До #VogueUAconference залишилось

Музей в мережі: інтерв'ю з діджитал-маркетологом Жа-Жа Фей

19 травня 2018

Американка Жа-Жа Фей – гуру інтернет-технологій в арт-сфері: придумала, як перехитрити Шаббат і завоювала для нью-йоркського Музею Гуггенхайма «інтернет-Оскар» Webby Awards.

«Найчастіше мене запитують: «Ти єврейка?» – сміється Жа-Жа Фей, яка народилася в Шанхаї і переїхала в Штати ще дитиною. Мало хто знає, що Єврейський музей в Нью-Йорку, де з цього року Фей керує діджитал-відділом, – перш за все, для широкої публіки. Яскравий приклад його різнобічності – недавня виставка «Сцени з колекції», в якій більше 600 робіт, що створили за останні 4 тисячі років художники з різних країн. Один з центральних експонатів – картина «Аліос Іцхак» сучасного афроамериканського художника Кьянде Уайлі, який свого часу написав портрет Барака Обами. Вражаюче ось що: другий план роботи «Аліос Іцхак» – барвистий візерунок – апелює до декоративного батику, створеного в XX столітті в містечку Підкамінь Львівської області. Жа-Жа із захопленням вказує на ці деталі. Її улюблене заняття – копати в історії і дізнаватися подробиці про 30-тисячну колекцію музею, в який вона була запрошена 2017 року, щоб розробити його SMM-стратегію.

Жа-жа поруч з роботою африканського художника Кьянде Уайлі, який використовував у своїй картині львівський орнамент XIX століття

Жа-жа вивчала історію мистецтв в престижному жіночому коледжі Брін-Мар в Пенсильванії, паралельно сама навчилася веб-дизайну і діджитал-маркетингу, а під час навчання проходила стажування в офісі Twitter. Її перша серйозна робота була у відділі маркетингу Єврейського музею. Тоді, 2008 року, коли тільки з'явився Twitter, музеї вперше приймали рішення про те, як поводитись в соціальних мережах. З Єврейського музею Фей незабаром переманили в Музей Соломона Гуггенхайма. За п'ять років в одному з головних музеїв світу з молодшої асистентки вона виросла в діджитал-директора. Про неї заговорила вся нью-йоркська арт-тусовка, коли 2014 року в Музеї Гуггенхайма відкрилася виставка Aten Reign Джеймса Таррелла – каліфорнійського художника, який створює світлові інсталяції. Технічно складна, інсталяція Таррелла складалася з безлічі світлодіодних світильників, які вступали в гру з природним світлом. Художник заборонив професійним фотографам знімати виставку, але Жа-Жа придумала вихід – запросила на відкриття блогерів. У підсумку ця виставка, завдяки кількості постів, була визнана найпопулярнішою в Instagram. 2015 року Twitter Музею Гуггенхайма став володарем премії Webby Awards – аналога «інтернет-Оскара», який присуджують найкращим інтернет-проектам року.

Фей 30 років, і вона – один з наймолодших і дуже впливових діджитал-маркетологів в Штатах. В її щільному графіку на найближчі місяці – виступи на конференціях Museums and the Web у Ванкувері (кінець квітня), Adobe 99U в Нью-Йорку (травень) і MuseumNext в Лондоні (червень). Всьому, що Жа-Жа вміє, вона навчилася самостійно. «Якщо я чогось не знала, я не соромилася запитувати у Google».

У тиждень Жа-Жа відвідує від 5 до 12 виставок і встигає за вечір побувати в двох-трьох галереях

Фей твердо переконана: безвихідних ситуацій не буває, головне – сміливість і креативний підхід. Хороший приклад – її недавній проект з модернізації аудіогідів. По суботах, в Шаббат, працівникам Єврейського музею не дозволено включати техніку, тому і відвідувачі не можуть користуватися аудіогідами. Жа-жа і її команда знайшли вихід, інтегрувавши гід в музейну мережу Wi-Fi. Тепер варто тільки підключити смартфон до Wi-Fi в музеї – і вся інформація тут же з'явиться на екрані. «Ми справжні хакери Шаббата!» – сміється Жа-Жа.

У кабінеті Фей картини Ворхола і альбоми з мистецтва є сусідами з китайськими «котами щастя»

У повсякденному житті Фей теж фанат технологій – і зірка Instagram з 70 тисячами підписників. У тиждень вона відвідує від 5 до 12 виставок і встигає за вечір побувати в двох, а то й трьох галереях. Вона багато подорожує – від Марокко до Китаю – і на всіх фото незмінно елегантна. Серед улюблених брендів – Issey Miyake, Dries Van Noten, Acne, Comme des Garçons, а ось на зйомку для українського Vogue вона одягла білий костюм китайського дизайнера HAN.

Образ Фей в Instagram здається ідеально-театральним, але вона така і є. Краса для неї – на першому місці: все навколо – від ручок та паперу японського бренду Muji до одягу її домашніх улюбленців – має бути естетичним. «Так вийшло, що навіть моя кішка Коко Шанель – чорно-біла!» – зі сміхом розповідає Жа-Жа. На ній самій під час інтерв'ю – чорно-білий костюм.

Колір і взуття – фетиші Фей (на фото – мюлі Maison Margiela)

При всій своїй любові до технологій, Жа-Жа вважає, що інтернет не створив нічого нового, а лише зробив наше життя більш ефективним. Стратегії для ведення своєї Instagram-сторінки у неї немає. «Головне – це хороша історія», – пояснює вона, але, при цьому, зізнається, що дуже сувора до SMM-контенту музеїв. «Для будь-якого музею ключ успішної презентації в соцмережах – розуміння своєї місії і принципів своєї роботи. Пост в Instagram – це розмова про автентичність музею. Будьте чесними і говоріть про те, ким ви є. І не економте на співробітниках діджитал-відділів: за ними – майбутнє».

Текст: Станіслава Джонсон-Чижикова

Фото: Andres Altamirano

Ще в розділі Арт

Популярне