RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Хореографиня Стефанія Нолл — про художницю Олександру Екстер і перформанс у Мистецькому арсеналі

18 листопада 2021

У Мистецькому арсеналі відбувся танцювальний перформанс «Екстер. Live», присвячений виходу книжки Георгія Коваленка «Олександра Екстер» (видавництво «РОДОВІД»). Перформанс натхнений творчістю всесвітньо відомої художниці Олександри Екстер і мистецтвом авангарду. Vogue.ua зустрівся з режисеркою перформансу, хореографинею Стефанією Нолл.

Стефанія Нолл

За кілька днів до перформансу в Мистецькому арсеналі я потрапила на репетицію в невеликому танцювальному залі на Подолі. На моїх очах народжується сольний номер Стефанії Нолл (всі учасники перформансу танцюють сольні номери, пов’язані між собою ідеями авангарду). Танець Стефанії ламаний, зворушливий, зухвалий; Стефанія періодично зупиняється, замислюється й у процесі змінює хореографію. Зараз переді мною вона в спортивних штанах і топі, а вже за кілька днів танцюватиме в сукні з колекції XTR, яку спеціально для перформансу в Мистецькому арсеналі створив дизайнер Федір Возіанов. Ідеї авангарду надихнули вигадати 10 суконь-картин і допомагають танцівникам по-новому відчути своє тіло в русі, розповідає Стефанія.

Історія життя танцівниці Стефанії Нолл у чомусь співзвучна з історією художниці Олександри Екстер, яка не визнавала меж — ані особистих, ані творчих, ані географічних. Стефанія Нолл народилася й виросла в Києві, в юності разом із сім’єю переїхала до США. Як танцівниця працювала з трупами в Канаді, Штатах, Європі — зокрема в танцювальній кампанії відомої хореографині Крістал Пайт. Торік Нолл була хореографинею й режисеркою шоу з музикантом Майком Діллоном. Цієї осені Стефанія взяла участь у міжнародному проєкті в Нью-Йорку й відтанцювала 10 вистав поспіль на одному з головних танцювальних майданчиків Нью-Йорка, Joys Theatre. Стефанія часто буває в Києві — тут живуть її близькі, але «Екстер. Live» — її перший творчий проєкт у рідному місті.

«Коли я приїжджала до Києва, завжди ходила в Мистецький арсенал — це один з моїх улюблених музеїв, — розповідає Стефанія. — Чесно кажучи, мені завжди хотілося танцювати там — я навіть маю відео на телефоні, мені там років 17, і я роблю імпровізацію посеред Мистецького арсеналу. Це була просто гра — тоді я навіть і не думала, що вдасться колись здійснити свої мрії (сміється). Геть не всі музеї відкриті до таких експериментів. Коли я почула, що ми готуємо перформанс «Екстер. Live» у цій локації, то відразу подумала, як розташувати глядача. Ми точно не хотіли, щоб люди сиділи й дивилися на нас, як у театрі. Хотілося, щоб вони ходили й споглядали виставку й перформанс. Якоюсь мірою ми — це і є живе мистецтво, і ця думка дуже гармоніює з ідеями авангарду».

Перформанс у Мистецькому арсеналі

Перформанс «Екстер. Live» відбувся в межах виставки «Футуромарення» (її можна побачити в Мистецькому арсеналі до кінця січня). На виставці представлені яскраві зразки українського авангарду, серед яких і твори Олександри Екстер, а також художників, які сформувалися під її впливом: Анатолія Петрицького, Вадима Меллера. На початку XX століття у своєму будинку в Києві Екстер організувала художню майстерню, де збиралися представники авангарду — згодом вона так робила майже в будь-якому місті, де жила, чи то в Одесі, чи в Парижі. У Києві в її майстерні декоративно-прикладного мистецтва збиралися не тільки художники — у цій майстерні Екстер створювала костюми й декорації для танцювальної трупи «Школа руху» Броніслави Ніжинської.

Перформанс у Мистецькому арсеналі

«Екстер відома своїми колабораціями, серед них — співпраця з танцювальною трупою Броніслави Ніжинської, — розповідає Стефанія Нолл, яка досліджувала творчість Екстер, зокрема в архівах нью-йоркського музею MoMa. — Рух і танець завжди надихали її, що знаходило відгук в її живописі та інших проєктах на стику мистецтв. Тож на ідею зробити імерсивний танцювальний перформанс нас надихнула сама Екстер і її творчість. А крім того, гадаю, книжка й танці — цікаве поєднання: книжка — це 2D, а танець — це вже 3D-реальність; мені було цікаво, як ми поєднаємо ці два світи».

Для перформансу «Екстер. Live» Стефанія зібрала 10 артистів — українських і американських. Це учасники театрів Kyiv Modern-Ballet Theatre, Totem Dance Theatre, Ballet BC. Сольний танець кожного — роздум про ідеї авангарду та своєрідний місток, перекинутий на початок XX століття. «Мені дуже важливо, щоб глядачі знали: це не просто гарний танець — це перформанс, який розказує про минуле й сучасне. Кожне соло й кожен танець розповідає або щось про життя Екстер, або загалом про напрям авангарду. Коли ми придумували наші соло, то взорувалися на погляди власне художників-авангардистів 1920-х на мистецтво. Що вони вкладали в це поняття? Яким бачили світ? Чому для них був такий важливий синтез мистецтв? Чому саме на перетині мистецтв — танцю, живопису, музики — вони бачили майбутнє та як ці ідеї суголосять нам сьогоднішнім?».

Юна Стефанія Нолл має більше спільного з Олександрою Екстер, ніж може видатися на перший погляд. Екстер багато подорожувала: вона виросла в Києві, у 25 років поїхала до Парижа, працювала в Італії, Франції, Україні, Великій Британії, Німеччині. Її творчість і вона сама не знали меж — ані географічних, ані мистецьких: їй були цікаві живопис і танець, мода й дизайн, книговидання й предмети інтер’єру. Все це легко описати категорією свободи — близьке це поняття й самій Стефанії, яка каже, що не любить сидіти на одному місці. Найважчими для неї були місяці локдауну у Ванкувері, коли вона не могла танцювати, а найщасливішими — три місяці репетицій у Нью-Йорку, коли кордони відкрилися.

Після перформансу в Києві Стефанія відразу полетіла до Ванкувера, а вже в січні переїжджає до Лондона, де приєднається до нової танцювальної кампанії.

Ще в розділі Арт

Популярне