Чому модна індустрія одержима "потворними" речами?
Скінні-джинси, "потворне" взуття, "бабусині" речі — усе це давно стало частиною модних трендів. Ба більше, саме такі, на перший погляд, дивні речі, часто визначають, хто сьогодні має по-справжньому стильний вигляд.

Ми звикли думати, що мода — це насамперед краса. І це справедливо: створення гарного одягу — головне завдання індустрії. Але в моди є й інша, менш очевидна сторона. Вона роками захоплюється тим, що не вписується в стандартне уявлення про "красиве". Дивні речі, нетипові силуети, недосконалість, яка кидає виклик правилам — усе це стало основним складником тенденцій останніх років. Саме ugly fashion сьогодні формує модну реальність.
Ugly fashion — нова модна норма
Слово "потворне" в повсякденному житті має негативне значення. Але в моді воно означає сміливість. Тут ugly — це те, що кидає виклик очікуванням. Те, що на перший погляд здається дивним, але згодом стає трендом. Саме так формується новий модний код.

Яскравий приклад — взуття Tabi від Maison Margiela. Його характерна форма з розділеними пальцями, натхнена японськими традиційними табі, викликала шок у публіки, коли вперше з’явилася на подіумах. Але ті, хто розуміє моду, побачили в ньому силу — і відвагу. Сьогодні Tabi — ознака того, що ти в темі, що ти не боїшся мати інакший вигляд й маєш глибше розуміння модного контексту. Про це дуже точно написала редакторка Vogue Енні Браун: "Носити Tabi — це сигнал того, що ти розумієш моду, не боїшся бути дивним і здатен витримати глузування людей". І щойно світ трохи звик до двопалого взуття, з’явилися ще радикальніші моделі — наприклад, п’ятипалі Vibram FiveFingers. І вони теж стали трендом.
Ugly shoes, ugly jeans, ugly glasses
Поняття "модної потворності" вже давно не обмежується лише взуттям. Сюди входить усе, що має незграбний, дивний, неестетичний вигляд — але саме цим і приваблює. Наприклад, скінні-джинси. Кілька років тому ми всі дружно перейшли на денім вільних силуетів. Але останні покази довели: вузькі джинси повернулися. У колекціях Miu Miu осінь-зима 2023/2024 та Alexander McQueen весна-літо 2024 зʼявилися моделі з низькою посадкою, щільно обтислі по всій довжині. Їх миттєво додали у свої образи інфлюенсери та зірки стритстайл-хронік.

Редакторка Vogue Джой Монтгомері написала: "Жоден тренд не викликав такого шоку, як повернення скінні. Ми тільки-но вийшли з цього десятиріччя, і ось знову — вузькі, тонкі, ще радикальніші. І навіть джегінси — знову в обігу". І, як завжди, Белла Гадід, Ліла Мосс, Кендалл Дженнер і покоління Z підхопили цю тенденцію з абсолютною впевненістю.
До цього ж ряду — великі окуляри. Якщо раніше лінзи вважалися кращим варіантом, то тепер "бібліотекарські" оправи, oversize-авіатори, geek chic — це стиль. Окуляри стали не просто засобом корекції зору, а повноцінним модним акцентом. Те, що колись вважалося нудним чи смішним, тепер — головний елемент образу.
А ще — Crocs. Колись вони були синонімом поганого смаку. Але після того, як Simone Rocha прикрасила їх перлами, а Balenciaga поставила на підбори — все змінилося. Тепер Crocs — це не антимода, а модна заява.
Чому "потворне" стає популярним?
Можна сказати, що вся ця "потворна" мода — лише гра на контрасті. Але насправді вона має глибше значення. У світі, де всі носять одне й те саме з Pinterest, образ, який ламає очікування, — це можливість вирізнитися. Ugly fashion — це не просто епатаж, це про те, щоби не ховатися за ідеальною картинкою, а бути собою, навіть якщо ваше вбрання має незвичний вигляд.

Це також спосіб переосмислення краси. Мода, як і будь-яке мистецтво, не зобовʼязана бути зручною або зрозумілою. Її завдання — викликати емоцію. Іноді ця емоція — подив, іноді — провокація. Але саме так народжується щось нове.
Коли ми говоримо про ugly fashion, ми говоримо не про несмак, а про свободу. Свободу пробувати, помилятися, дивувати. Стиль більше не зводиться до привабливості в класичному розумінні. Він — про виразність, унікальність і настрій. Тож наступного разу, коли ви вдягнете щось незрозуміле іншим — не хвилюйтеся. Якщо ваш образ дивний, але вам в ньому комфортно — це вже перемога. Адже справжня краса — не в ідеальності, а в сміливості бути собою. І саме в цьому суть сучасної моди.
За матеріалом vogue.com.au