основам побудови одягу.
В останні сезони Vetements продовжував викликати суперечки і розмови своїм неортодоксальним підходом до високої моди. Бренд регулярно проводить street-кастинги моделей і влаштовує шоу в будь-який час і в будь-якому місці: "Я гадаю, що ми циганський бренд, – сказав Демна. – Наших моделей ми шукаємо цілий рік. Це люди, яких наші друзі, близькі і співробітники зауважують надворі і в Instagram".
Так, під час презентації колекції осінь-зима 2017/2018 на подіумі Vetements можна було побачити літніх жінок у розкішних шубах, кремезних темношкірих чоловіків, що нагадують охоронців нічного клубу, і панків з ніг до голови в шкірі. Тож не дивно, що шоу інтерпретували як свято звичайних людей.
Vetements випустили свою першу колекцію восени 2014 року, і хоча бренд привернув увагу численних покупців, люди спочатку не хотіли вкладати кошти в невідомий лейбл. Наступного сезону все змінилося. Ім'я Vetements на радар вивела друга колекція бренду, яку показали під час Тижня моди в Парижі сезону осінь-зима 2015/2016 у секс-клубі Le Depot.
Приблизно в цей самий час брати Гвасалія зламали ще один шаблон: оголосили, що вони не слідуватимуть традиційним модним графікам, а замість цього будуть представляти колекції так, як їм подобається. Так, для презентації колекції весна-літо 2018 у Парижі Vetements провели шоу з назвою NO SHOW на автостоянці в центрі міста.