RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Таємні матеріали: інтерв'ю з Амандою Паркс, головою департаменту інновацій Future Tech Lab

07 грудня 2019

Аманда Паркс, глава департаменту інновацій Future Tech Lab, просуває науку в маси, а технології – в моду.

Аманда Паркс

«В ідеалі споживач повинен замінити розумні портативні ґаджети на інноваційні тканини. Функціонал пристроїв може бути інтегрований в текстиль. Матеріали об'єднають моду і технології», – вважає Аманда Паркс. Вона відповідає за напрямок інновацій в компанії Future Tech Lab, що є гібридом інвестиційного фонду, акселератора і лабораторії, яка розробляє і впроваджує передові технології в модній індустрії.

Сфера професійної компетенції Аманди описана не менш гібридними формулами: fashion-технолог, біомедіадізайнер. У Future Tech Lab вона займається пошуком технологій, просуванням ідей розвитку на конференціях і публічних івентах, як-от TEDx або Всесвітній економічний форум, «науковою дипломатією», яка об'єднує дослідників і практиків, та менторством стартапів. Їх у портфоліо FTL зараз 10. Є виробники водовідштовхувального просочення Dropel для натуральних тканин, з яких шиють одяг outdoor. Є проєкт з вирощування шовкових ниток з волокон павутини Bolt Threads – і рукотворних діамантів в еколабораторіях Diamond Foundry. Worn Again і Evrnu розробляють технологію, яка дасть змогу розділяти в тканинах поліестер і натуральні нитки для подальшої переробки. Для кожної компанії в FTL придумують алгоритми розвитку – від масштабування прототипу до створення структури бізнесу.

У моду Аманда прийшла з мистецтва та інженерії. Їй з дитинства подобалися живопис і математика – історію мистецтва та інженерну механіку вона вивчала в Стенфордському університеті, а докторський ступінь отримала в медіалабораторії Массачусетського технологічного інституту. Як кураторка, Аманда працювала в Музеї Гуггенхайма в Венеції, Музеї науки в Лондоні і інтерактивному «Експлораторіумі» в Сан-Франциско. Її кураторські амбіції були спрямовані на презентацію наукових досягнень для широкої аудиторії: «Я хотіла, щоб люди не думали, що наука – це складно». Мультидисциплінарний проєкт Regeneration став піком – Аманда була однією з його організаторів. Виставка, відкрита в жовтні 2012 року в Залі науки Нью-Йорка, стала однією з перших спроб розповісти про сталий розвиток мовою сучасних медіа.

Аманда Паркс

Пізніше доктор філософії пішла в світ техкомпаній, де зайнялася впровадженням в життя своїх наукових пошуків. У місці перетину інформатики та матеріалознавства з’явилася ідея розглядати wearables – розумні портативні пристрої – в площині не ґаджетів, а тканин. «Одяг – це друга шкіра, це захист, це перша лінія контакту зі світом. Наша мета – посилити функціональність одягу і так розширити сферу використання технологій», – каже Аманда і пропонує ідею: тканину, яка, наприклад, генеруватиме і накопичуватиме енергію сонця або виконуватиме функцію диктофона.

Функціонал пристроїв може бути інтегрований в текстиль. Матеріали об'єднають моду і технології

Технічний прогрес Аманда Паркс оцінює з погляду наукової етики. Головне – правильно поставити запитання: не «Чи можемо ми створити?», а «Чи потрібно?». За умови правильної постановки завдання, впевнена вона, технології покращують якість життя. Аманда не згідна з упередженнями щодо роботів, які заберуть у людей роботу, – пропонує згадати про повстання луддитів проти впровадження прядильних машин в Англії в XIX столітті і подумати про формування нової культури праці в епоху четвертої промислової революції. Наприклад, у США в індустрії виробництва сонячних батарей зараз працює більше людей, ніж було в вугільній промисловості колись. 

«Все відбувається занадто повільно», – декларувала Аманда під час виступу в Стокгольмі на минулорічній конференції Fashion Tech Talks, присвяченій перезавантаженню модного бізнесу. За 20 хвилин вона розгорнула панораму сучасного і прогнозованого впливу технологій на модний бізнес, чим вразила навіть інсайдерів індустрії. «Google або Apple працюють над зміною парадигми десятиліттями і паралельно вибудовують виробництво. Моду поки не сприймають у такому інноваційному ключі», – каже Паркс. На її думку, корінь проблеми – в системі освіти. Модні дисципліни слід вивчати на факультетах промислового дизайну, архітектури або інженерії. Поки ж система fashion-освіти страждає від пережитків минулого: «Мода виникла як якась жіноча спеціалізація, що базується на основі не технологій, а рукоділля – і досі перебуває під впливом цієї вистави».

Втім, прикладів позитивних змін в індустрії стає все більше. Серед улюблених проєктів у портфоліо FTL Аманда називає схожу на бавовну тканину SeaCell, яку виробляють з водоростей без використання води, і вирощену в грибниці шкіру MicoLab. На розробку кожної з технологій знадобилось близько десяти років. Аманда прогнозує актуальність саме таких матеріалів у найближчому майбутньому. «Мене вабить перспектива, що ми зможемо налагодити ресайклінг відходів харчової та сільськогосподарської промисловостей. Банани або ананаси можуть стати альтернативним джерелом волокон для майбутньої екотканини. Ми не мусимо уявляти світ усвідомленого споживання одягненим в аскетичну уніформу», – вважає вона. Значно правильніше переглянути правила: бізнес має рухатися шляхом сталого розвитку, а мода – залишатися способом самовираження і каталізатором емоцій. «Єдина ввідна, головна і основна, – це доступність свідомої моди. Тільки так ми можемо розраховувати на глобальні зміни».

Текст: Тетяна Соловей

Ще в розділі Персона

Популярне