Анатомія взуття: кеди adidas Gazelle
Gazelle, безсумнівно, є однією з найвідоміших і знакових пар кросівок, коли-небудь вироблених adidas. Представлені в 1966 році, вони швидко стали культурним феноменом. І хоча дизайн цих кросівок доволі простий за сучасними стандартами, колись це було одним з найбільш революційних творінь бренду, оскільки це було перше спортивне взуття, виготовлене з замші. Їхній невибагливий і чистий силует відтоді привернув увагу багатьох шанувальників і забезпечив їм безперервне виробництво протягом понад півстоліття.
Щодо походження назви Gazelle існують різні теорії. Однак найпоширеніша з них говорить про те, що ці кросівки названі на честь Вільми Рудольф, американської спринтерки, яка виграла три золоті медалі в adidas на Олімпіаді 1960 року в Римі та отримала прізвисько Чорна Газель. Але Вільма залишила змагання у 1962 році, за чотири роки до комерційного випуску взуття. Крім того, adidas у той період назвав низку кросівок на честь швидких наземних ссавців, як-от пантери та ягуара.
Отже, що робить Gazelle такою популярною парою взуття, окрім зовнішнього вигляду? Це були перші кросівки adidas, виготовлені з замші. У той час кросівки шили виключно зі шкіри. Перевага замші полягає в тому, що вона набагато легша та еластичніша, але все одно добре захищає стопу. Спочатку це взуття випускали у двох кольорах: синій з білими смугами та червоний з білими смугами, — але це була не єдина відмінність. У цих пар різні підошви, які пропонують варіації зчеплення з поверхнею. Gazelle Rot (червоні) мали прозору нековзку підошву. Виготовлена з гуми з рифленим візерунком, вона ідеально підходить для вулиці. Gazelle Blau (сині) мали гофровану підошву, створену за технологією мікроелементів — в гуму додали невеликі повітряні бульбашки, що забезпечило більш м’яке зіткнення при приземленні, а хвилястість підошви забезпечувала міцну опору на поверхнях у приміщенні.
Однак популярність Gazelle полягає не лише в їхній технологічності чи естетичному вигляді. Ця пара взуття стала маркером для різних культурних та субкультурних стилів. У 1970-х роках Gazelle можна було знайти у Міка Джаггера та Кіта Річардса з The Rolling Stones, а також у Майкла Джексона епохи The Jackson 5. До 1980-х ці кросівки стали популярними серед висхідної гіп-гоп-сцени США й були священним елементом образу для всіх, хто хотів долучитися до цього руху. До 1990-х поширеність Gazelle сягнула свого апогею. Функціональне кольорове кодування Gazelle лишилось позаду, і у 1991 році з’явилася велика кількість різноманітних кольорів і варіантів цієї моделі, що відкрило нову еру в історії взуття. Незабаром Gazelle почали з’являтися на ногах легендарних зірок британської попмузики, зокрема Oasis, Blur, Jamiroquai, та супермоделей, як-от Крісті Тарлінгтон чи Кейт Мосс. В США в цих кросівках постійно помічали Леонардо Ді Капріо, а Гвінет Пелтроу одягала їх навіть на червону доріжку.
Справедливо зазначити, що ця пара взуття стала культовою та класичною за усіма параметрами. Однак новітній бум уваги, сфокусованої на Gazelle, пов'язаний ще й з ностальгією та спогадами про ікон свого часу, які колись вподобали цю пару. Gazelle викликають образи кислотних джаз-клубів, гіп-гопу, Мадонни в adidas з голови до п’ят, блондина Роббі Вільямса у спортивних костюмах бренду чи Spice Girls.
Кросівки Gazelle не виходили з обігу протягом десятиліть, неухильно перетворюючись зі спортивного взуття на предмет моди. В епоху, коли тенденції приходять і йдуть, цікаво, як кросівки можуть витримати швидкі зміни суспільних смаків. Однак Gazelle, вочевидь, це вдається попри будь-які обставини.