RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Як Ман Рей вплинув на модну фотографію

27 серпня 2020

130 років тому, 27 серпня, народився Ман Рей — художник-сюрреаліст, який змінив сучасну фотографію.

Ман Рей

 «Я нарешті звільнився від липкої фарби й працюю безпосередньо зі світлом».  1922 року цю фразу вимовив художник-сюрреаліст Ман Рей, і вона визначає всю його творчість.

Справжнє ім’я художника — Емануїл Рудницький. Він народився у Філадельфії в сім’ї євреїв-емігрантів. 1912 року його сім’ї через антисемітські напади довелося змінити прізвище на Рей. З юності Ман Рей любив мистецтво, але його свідомість у 23 роки перевернуло знайомство з Марселем Дюшаном, революціонером і провокатором, який на початку XX століття повністю змінив уявлення про те, яким може бути мистецтво. 1913 року на виставці в Нью-Йорку юний Ман Рей побачив картину Дюшана «Оголена, що спускається сходами» — авангардне полотно, що складається з кубістських променів (до слова, через десять років Ман Рей зробить портрет Дюшана). Того року картину Дюшана відхилили на кількох виставках, але незабаром її визнають зразком мистецтва модернізму.

Робота Ман Рея в паризькому метро

Уже 1915 року Ман Рей провів першу виставку в Нью-Йорку, а 1921 переїхав до Парижа. У місті художників і богеми він почувався комфортно. Його друзями в Парижі стали Коко Шанель, Пабло Пікассо, вже згаданий Марсель Дюшан, Ігор Стравінський. Всі вони бували в його майстерні на Монпарнасі, де Ман Рей робив їхні портрети. І якщо свою кар’єру він почав як художник, то саме в Парижі захопився фотографією, яка пізніше принесе йому світову славу. Причина була проста. «Я не міг знайти нікого, хто міг би зробити фоторепродукції моїх картин так, як я хотів. Тому довелося фотографувати самому».

Незабаром Ман Рей вже робив світлини об’єктів, що майже не відрізнялися від «ready-made» Марселя Дюшана — звичайних об’єктів, які отримали на початку XX століття статус мистецтва. Одна з найвідоміших його серій — світлини «Чоловік» і «Жінка» — вражає простотою й геніальністю водночас. «Чоловік» — це світлина вінчика для збивання яєць, подібного до чоловічих геніталій. Для «Жінки» Ман Рей зібрав обладнання зі своєї майстерні: два сферичні металеві відбивачі й шість прищіпок, прикріплених до скляної пластини в такий спосіб, що в обрисах проглядалися груди й спина жінки. Це і є дадаїзм — авангардна течія в мистецтві початку XX століття, створення якої приписують саме Ман Рею. Немає правил і канонів, немає нічого об’єктивного, а мистецтвом може бути все навколо.

Головна особливість Ман Рея в тому, що він був неймовірно креативною й гнучкою для свого часу людиною. Він робив мистецтво з усього, точніше, все навколо мало для нього творчий потенціал: чи то полотно, чи то метал, предмети побуту, архітектура чи одяг. Одна з його найвідоміших робіт — «Незруйновний об’єкт» — світлина й інсталяція водночас. Ми бачимо перед собою метроном, до верхівки якого прикріплена вирізана світлина жіночого ока (це око коханої художника, фотографині Лі Міллер). Легко уявити собі цю інсталяцію на будь-якій виставці сучасного мистецтва у 2020 році.

Ман Рей, крім усього іншого, — один з головних натхненників сучасних модних фотографів, які охоче використовують його принципи: соляризацію (друк з негативів) і знімання без фотоапарата (рейографія). Майже 20 років, з 1920 по 1940 роки, поки він не поїхав з Франції до Штатів, Ман Рей заробляв модною фотографією. Його роботи з’являлися на обкладинках Vogue, Vanity Fair, Harpers Bazaar; художник знімав на замовлення для таких брендів, як Vionnet, Lanvin, Schiaparelli, Chanel. І хоча для нього це була передусім комерційна співпраця, бренди цінували художника-візіонера, тому його модній фотографії не доводилося бути компромісом між комерцією та мистецтвом. Методи, використовувані у творчості, Рей успішно втілював у комерційному зніманні: так в історію увійшов знаменитий знімок 1935 року, на якому за допомогою соляризації Ман Рей зобразив модель у вечірній сукні Schiaparelli із сатину. Ман Рей звів модну фотографію в ранг самостійного жанру мистецтва — у цьому його історичний внесок.

Модель у сукні Schiaparelli в об’єктиві Ман Рея

Образи Ман Рея часто переосмислювали в моді — і це триває досі. У 1999 році Жан Поль Готьє віддав данину геніальному художникові в кампейні аромату Classique, що відсилає до роботи Ман Рея «Чорне і біле» 1926 року. На фото ми бачимо музу художника Кікі де Монпарнасс, закарбовану з африканською маскою в руках. Через 70 років Готьє знімає модель для свого кампейну в такій самій позі, тільки замість маски — пляшечка парфумів. Апелює до театральних, з незвичним освітленням портретів Ман Рея 1930-х і модний дует Мерт і Маркус у кампейні Calvin Klein AW06 з Наталією Водяновою в головній ролі.

Кампейн Jean Paul Gaultier Classique

Ще в розділі Арт

Популярне