КУПИТИ КВИТКИ

Як привернути увагу до українських пам’яток за допомогою музики: досвід команди EVE8

Як привернути увагу до української електронної музики й пам’яток архітектури, знає команда EVE8. Ось уже два роки її учасники записують лайви українських музикантів у неймовірних куточках України — від Кам’янець-Подільської фортеці до міста-фортеці Тустань — і транслюють на весь світ. Проєкт реалізовано за підтримки Українського Культурного Фонду.

Команда EVE8

Ця історія почалася понад два роки тому, коли група друзів-львів’ян, що працювали в клубній індустрії, вирішила у формі експерименту записувати музичні лайви на тлі історичних пам’яток України. "Цей проєкт народився як продуховина, передусім для втілення наших мрій та ідей, — каже Олена Ромадіна, одна з авторів EVE8. — Формат не був новим, та здебільшого в Україні транслювали зі студій. А коли це робили з унікальних місць, то нерегулярно. Тому виникла ідея підтримати локальну сцену, друзів, dj-спільноту. Знайшли партнерів, спонсорів і розпочали подорожі. Ми починали з dj-сетів і за 2 роки провели понад 60 трансляцій з різними героями. Під час карантину особливо важливо підтримувати артистів в інфопросторі. А щодо українських замків — це актуально завжди".

Реклама.
Так записують лайви

Проєкт, який три роки тому народився буквально "на кухні", з мінімальним бюджетом, ґрунтуючись на любові до музики та своєї країни, сьогодні сягнув світового рівня. На YouTube-сторінці EVE8 у відео з лайвами з Тустані чи Аккерманської фортеці — сотні тисяч переглядів, тисячі вподобайок і коментарів. Відео з українськими електронними музикантами, а серед них такі зірки, як Nastia, Cepasa, Monoconda, дивляться в усьому світі, від України до Канади.

Monoconda Live в Золочівському замку

Перший ефір відбувся в дуже особливому місці. "Історія розпочалась у Львові, тому й перший ефір відбувся з особливого для міста парку „Знесіння": є відомості, що Львів постав саме на його території, — кажуть в EVE8. — Героями ефіру стали наші друзі Seve Clain та Mario. Seve Clain частково відіграв авторський матеріал, а Mario імпровізував на електронній скрипці й ледве встиг на літак до Японії після ефіру. В організації лайвів найбільші складнощі з інтернетом. За межами міст його майже немає. Та найскладніший етап відбувся на самому початку, коли вирішили командою створити стримінговий проєкт. З нуля вивчали технічну частину, оскільки важливо було підібрати мобільний, а не студійний сетап, розібратися в усіх тонкощах, знайти відповідних партнерів".

Головне, що вражає, коли дивишся трансляції EVE8, — синергія між музикою та місцем. Це як магія, за якою, щоправда, стоїть робота команди — понад 20 людей, які залишаються за кадром. Бо в кадрі — тільки музика та неймовірні місцини. "У виборі місцин для лайву головне — це атмосфера, — коментує команда EVE8. — Синергія музичного бачення артиста та історичного вайбу. Байдуже, культурна це спадщина чи природна. Під час ефіру відбувається справжня магія, подібна до джазу, — неповторна мить творчості".

Аккерманська фортеця

Одне з важливих завдань EVE8 — привернути увагу як самих українців, так і всього світу до українських пам’яток природи й архітектури та історичних споруд. І судячи із численних коментарів під відео на YouTube, команді це добре вдалося! Майже половина коментарів — про те, які чудові місця стали декораціями для лайвів і про те, що більшість слухачів чує про них уперше.

"Я два роки поспіль відпочивав в Одеській області й уперше дізнався, що саме тут поруч розміщується Аккерманська фортеця, лише після того, як нас запросили EVE8", — каже музикант Cepasa, який взяв участь у першому сезоні та відіграв сет біля Аккерманської фортеці — пам’ятки, збудованої у XIII сторіччі на мальовничому березі Дністровського лиману. "Якби я знав, що тут поруч така краса, я б поїхав туди раніше. Багато людей, що дивилися цей стрим, уперше дізналися про існування фортеці. Не всі цікавляться архітектурною спадщиною, але музикою — багато хто. Та часто буває і навпаки. Тому це корисно для розвитку як туризму, так і музики. Мій батько — український архітектор, археограф і дослідник. Він особисто відвідав майже всі українські фортеці та має багато праць за результатами їхнього дослідження, свого часу він як експерт працював над відтворенням Михайлівського Золотоверхого монастиря та Успенського собору Києво-Печерської лаври в Києві. З дитинства я допомагав йому, тому для мене було дуже важливо гідно зіграти в такому місці. Атмосфера там неймовірна — це одна з найкращих фортець, що я бачив. Перебуваючи на оглядовому майданчику, відразу відчуваєш, чому фортецю вирішили збудувати саме тут — має потужний вигляд".

Одне з головних відкриттів усього проєкту — місце-фортеця Тустань, середньовічний комплекс у Сколівському районі Львівської області. Величне місто-фортеця неймовірної висоти — 90 метрів, — яка за способом будівництва не мала аналогів у світі. Там зіграли власні сети відомий джазовий саксофоніст і музичний експериментатор, засновник Vedel School Михайло Балог (Manu), і бандуристка, композиторка і співачка Марина Круть. Цей лайв не тільки змінює уявлення про те, як сучасно й навіть авангардно може звучати традиційний музичний інструмент — бандура, але й наділяє новим баченням середньовічну Тустань, яка, як і бандура, приховує багато таємниць і сюрпризів.

Manu & KRUTЬ Live/місто-фортеця Тустань

"Наш виступ — це був справжній мистецький перформанс, — каже Марина Круть. — А енергія й атмосфера місця впливають на нього. Коли люди стоять у плащах і ми навпроти них граємо мізансцену біля скель, — мимоволі стаєш одним цілим як з людьми, так і з місцевістю. Усі мої друзі після перегляду лайву питали насамперед про місце. Багато хто відвідав після, та й узагалі дізнався про існування такого прекрасного й унікального місця, як Тустань".

Ефір з Тустані був таким вдалим, що на День Незалежності Міністерство закордонних справ залучило фрагмент з нього до святкового онлайн-марафону, що транслювався на міжнародному рівні. "Це має величезне значення для всього культурного й навіть туристичного сегмента. Йдеться про промоцію країни, — каже MANU. — Саме тепер ми спільними зусиллями, кожен на своєму рівні, маємо творити імідж нашої держави. Боротись із шароварщиною та стереотипами. До речі, саме тому було вдвічі приємніше працювати над створенням електронного сету з Мариною. Показати що бандура — це не щось архаїчне, а сучасний український інструмент. Який не має прив’язування лише до фольклору. На якому можна грати сучасну українську музику, виходячи за межі жанрів і стилів. Це повністю заслуга Марини Круть. На прикладі Дерека Барболли та його вечірок Cercle бачимо, що це дуже позитивний досвід. Людям набридли нудні енциклопедичні історичні факти про визначні місця. Їх можна почитати й удома. Формат „музика + пам’ятка архітектури", що роблять EVE8 — це ненав’язлива і дуже крута промоція. У мене половина знайомих після виступу питали, де розміщується Тустань і як туди потрапити. Добряча частина була з-за кордону. Хіба це не свідчить про успіх?"

Під час пандемії сталося багато речей, усвідомлення важливості яких може прийти трохи згодом. Музична й культурна індустрії перебувають у складному стані та потребують не тільки фінансування, а й нашої уваги та цікавості. Досвід EVE8 саме про це: як увагу, цікавість і вподобайки на YouTube згодом можна конвертувати в успіх.

"У такий час хочеться робити речі, що насправді мають сенс, і проєкт EVE8 — саме з таких, — каже ще один з учасників проєкту — музикант Monoconda, який зіграв власний лайв біля Золочівського замку. — Особисто мене криза не дуже зачепила, принаймні поки що. Але я знаю багато людей, що фактично живуть з виступів, тож для них нині час великої скрути й вони потребують допомоги, як ніколи. Проєкт EVE8, окрім фінансової підтримки, широко популяризує сучасну електронну сцену, що тепер, я гадаю, досягне розвою, і це має тривати. Мені подобається, коли складні часи спонукають до пошуку творчих підходів до ситуації. Я читав коментарі на YouTube під власним виступом і частково під виступами своїх колег. Половина цих коментарів саме про те, яка краса в кадрі. Бачити це все наживо на заході сонця — окрема насолода, повірте. Саме час подорожувати країною, не зволікайте. Нещодавно думав, що прикольно було б зіграти сет у кошику повітряної кулі під час польоту. EVE8, подумайте про це!"

Серед партнерів — адміністрації замків і музеїв; також EVE8 працює у партнерстві з Управлінням туризму та курортів Львівської ОДА. Технічні партнери — Ether Group та Fatsound. Матеріал підготовлено за підтримки Українського Культурного Фонду.


Слухати на YouTube

Підтримати EVE8 у фейсбуці

Не следуй за модой — ощущай её

Подписаться

Еще в разделе

Популярное на VOGUE

Продолжая просмотр сайта, вы соглашаетесь с тем, что ознакомились с обновленной политикой конфиденциальности и соглашаетесь на использование файлов cookie.